Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 24-70 mm f/4L IS USM - test obiektywu

20 maja 2015

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Poniższe wycinki uzyskane na ogniskowej 70 mm i przysłonach f/4.0 i f/5.6 pokazują wyraźnie, że testowany obiektyw nie ma praktycznie żadnych problemów z korygowaniem podłużnej aberracji chromatycznej.

Canon EF 24-70 mm f/4L IS USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


----- R E K L A M A -----

Także poprzeczna wersja tej wady nie powinna nam sprawić kłopotów. Poniższe wykresy przedstawiają przebiegi odpowiednio dla brzegu matrycy APS-C i brzegu pełnej klatki.

Canon EF 24-70 mm f/4L IS USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Canon EF 24-70 mm f/4L IS USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Najlepiej wypada środek zakresu ogniskowych i tam aberracji praktycznie nie da się dojrzeć. Najgorsza sytuacja panuje na szerokim kącie, gdzie wada ta nie zależy od przysłony i trzyma się wartości w okolicach 0.08%. To wciąż jednak żaden kłopot, bo ten poziom to granica wartości małych i średnich.

Jeśli przypomnimy sobie maksymalne wyniki na poziomie 0.14% jakie notował model 24–105L oraz aż 0.17%, które zmierzyliśmy u 24–70 mm f/2.8L II, ponownie dostaniemy odpowiedź na pytanie dlaczego warto zainteresować się modelem 24–70 mm f/4L.

Canon 5D III, 45 mm, f/4.0 Canon 5D III, 24 mm, f/11
Canon EF 24-70 mm f/4L IS USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 24-70 mm f/4L IS USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Wydaje się, że Canon EF 24–70 mm f/4L IS USM ma trochę problemów z aberracją sferyczną. Pierwsze zdjęcia zaprezentowane w tym rozdziale pokazują, że przy przejściu z przysłoną od f/4.0 do f/5.6 głębia przesuwa się w kierunku większych odległości. Nie jest to efekt duży, ale daje się go zauważyć.

Także wygląd krążków świetlnych pozostawia trochę do życzenia. Przed ogniskiem krążek ma jasne centrum otoczone dużym ciemniejszym obszarem, który następnie przechodzi w jasną obwódkę. Obraz za ogniskiem jest dokładną odwrotnością. Zamiast obwódki mamy miękki brzeg, który przechodzi w jasny krążek z ciemnym centrum. Gdyby aberracja sferyczna była skorygowana prawidłowo, żadnego z powyżej opisanych efektów nie powinniśmy byli zaobserwować.

Canon 5D MkIII, 45 mm, f/4.0, przed Canon 5D MkIII, 45 mm, f/4.0, za
Canon EF 24-70 mm f/4L IS USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 24-70 mm f/4L IS USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna