Canon EF 24-70 mm f/4L IS USM - test obiektywu
6. Dystorsja
Pełna klatka stawia tutaj dużo wyższe wymagania i niestety, szczególnie na szerokim kącie, obiektyw poczyna sobie dość przeciętnie. Średni wynik wynoszący −3.21% nie wygląda może bardzo źle, ale powstał on poprzez uśrednienie pomiarów z całego kadru. Gdy uważnie przyjrzymy się obrazom uzyskanym na 24 mm, zobaczymy że dystorsja jest tutaj falista. Wykonaliśmy więc drugi pomiar dla obszaru objętego znacznikami 1:1, gdzie daje się we znaki tylko dystorsja poduszkowa, a odkształceń falistych jeszcze nie widać, i rezultat wzrósł do wartości −4.18%.
Na szczęście większe ogniskowe nie dają nam już powodów do zmartwień. Na 35 mm dystorsja maleje do −0.67%, potem zmienia znak i na 50 mm sięga już +0.42%. Na ogniskowej 70 mm dystorsja rośnie do +0.79%.
Trochę w tym rozdziale ponarzekaliśmy, ale żeby zachować właściwy poziom odniesienia można przypomnieć, że drogi Canon EF 24–70 mm f/2.8L II USM na szerokim kącie notował wynik −3.85%, a więc bardzo podobny do tego z czym mamy do czynienia tutaj.
50D, 24 mm | |||
50D, 35 mm | |||
50D, 50 mm | |||
50D, 70 mm | |||
1Ds MkIII, 24 mm | |||
1Ds MkIII, 35 mm | |||
1Ds MkIII, 50 mm | |||
1Ds MkIII, 70 mm | |||