Fujifilm Fujinon XF 10-24 mm f/4R OIS - test obiektywu
6. Dystorsja
Dopóki pracujemy na plikach JPEG, dystorsja nie będzie nam doskwierać. Na ogniskowych 10, 17 i 24 mm wynosi ona odpowiednio −0.88%, +0.57% i 0.69%. Są to wartości małe, przez co zniekształcenia są trudne do zauważenia.
Zupełnie inna sytuacja jest dla plików RAW, gdzie na wspomnianych ogniskowych dystorsja wynosi odpowiednio −4.62%, +1.53% i +2.15%. O ile dużą dystorsję beczkową na ultraszerokim kącie można próbować jakoś zrozumieć (choć z trudem, bo wielu konkurentów nie ma takich problemów z tą wadą), zupełnie nie rozumiem wartości przekraczających poziom 2% dla maksymalnej ogniskowej.
Rezygnacja z korygowania jednej z podstawowych wad optycznych daje znacznie więcej możliwości w skorygowaniu pozostałych. Niestety tutaj za dużo bonusów na razie nie widzimy, bo ani ostrość na brzegu, ani aberracja chromatyczna nie były takie, jak byśmy tego oczekiwali po tej klasie sprzętu.
JPEG, 10 mm | |||
JPEG, 17 mm | |||
JPEG, 24 mm | |||
RAW, 10 mm | |||
RAW, 17 mm | |||
RAW, 24 mm | |||