Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Fujifilm Fujinon XF 10-24 mm f/4R OIS - test obiektywu

18 sierpnia 2014

8. Winietowanie

Podobnie jak dystorsja, także winietowanie jest bardzo wydajnie korygowane na plikach JPEG. Na tyle wydajnie, że bezcelowe jest pokazywanie zdjęć w tym formacie, bo wada ta jest tam praktycznie niezauważalna. Z największym spadkiem jasności w rogach mamy do czynienia w centrum zakresu ogniskowych, gdzie gubi się 19% światła (−0.61 EV). Na krańcach zakresu ogniskowych winietowanie na maksymalnym otworze wynosi około 15% (−0.50 EV).

Prawdziwy obraz tej wady widzimy dopiero na plikach RAW. Poniższe miniaturki pozwalają ocenić jej rzeczywisty poziom.

Fujifilm Fujinon XF 10-24 mm f/4R OIS - Winietowanie

----- R E K L A M A -----


Na bardzo trudnej kombinacji ogniskowej 10 mm i światła f/4.0 winietowanie sięga aż 49% (−1.93 EV). To bardzo duża wartość. Na f/5.6 wada ta zmniejsza się do 38% (−1.38 EV), a na f/8.0 do 33% (−1.16 EV). Dalsze przymykanie przysłony powoduje spadek winietowania o najwyżej 1%. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że spadek jasności przy samym brzegu ma dość duży gradient i tylko same rogi wydają się ciemne. W efekcie, po skorygowaniu dystorsji i przycięciu obrazu do takiej wielkości jaką mamy w JPEG-ach, winietowanie wcale nie musi być tak dużym problemem jak to się wydaje na pierwszy rzut oka.

W środku zakresu ogniskowych winietowanie wynosi 32% (−1.13 EV). To spory i łatwy do zauważenia poziom, ale nie tak uciążliwy jak dla 10 mm. Po przymknięciu przysłony do f/5.6 wada ta zmniejsza się do 26% (−0.89 EV), a na f/8.0 wynosi 25% (−0.83 EV).

Najlepsza sytuacja panuje na ogniskowej 24 mm. Tam, na maksymalnym otworze względnym, gubimy 26% światła w rogach (−0.86 EV). To już poziom, który uznajemy za umiarkowany. Niestety przymykanie przysłony słabo pomaga w walce z tą wadą – na f/5.6 wynosi ona 22% (−0.70 EV), a na f/8.0 sięga 19% (−0.60 EV).

Fujifilm Fujinon XF 10-24 mm f/4R OIS - Winietowanie

Fujifilm Fujinon XF 10-24 mm f/4R OIS - Winietowanie

Fujifilm Fujinon XF 10-24 mm f/4R OIS - Winietowanie