Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Mitakon Creator 35 mm f/2 - test obiektywu

2 marca 2015

3. Budowa i jakość wykonania

Porównanie testowanego obiektywu do innych, pełnoklatkowych i pozbawionych stabilizacji 35-tek o świetle f/1.8–2.0 prezentuje niniejsza tabela. Najciekawsze jest porównanie z także manualnym Zeissem. Mitakon jest wyraźnie mniejszy i lżejszy, a jednocześnie ustawia ostrość od mniejszej odległości. Starsze obiektywy Canona i Nikona są mniejsze i lżejsze, ale one w przeciwieństwie do Mitakona nie składają się z samego metalu i szkła, a co więcej, ustępują mu liczbą listków przysłony.

Na poniższym zdjęciu testowany obiektyw stoi obok Canona EF 35 mm f/2.0 IS USM.

Mitakon Creator 35 mm f/2  - Budowa i jakość wykonania

----- R E K L A M A -----


Testowany obiektyw rozpoczyna się metalowym bagnetem, który jest pozbawiony styków. Otacza on tylną soczewkę o średnicy 26 mm. Soczewka ta rusza się wraz z całym układem optycznym i po ustawieniu ostrości na minimalną wartość odległości chowa się około 0.5 cm wgłąb obudowy. Ważne jest to, że nie odsłaniają się przy tym żadne elementy wnętrza, a tubus od strony wewnętrznej jest nagwintowany i dobrze wyczerniony. Producent zadbał tutaj o wszystkie szczegóły.

Mitakon Creator 35 mm f/2  - Budowa i jakość wykonania


Pierwszym elementem właściwego korpusu obiektywu jest pierścień do zmiany przysłony. Ma on szerokość 12 mm i po jego bokach znajduje się karbowanie ułatwiające chwyt i ustawianie parametrów. Pierścień pracuje z krokiem 1 EV i charakteryzuje się właściwym oporem. Znajdziemy na nim znaczniki dla wszystkich przysłon od f/2.0 do f/22 z wyjątkiem f/16. Znacznik ten się nie zmieścił, ale przysłonę f/16 możemy ustawić bez problemów. Szkoda, że producent nie zdecydował się na zagwarantowanie skoku choć 0.5 EV.

Kolejnym elementem obudowy jest metalowy i nieruchomy pierścień, na którym znajdują się znaczniki głębi ostrości dla wartości f/22, f/11, f/5.6 i f/2.0.

Mitakon Creator 35 mm f/2  - Budowa i jakość wykonania


Największym elementem korpusu obiektywu jest pierścień do ustawiania ostrości, który ma szerokość aż 28 mm. Jego część zajmuje metalowe karbowanie, pod którym umieszczono skalę odległości wyrażoną w stopach i w metrach. Pierścień pracuje płynnie i z równym, należytym oporem – dokładnie tak, jak tego oczekujemy od dobrej klasy obiektywu manualnego. Przebieg pełnego zakresu odległości wymaga obrotu pierścienia o kąt 180 stopni i jest to wartość pozwalająca na komfortową pracę.

Przednia soczewka obiektywu ma średnicę 4 cm i jest otoczona przez napis z nazwą i parametrami obiektywu oraz przez nierotujące mocowanie filtrów o średnicy 55 mm.

Mówiąc szczerze jesteśmy pozytywnie zaskoczeni jakością wykonania i solidnością Mitakona. Mamy tutaj do czynienia tylko i wyłącznie z metalem i szkłem. Choć obiektyw kosztuje 849 zł nie czujemy, że mamy w ręku coś gorszego niż kilkukrotnie droższe obiektywy manualne Zeissa czy Voigtlandera. Creator 2/35, pod względem jakości wykonania i kultury pracy pierścieni, zrobił na nas wyraźnie lepsze wrażenie niż ponad dwa razy droższy i mocno plastikowy Nikkor AF-S 35 mm f/1.8G ED. Czyli jak się chce, to można. Co więcej, Mitakony wydają się solidniejsze niż instrumenty firmy Samyang, które jednak zawierają więcej plastikowych elementów w obudowie. To właśnie Samyang będzie najprawdopodobniej bezpośrednim konkurentem Mitakona, więc lepsze wrażenie jakie robi ten drugi obiektyw – może mieć znaczenie. Choć na pewno coś więcej uda się powiedzieć dopiero po dłuższym używaniu tego typu sprzętu. Niektóre wady mechaniczne, podczas testu trwającego dwa czy trzy tygodnie, mogą się nie ujawnić. Zachęcamy więc naszych Czytelników do dzielenia się swoimi uwagami dłuższego okresu używania tego typu instrumentów.

Jeśli chodzi o konstrukcję optyczną, mamy tutaj do czynienia z 7 soczewkami ustawionymi w 5 grupach. Nie mamy informacji, czy któraś z tych soczewek została wykonana z nietypowego szkła lub czy nadano jej kształt asferyczny. Wewnątrz znajdziemy jeszcze przysłonę o dziewięciu listkach, którą możemy maksymalnie domknąć do wartości f/22.

Kupujący dostaje w zestawie oba dekielki i miękki futerał.

Mitakon Creator 35 mm f/2  - Budowa i jakość wykonania