Mitakon Creator 35 mm f/2 - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Podłużna aberracja chromatyczna nie jest korygowana idealnie, co doskonale widać na poniższych zdjęciach. Na maksymalnym otworze względnym dość łatwo ją dojrzeć i daje się ona we znaki także po przymknięciu przysłony do wartości f/2.8. Są to jednak wyniki bliższe poziomowi średniemu i znacznie lepsze od tego, co pokazywał na przykład Nikkor AF-S 35 mm f/1.8G ED.
Nie mamy poważnych zastrzeżeń do korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej. Wartości uzyskane w naszym teście przedstawione są na poniższym wykresie.
Niepokoić może tylko zachowanie na brzegu matrycy APS-C w przypadku bardzo mocnego domknięcia przysłony. Na szczęście wartości f/16 i f/22, w tego typu obiektywie, używa się bardzo rzadko. Najczęściej używany przedział to f/2.0–f/5.6, a tam aberracja jest mała niezależnie od wielkości użytego detektora.
Nikon D3x, f/4.0 | Nikon D3x, f/16.0 |
Aberracja sferyczna
Mitakon 2/35 nie pokazywał efektu „pływania” ogniska, co dobrze widać na pierwszych zdjęciach zaprezentowanych w niniejszym rozdziale. Krążki uzyskane poprzez rozogniskowanie punktowych źródeł światła umieszczonych przed oraz za ogniskiem pokazują jednak pewne różnice. Przed ogniskiem krawędź krążka dość płynnie przechodzi do tła, natomiast za ogniskiem kończy się on zauważalną obwódką. Aberracja sferyczna nie jest więc korygowana idealnie, choć trudno mieć tutaj poważne zastrzeżenia.
Nikon D3x, f/2.0, przed | Nikon D3x, f/2.0, za |