Mitakon Creator 35 mm f/2 - test obiektywu
9. Odblaski i transmisja
Miłą informacją jest prawie idealnie płaska krzywa w zakresie 460–630 nm. To gwarantuje bardzo dobre odwzorowanie kolorów. Maksymalnie transmisja sięga prawie 90%, co wydaje się wynikiem przyzwoitym, ale żeby ocenić jakość powłok trzeba powiedzieć coś o stratach na jednej granicy powietrze-szkło. Obiektyw składa się z 7 soczewek ustawionych w 5 grupach, a więc mamy do czynienia z dziesięcioma granicami powietrze szkło. To oznacza, że na jednej granicy straty sięgają około 1.1%. To wynik lepszy niż w przypadku zastosowania najtańszych powłok z fluorku magnezu (straty na poziomie 1.5%), ale daleki od osiągów najlepszych producentów, którzy konstruują warstwy antyodbiciowe ze stratami na poziomie 0.2–0.3% na jednej granicy.
Oszczędności na powłokach i pewne niedociągnięcia w budowie wewnętrznej od razu mszczą się przy pracy pod ostre światło, która jest po prostu bardzo słaba. Proszę zwrócić szczególną uwagę na całą serię poniższych zdjęć wykonanych Nikonem D7000, które pokazują, jak zmieniają się odblaski wraz z oddalaniem się słońca od rogu kadru. Co ciekawe, artefakty wcale nie są największe gdy ostre źródło światła jest w kadrze lecz wtedy, gdy znajduje się sporo poza nim. O odblaski jest więc łatwo i jak się one pojawiają, w niektórych sytuacjach potrafią całkowicie zepsuć ujęcie.