Mitakon Creator 35 mm f/2 - test obiektywu
8. Winietowanie
Nikon D7000, f/2.0 | Nikon D7000, f/2.8 |
W przypadku pracy z mniejszymi matrycami winietowanie nie będzie problemem. Nawet na maksymalnym otworze względnym jest ono umiarkowane, bo sięga 23% (−0.77 EV). Przymknięcie przysłony do f/2.8 prawie całkowicie likwiduje problem, bo wada ta zmniejsza się do poziomu tylko 9% (−0.29 EV).
Zobaczmy teraz, jak sytuacja zmieni się po przejściu na pełną klatkę.
Nikon D3x, f/2.0 | Nikon D3x, f/2.8 |
Nikon D3x, f/4.0 | Nikon D3x, f/5.6 |
Tutaj problemów jest znacznie więcej i w rogach kadru, na maksymalnym otworze, tracimy aż 50% światła (−2.00 EV). To spory wynik, ale warto przypomnieć, że większy i droższy Canon 2/35 IS winietował na poziomie aż 3 EV. Najlepiej z tej trójki wypadał Nikkor 1.8/35G, który na f/1.8 pokazywał winietowanie na poziomie 46%, a na f/2.0 sięgające 40%. Wracając do Mitakona możemy napisać, że na f/2.8 winietowanie zmniejsza się do 35% (−1.23 EV), a na f/4.0 spada do 18% (−0.59 EV). Problemy kończą się prawie całkowicie na otworach względnych f/5.6 i f/8.0, gdzie winietowanie sięga około 12% (−0.37 EV).
Choć i w tej kategorii Mitakon nie zachwycił, znów trzeba wyraźnie napisać, że nie zamyka stawki. Gorzej od niego wypadł przecież Canon 2/35 IS.