Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Fujifilm Fujinon XF 16-55 mm f/2.8 R LM WR - test obiektywu

14 kwietnia 2015

6. Dystorsja

Gdy pracujemy na plikach JPEG, dystorsja nie będzie nam przeszkadzać, bo w jej korygowaniu mocno pomaga oprogramowanie aparatu. W efekcie, na 16 mm mamy do czynienia z niewielką dystorsją beczkową o wartości −1.45%, która zniża się do wartości −0.97% dla ogniskowej 23 mm, by na 35 i 55 mm zniknąć prawie całkowicie – mamy tam rezultaty wynoszące odpowiednio −0.25% i −0.06%.

Znacznie więcej problemów jest na plikach RAW. Wyniki są na tyle duże, iż widać że konstruktorzy optyki zdali się tutaj głównie na korygowanie zniekształceń geometrycznych przez oprogramowanie aparatu. Na ogniskowej 16 mm dystorsja sięga bowiem ogromnego poziomu −5.59%. Na szczęście wada ta szybko maleje wraz z wydłużaniem ogniskowej i na 23 mm sięga już tylko −1.13%. Potem dystorsja wręcz błyskawicznie zmienia znak, bo już na 35 mm mamy do czynienia z całkiem wyraźnymi zniekształceniami poduszkowymi o wartości +1.91%. To jednak tylko preludium do tego, co widać na maksymalnej ogniskowej, gdzie „poduszka” sięga aż +3.07%.

Poniższa tabela wyraźnie pokazuje, jak słabo Fujinon wypada w tej kategorii na tle konkurentów. W wyścigu na najgorsze korygowanie dystorsji pola mu dotrzymuje tylko Sony, które nie dość, że miało dużą dystorsję na szerokim kącie, to jeszcze natury falistej. Sony jednak znacznie lepiej korygowało zniekształcenia na dłuższych ogniskowych, a Fujinon nawet nie próbuje tego robić. Wynik +3.07% to jeden z najwyższych jeśli chodzi o dystorsję poduszkową w całej historii naszych testów obiektywów.

----- R E K L A M A -----

16–17 mm
28–35 mm
50–55 mm
Fujinon XF 16–55 mm
−5.59%
+1.91%
+3.07%
Canon 17–55 mm IS
−2.47%
+1.06%
+1.38%
Nikkor AF-S 17–55 mm
−3.39%
+1.06%
+1.12%
Sigma 17–50 mm OS
−3.47%
−0.08%
+0.66%
Sony DT 16–50 mm
−5.29%
−0.87%
+0.11%
Tokina AT-X 16–50 mm
−4.10%
−0.22%
+0.69%

Fujinon X-E1, JPEG, 16 mm
Fujifilm Fujinon XF 16-55 mm f/2.8 R LM WR - Dystorsja
Fujinon X-E1, JPEG, 23 mm
Fujifilm Fujinon XF 16-55 mm f/2.8 R LM WR - Dystorsja
Fujinon X-E1, JPEG, 35 mm
Fujifilm Fujinon XF 16-55 mm f/2.8 R LM WR - Dystorsja
Fujinon X-E1, JPEG, 55 mm
Fujifilm Fujinon XF 16-55 mm f/2.8 R LM WR - Dystorsja


Fujinon X-E1, RAW, 16 mm
Fujifilm Fujinon XF 16-55 mm f/2.8 R LM WR - Dystorsja
Fujinon X-E1, RAW, 23 mm
Fujifilm Fujinon XF 16-55 mm f/2.8 R LM WR - Dystorsja
Fujinon X-E1, RAW, 35 mm
Fujifilm Fujinon XF 16-55 mm f/2.8 R LM WR - Dystorsja
Fujinon X-E1, RAW, 55 mm
Fujifilm Fujinon XF 16-55 mm f/2.8 R LM WR - Dystorsja