Fujifilm Fujinon XF 16-55 mm f/2.8 R LM WR - test obiektywu
6. Dystorsja
Znacznie więcej problemów jest na plikach RAW. Wyniki są na tyle duże, iż widać że konstruktorzy optyki zdali się tutaj głównie na korygowanie zniekształceń geometrycznych przez oprogramowanie aparatu. Na ogniskowej 16 mm dystorsja sięga bowiem ogromnego poziomu −5.59%. Na szczęście wada ta szybko maleje wraz z wydłużaniem ogniskowej i na 23 mm sięga już tylko −1.13%. Potem dystorsja wręcz błyskawicznie zmienia znak, bo już na 35 mm mamy do czynienia z całkiem wyraźnymi zniekształceniami poduszkowymi o wartości +1.91%. To jednak tylko preludium do tego, co widać na maksymalnej ogniskowej, gdzie „poduszka” sięga aż +3.07%.
Poniższa tabela wyraźnie pokazuje, jak słabo Fujinon wypada w tej kategorii na tle konkurentów. W wyścigu na najgorsze korygowanie dystorsji pola mu dotrzymuje tylko Sony, które nie dość, że miało dużą dystorsję na szerokim kącie, to jeszcze natury falistej. Sony jednak znacznie lepiej korygowało zniekształcenia na dłuższych ogniskowych, a Fujinon nawet nie próbuje tego robić. Wynik +3.07% to jeden z najwyższych jeśli chodzi o dystorsję poduszkową w całej historii naszych testów obiektywów.
|
|
|
|
Fujinon XF 16–55 mm |
|
|
|
Canon 17–55 mm IS |
|
|
|
Nikkor AF-S 17–55 mm |
|
|
|
Sigma 17–50 mm OS |
|
|
|
Sony DT 16–50 mm |
|
|
|
Tokina AT-X 16–50 mm |
|
|
|
Fujinon X-E1, JPEG, 16 mm | |||
Fujinon X-E1, JPEG, 23 mm | |||
Fujinon X-E1, JPEG, 35 mm | |||
Fujinon X-E1, JPEG, 55 mm | |||
Fujinon X-E1, RAW, 16 mm | |||
Fujinon X-E1, RAW, 23 mm | |||
Fujinon X-E1, RAW, 35 mm | |||
Fujinon X-E1, RAW, 55 mm | |||