Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6L IS II USM - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Podłużna aberracja chromatyczna nie sprawia testowanemu obiektywowi dużych problemów. Poniższe zdjęcia pokazują bardzo lekkie zabarwienie obrazów pozaoogniskowych, co oznacza, że wada ta jest korygowana w zadowalającym stopniu.
Wykresy prezentujące wartości poprzecznej aberracji chromatycznej w zależności od przysłony i ogniskowej są przedstawione poniżej. Pierwszy z nich pokazuje zachowanie na brzegu matrycy APS-C, a drugi na brzegu pełnej klatki.
Najwięcej problemów jest dla najkrótszej ogniskowej, gdzie aberracja potrafi dotrzeć do poziomu średniego. Dla pozostałych ogniskowych wadą tą w ogóle nie powinniśmy zaprzątać sobie głowy. W tej kategorii wyniki nowego modelu są bardzo podobne do tego, co prezentował poprzednik i Sigma S 150–600 mm. W ich przypadku aberracja chromatyczna także maksymalnie docierała do okolic 0.1%, a w znacznej większości kombinacji przysłon i ogniskowych była mała.
Canon 5D III, 100 mm, f/5.6 | Canon 5D III, 200 mm, f/5.0 |
Aberracja sferyczna
Testowany obiektyw nie pokazywał efektu „pływania” ogniska. Poważnych zastrzeżeń nie mamy także do wyglądu krążków światła. Jedyny lekko niepokojący efekt jaki widzimy, to wzrost natężenia obwódki przy przejściu z pozycji przed ogniskiem do pozycji za nim.
Canon 5D MkIII, 300 mm, f/5.0, przed | Canon 5D MkIII, 300 mm, f/5.0, za |