Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - test obiektywu

8 lipca 2015

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Na maksymalnym otworze względnym komy możemy się dopatrzeć nawet w rogu matrycy APS-C/DX. W rogu pełnej klatki jest już ona wyraźna, ale wciąż trudno ją nazwać bardzo dużą. Co ciekawe, Canon 1.2/85 II wcale nie wypadł tutaj lepiej, a komy w rogach pełnej klatki nie ustrzegł się nawet ciemniejszy i wyraźnie droższy Otus.

Centrum, f/1.2 Róg APS-C, f/1.2 Róg FF, f/1.2
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/1.8 Róg APS-C, f/1.8 Róg FF, f/1.8
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Koma, astygmatyzm i bokeh


Nie mamy też zastrzeżeń do korygowania astygmatyzmu. Średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50 wyniosła 9.5%, co nie jest może wynikiem małym, ale wciąż nie wzbudza naszego niepokoju. Trzeba uczciwie jednak zaznaczyć, że konkurenci wypadali tutaj ciut lepiej (np. Canon – 3.6%, Otus – 5%).

----- R E K L A M A -----

W samych superlatywach możemy wypowiadać się za to o wyglądzie nieostrości. Rozogniskowane krążki pokazują bardzo równy rozkład światła i wyglądają nawet lepiej niż u Otusa, który miał pewne ślady „cebulkowatego” bokeh. Znów widać, że problemem jest wielkość bagnetu, bo krążki uzyskane w rogach kadru mają nie tylko kształt łez, ale jeszcze są dodatkowo obcięte z dołu.

Centrum, f/1.2 Róg APS-C, f/1.2 Róg FF, f/1.2
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/1.4 Róg APS-C, f/1.4 Róg FF, f/1.4
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.0 Róg APS-C, f/2.0 Róg FF, f/2.0
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Koma, astygmatyzm i bokeh