Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - test obiektywu

8 lipca 2015

8. Winietowanie

Obraz krążków światła, jaki uzyskaliśmy w rozdziałach poświęconych aberracji sferycznej i bokeh powodował, że byliśmy bardzo ciekawi, jak testowany obiektyw poradzi sobie z winietowaniem. Sprawdźmy najpierw, jak sytuacja wygląda na małej matrycy Nikona D7000. Odpowiednie miniaturki zaprezentowane są poniżej.

Nikon D7000, f/1.2 Nikon D7000, f/1.4
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Winietowanie Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Winietowanie


Tutaj nie ma jeszcze żadnych powodów do niepokoju. Na maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru wynosi 24% (−0.78 EV) i jest umiarkowany. Na f/1.4 winietowanie zmniejsza się do 18% (−0.56 EV). Problem znika praktycznie całkowicie po przymknięciu przysłony do f/2.0, gdzie wada ta zmniejsza się do niezauważalnej wartości 4% (−0.12 EV).

----- R E K L A M A -----

Zobaczmy teraz, jak sytuacja zmieni się po przejściu na pełną klatkę.

Nikon D3x, f/1.2 Nikon D3x, f/1.4
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Winietowanie Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Winietowanie
Nikon D3x, f/2.0 Nikon D3x, f/2.8
Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Winietowanie Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Winietowanie


Zastosowanie maksymalnego otworu względnego powoduje, że musimy liczyć się z utratą 45% światła (−1.73 EV) w rogach kadru. Nie jest to wartość mała, ale tutaj Mitakon i tak wygrywa z Canonem, który tracił aż 51% światła. Na f/1.4 winietowanie zmniejsza się do 40% (−1.49 EV). Znów to sporo, ale dla porównania warto przypomnieć wynik potężnego Otusa, który na f/1.4 tracił aż 56% światła! Dla odmiany, przytoczyć też można dobry wynik Samyanga 1.4/85, który na swoim maksymalnym otworze osiągnął rezultat 38%.

Z umiarkowanym poziomem winietowania mamy do czynienia dla przysłony f/2.0, gdzie odnotowaliśmy wynik 23% (−0.76 EV). Problem znika praktycznie całkowicie dla otworu względnego f/2.8, gdzie wada ta sięga już tylko 7% (−0.22 EV).

Podsumowując, w tej kategorii znów Mitakon wypada lepiej od Canona 1.2/85 II i jednocześnie Zeissa Otusa 1.4/85.

Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - Winietowanie