Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 - test obiektywu
8. Winietowanie
Nikon D7000, f/1.2 | Nikon D7000, f/1.4 |
Tutaj nie ma jeszcze żadnych powodów do niepokoju. Na maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru wynosi 24% (−0.78 EV) i jest umiarkowany. Na f/1.4 winietowanie zmniejsza się do 18% (−0.56 EV). Problem znika praktycznie całkowicie po przymknięciu przysłony do f/2.0, gdzie wada ta zmniejsza się do niezauważalnej wartości 4% (−0.12 EV).
Zobaczmy teraz, jak sytuacja zmieni się po przejściu na pełną klatkę.
Nikon D3x, f/1.2 | Nikon D3x, f/1.4 |
Nikon D3x, f/2.0 | Nikon D3x, f/2.8 |
Zastosowanie maksymalnego otworu względnego powoduje, że musimy liczyć się z utratą 45% światła (−1.73 EV) w rogach kadru. Nie jest to wartość mała, ale tutaj Mitakon i tak wygrywa z Canonem, który tracił aż 51% światła. Na f/1.4 winietowanie zmniejsza się do 40% (−1.49 EV). Znów to sporo, ale dla porównania warto przypomnieć wynik potężnego Otusa, który na f/1.4 tracił aż 56% światła! Dla odmiany, przytoczyć też można dobry wynik Samyanga 1.4/85, który na swoim maksymalnym otworze osiągnął rezultat 38%.
Z umiarkowanym poziomem winietowania mamy do czynienia dla przysłony f/2.0, gdzie odnotowaliśmy wynik 23% (−0.76 EV). Problem znika praktycznie całkowicie dla otworu względnego f/2.8, gdzie wada ta sięga już tylko 7% (−0.22 EV).
Podsumowując, w tej kategorii znów Mitakon wypada lepiej od Canona 1.2/85 II i jednocześnie Zeissa Otusa 1.4/85.