Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony DT 18-70 mm f/3.5-5.6 - test obiektywu

31 sierpnia 2006

4. Rozdzielczość obrazu

Aparat Sony Alpha 100 w zasadzie marginalnie spełnia warunki jakie nakładamy na aparaty do testów obiektywów. Powinna być to bowiem lustrzanka klasy półprofesjonalnej z matrycą 8-10 MPix, dostępną czułością ISO 100, wyposażona w wężyk spustowy i opcję wstępnego podnoszenia lustra. Owa marginalność bierze się z faktu, iż Alpha jest przeznaczona dla amatorów i ma coś na kształt atrapy wstępnego podnoszenia lustra, które w tym aparacie nazywa się samowyzwalaczem dwusekundowym. Ufamy jednak, że ta marginalność nie wpływa znacząco na wyniki naszych testów i na tym zaufaniu na razie musimy poprzestać, bo póki co na innych aparatach obiektywów Sony testować nie możemy, bo ich po prostu nie ma. Zaletą używania Alphy jest jednak możliwość bezpośredniego porównywania wyników do tych uzyskanych na takiej samej rozmiarowo i pikselowo matrycy Nikona D200.

Sony DT 18-70 mm f/3.5-5.6 - Rozdzielczość obrazu


Przejdźmy więc do meritum sprawy. W sposób pochlebny możemy wypowiadać się o zachowaniu obiektywu tylko dla ogniskowej 18 mm i w centrum kadru, gdzie rozdzielczość w okolicach maksymalnego otwory względnego sięga wysokiego poziomu ponad 39 lpmm. W pozostałych przypadkach zachowanie jest co najmniej dziwne i ciekawe. W zasadzie dla każdej ogniskowej, i to zarówno w centrum kadru jak i na jego brzegu, ostrość przy maksymalnym otworze względnym jest stosunkowo dobra, potem zaczyna spadać i w zakresie przysłon f/5.6-f/8.0, czyli tam gdzie normalne obiektywy osiągają maksimum swoich możliwości, Sony osiąga minimum lokalne... Jakość obrazu potem znów zaczyna rosnąć do okolic f/11, a potem znów spadać tym razem tak jak nakazuje to dyfrakcja. Z dużą pewnością możemy powiedzieć, że zachowanie to nie jest wynikiem jakiegoś błędu pomiarowego. Jest ono bowiem obserwowane we wszystkich ogniskowych i w środku oraz na brzegu kadru. Ponadto prezentowane wykresy to średnia pomiarów uzyskanych na dwóch niezależnych tablicach testowych o różnych rozmiarach, przez co aparat znajduje się w różnych odległościach od nich i dobiera inne czasy naświetlania. Wyniki z obu tablic różnią się od siebie tylko w granicach niewielkich błędów i w obu przypadkach obserwowany trend jest rejestrowany.

----- R E K L A M A -----

Sony DT 18-70 mm f/3.5-5.6 - Rozdzielczość obrazu


Zapominając już o nietypowym przebiegu funkcji MTF50 w zależności od przysłony, a patrząc tylko na osiągi obiektywu w centrum kadru i porównując je do konkurencji, uczciwie trzeba przyznać, że Sony wypada tutaj najgorzej.

Co może odpowiadać za tak dziwne zachowanie i tak niską rozdzielczość szczególnie na brzegu pola? Postaramy się na to odpowiedzieć w następnych rozdziałach, ale pierwszą wskazówkę można dostać zerkając na wycinek tablicy testowej pobrany z centrum pola. Ma on coś, czego w centrum kadru zdecydowanie być nie powinno.

Sony DT 18-70 mm f/3.5-5.6 - Rozdzielczość obrazu