Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Aparat cyfrowy Panasonic Lumix S5IIX body Raty 30x0%

Cena: 10095 zł 9149 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Test obiektywu

Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - test obiektywu

7 kwietnia 2016

8. Winietowanie

Zobaczmy najpierw, jak winietowanie wygląda na małej matrycy APS-C Canona EOS-a 50D. Odpowiednie miniatury znajdują się poniżej.

Canon 50D, 24 mm, f/2.8 Canon 50D, 24 mm, f/4.0
Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Winietowanie Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Winietowanie
Canon 50D, 45 mm, f/2.8 Canon 50D, 45 mm, f/4.0
Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Winietowanie Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Winietowanie
Canon 50D, 70 mm, f/2.8 Canon 50D, 70 mm, f/4.0
Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Winietowanie Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Winietowanie


Miniaturki te wyraźnie pokazują, że w tym przypadku, i to niezależnie od użytej ogniskowej, winietowania praktycznie nie ma. Potwierdzają to nasze pomiary. Na każdej ogniskowej, dla maksymalnego otworu względnego, uzyskaliśmy dokładnie taki sam wynik 11% (−0.34 EV). Przymknięcie przysłony o 1 EV powoduje, że winietowanie zmniejsza się o 1% w przypadku najkrótszej ogniskowej i 4–5% w przypadku dłuższych ogniskowych.

----- R E K L A M A -----

Zobaczmy teraz, jak zmienia się sytuacja, gdy testowaną Tokinę podłączymy do pełnoklatkowego EOS-a 5D Mark III.

Canon 5D MkIII, 24 mm, f/2.8 Canon 5D MkIII, 24 mm, f/4.0
Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Winietowanie Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Winietowanie
Canon 5D MkIII, 45 mm, f/2.8 Canon 5D MkIII, 45 mm, f/4.0
Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Winietowanie Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Winietowanie
Canon 5D MkIII, 70 mm, f/2.8 Canon 5D MkIII, 70 mm, f/4.0
Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Winietowanie Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Winietowanie


Najtrudniejsza kombinacja szerokiego kąta i światła f/2.8 powoduje, że w rogach kadru tracimy 55% światła (−2.29 EV). To dużo, ale wcale nie gorzej niż u konkurentów. Zarówno Canon 24–70 mm II jak i Tamron 24–70 mm VC traciły ponad 60% światła. Lepiej poczynał sobie za to Nikkor 24–70 mm VR, którego wynik to 46%.

Przymykanie przysłony pomaga w walce z winietowaniem, ale w stopniu, który trudno określić mianem wystarczającego. Na f/4.0 wada ta sięga 38% (−1.37 EV), na f/5.6 wynosi 30% (−1.02 EV), a na f/8.0 sięga wciąż sporych 29% (−1.00 EV). Dalsze przymykanie przysłony nie przynosi już mierzalnych efektów…

Wyraźnie lepsza sytuacja panuje w środku zakresu ogniskowych, gdzie na maksymalnym otworze względnym winietowanie określiliśmy na 29% (−0.99 EV). Po przymknięciu przysłony do f/4.0 wada ta zmniejsza się do 15% (−0.46 EV) i, co ciekawe, przestaje reagować na dalsze przymykanie.

Na 70 mm sytuacja znów jest gorsza, choć nie aż tak zła jak na 24 mm. Spadek jasności w rogach kadru wynosi tutaj 47% (−1.85 EV) i zmniejsza się do 29% (−0.98 EV) po przymknięciu przysłony do f/4.0. Zastosowanie otworu względnego f/5.6 powoduje, że spadek jasności w rogach kadru sięga 20% (−0.66 EV) i zmniejsza się do 14% (−0.42 EV) po dalszym przymknięciu do f/8.0. Na f/11 winietowanie wynosi 12% (−0.38 EV).

Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Winietowanie

Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Winietowanie

Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - Winietowanie