Tokina AT-X PRO FX SD 24-70 mm f/2.8 (IF) - test obiektywu
8. Winietowanie
Canon 50D, 24 mm, f/2.8 | Canon 50D, 24 mm, f/4.0 |
Canon 50D, 45 mm, f/2.8 | Canon 50D, 45 mm, f/4.0 |
Canon 50D, 70 mm, f/2.8 | Canon 50D, 70 mm, f/4.0 |
Miniaturki te wyraźnie pokazują, że w tym przypadku, i to niezależnie od użytej ogniskowej, winietowania praktycznie nie ma. Potwierdzają to nasze pomiary. Na każdej ogniskowej, dla maksymalnego otworu względnego, uzyskaliśmy dokładnie taki sam wynik 11% (−0.34 EV). Przymknięcie przysłony o 1 EV powoduje, że winietowanie zmniejsza się o 1% w przypadku najkrótszej ogniskowej i 4–5% w przypadku dłuższych ogniskowych.
Zobaczmy teraz, jak zmienia się sytuacja, gdy testowaną Tokinę podłączymy do pełnoklatkowego EOS-a 5D Mark III.
Canon 5D MkIII, 24 mm, f/2.8 | Canon 5D MkIII, 24 mm, f/4.0 |
Canon 5D MkIII, 45 mm, f/2.8 | Canon 5D MkIII, 45 mm, f/4.0 |
Canon 5D MkIII, 70 mm, f/2.8 | Canon 5D MkIII, 70 mm, f/4.0 |
Najtrudniejsza kombinacja szerokiego kąta i światła f/2.8 powoduje, że w rogach kadru tracimy 55% światła (−2.29 EV). To dużo, ale wcale nie gorzej niż u konkurentów. Zarówno Canon 24–70 mm II jak i Tamron 24–70 mm VC traciły ponad 60% światła. Lepiej poczynał sobie za to Nikkor 24–70 mm VR, którego wynik to 46%.
Przymykanie przysłony pomaga w walce z winietowaniem, ale w stopniu, który trudno określić mianem wystarczającego. Na f/4.0 wada ta sięga 38% (−1.37 EV), na f/5.6 wynosi 30% (−1.02 EV), a na f/8.0 sięga wciąż sporych 29% (−1.00 EV). Dalsze przymykanie przysłony nie przynosi już mierzalnych efektów…
Wyraźnie lepsza sytuacja panuje w środku zakresu ogniskowych, gdzie na maksymalnym otworze względnym winietowanie określiliśmy na 29% (−0.99 EV). Po przymknięciu przysłony do f/4.0 wada ta zmniejsza się do 15% (−0.46 EV) i, co ciekawe, przestaje reagować na dalsze przymykanie.
Na 70 mm sytuacja znów jest gorsza, choć nie aż tak zła jak na 24 mm. Spadek jasności w rogach kadru wynosi tutaj 47% (−1.85 EV) i zmniejsza się do 29% (−0.98 EV) po przymknięciu przysłony do f/4.0. Zastosowanie otworu względnego f/5.6 powoduje, że spadek jasności w rogach kadru sięga 20% (−0.66 EV) i zmniejsza się do 14% (−0.42 EV) po dalszym przymknięciu do f/8.0. Na f/11 winietowanie wynosi 12% (−0.38 EV).