Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test obiektywu

Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - test obiektywu

20 grudnia 2017

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość (w sensie funkcji MTF50) obiektywu Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 została przetestowana w oparciu o pliki RAW z aparatu Sony A7R II. W przypadku tego bezlusterkowca za poziom przyzwoitości uznajemy wyniki na poziomie 39–41 lpmm, a najlepsze obiektywy stałoogniskowe notują rezultaty sięgające 70 lpmm. Jak dotychczas, najlepsze wyniki odnotowała Tokina Fírin 20 mm f/2 FE MF (72.6 lpmm) i Voigtlander Apo-Lanthar 65 mm f/2 Aspherical 1:2 Macro (78.5 lpmm).

Zobaczmy, jak na tym tle wygląda Mitakon 0.95/50. Rezultaty, jakie osiągnął on w centrum kadru, na brzegu matrycy APS-C i na brzegu pełnej klatki, zaprezentowane są na poniższym wykresie.

Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Rozdzielczość obrazu


Maksymalne wyniki notowane w centrum kadru na przysłonach f/4.0 i f/5.6 są świetne i porównywalne z najlepszymi obiektywami w systemie. Skąd tak dobre osiągi? Odpowiedzią jest bardzo dobre światło obiektywu, które daje możliwość kilku przysłon domknięcia, aby ograniczyć wyraźnie wady optyczne. Czy tak dobre maksymalne wyniki oznaczają, że mamy do czynienia z dobrym obiektywem? Niekoniecznie. Najlepsze obiektywy osiągają maksimum swoich możliwości po przymknięciu przysłony o około 2–3 EV. Tutaj, aby wspiąć się na wyżyny, musimy przymykać aż o 4–5 EV. To oznacza, że do odcięcia mamy naprawdę dużo wad. A o tym jak duże są te wady, doskonale świadczy zachowanie obiektywu w okolicach maksymalnego otworu względnego, które jest po prostu złe. Co nam po świetle f/0.95 i f/1.4, gdy pełną użyteczność obrazów uzyskuje się dopiero w okolicach f/1.8?

----- R E K L A M A -----

Na brzegu kadru jest jeszcze gorzej. Tłumienie wad pozaosiowych jest tam jeszcze trudniejsze i Mitakon bardzo słabo sobie z nimi radzi. Aby uzyskać rozsądną jakość obrazu na brzegu matrycy APS-C musimy testowany obiektyw domknąć do wartości przysłony w okolicach f/3.2, a żeby ten sam efekt uzyskać na pełnej klatce musimy zastosować otwór względny w okolicach f/4.5. To nie jest powód do dumy.

Podsumowując, obiektywu o świetle f/0.95 nie kupuje się po to, żeby obserwować rekordy rozdzielczości na przysłonach f/4.0 i f/5.6. Jak nam zależy na takich rekordach, lepiej kupić obiektyw makro o świetle f/2.8. Jasny obiektyw kupuje się po to, aby często wykorzystywać okolice maksymalnego otworu względnego. W przypadku Mitakona 0.95/50, chcąc pracować w takim zakresie przysłon, musimy pogodzić się ze słabą jakością obrazu. Do filmowania w Full HD może taka jakość wystarczy, do obsługi matryc o rozdzielczości 24 Mpix i więcej, już zdecydowanie nie.

Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.

A7R II, JPEG, f/0.95
Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Rozdzielczość obrazu
A7R II, JPEG, f/4.0
Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Rozdzielczość obrazu