Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - test obiektywu

20 grudnia 2017

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Jeśli chodzi o komę i inne aberracje, które powodują zniekształcenia punktowych obrazów światła w rogach kadru, Mitakon jest doskonałym przykładem tego, jak nie należy zabierać się do korygowania tych wad. Obraz diody jest zniekształcony już w rogu matrycy APS-C i, co najgorsze, zniekształcenie to widać nawet po przymknięciu przysłony o 1 EV. To, co dzieje się w rogach pełnej klatki, woła o pomstę do nieba. Gdy widzimy, jak mocno jest tam zniekształcony obraz diody, katastrofalne wyniki rozdzielczości na brzegu kadru przestają być tajemnicą.

Centrum, f/0.95 Róg APS-C, f/0.95 Róg FF, f/0.95
Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/1.4 Róg APS-C, f/1.4 Róg FF, f/1.4
Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy pionowymi i poziomymi wartościami funkcji MTF50, w przeciwieństwie do komy, nie daje się we znaki. Jego wartość oszacowaliśmy na 3.3% i jest to rezultat uznawany za bardzo dobry.

----- R E K L A M A -----

Nieostrości testowanego obiektywu wyglądają bardzo dobrze. Krążki nie pokazują żadnych wyraźnych ekstremów lokalnych i nawet obwódka pojawiająca się po przymknięciu przysłony ma bardzo małe natężenie. Jedyna widoczna wada to wyraźne ścięcie krążków w rogach kadru wynikające z silnego winietowania mechanicznego.

Centrum, f/0.95 Róg APS-C, f/0.95 Róg FF, f/0.95
Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/1.4 Róg APS-C, f/1.4 Róg FF, f/1.4
Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.0 Róg APS-C, f/2.0 Róg FF, f/2.0
Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Koma, astygmatyzm i bokeh