Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - test obiektywu
4. Rozdzielczość obrazu
Zobaczmy, jak na tym tle wygląda Mitakon 0.95/50. Rezultaty, jakie osiągnął on w centrum kadru, na brzegu matrycy APS-C i na brzegu pełnej klatki, zaprezentowane są na poniższym wykresie.
Maksymalne wyniki notowane w centrum kadru na przysłonach f/4.0 i f/5.6 są świetne i porównywalne z najlepszymi obiektywami w systemie. Skąd tak dobre osiągi? Odpowiedzią jest bardzo dobre światło obiektywu, które daje możliwość kilku przysłon domknięcia, aby ograniczyć wyraźnie wady optyczne. Czy tak dobre maksymalne wyniki oznaczają, że mamy do czynienia z dobrym obiektywem? Niekoniecznie. Najlepsze obiektywy osiągają maksimum swoich możliwości po przymknięciu przysłony o około 2–3 EV. Tutaj, aby wspiąć się na wyżyny, musimy przymykać aż o 4–5 EV. To oznacza, że do odcięcia mamy naprawdę dużo wad. A o tym jak duże są te wady, doskonale świadczy zachowanie obiektywu w okolicach maksymalnego otworu względnego, które jest po prostu złe. Co nam po świetle f/0.95 i f/1.4, gdy pełną użyteczność obrazów uzyskuje się dopiero w okolicach f/1.8?
Na brzegu kadru jest jeszcze gorzej. Tłumienie wad pozaosiowych jest tam jeszcze trudniejsze i Mitakon bardzo słabo sobie z nimi radzi. Aby uzyskać rozsądną jakość obrazu na brzegu matrycy APS-C musimy testowany obiektyw domknąć do wartości przysłony w okolicach f/3.2, a żeby ten sam efekt uzyskać na pełnej klatce musimy zastosować otwór względny w okolicach f/4.5. To nie jest powód do dumy.
Podsumowując, obiektywu o świetle f/0.95 nie kupuje się po to, żeby obserwować rekordy rozdzielczości na przysłonach f/4.0 i f/5.6. Jak nam zależy na takich rekordach, lepiej kupić obiektyw makro o świetle f/2.8. Jasny obiektyw kupuje się po to, aby często wykorzystywać okolice maksymalnego otworu względnego. W przypadku Mitakona 0.95/50, chcąc pracować w takim zakresie przysłon, musimy pogodzić się ze słabą jakością obrazu. Do filmowania w Full HD może taka jakość wystarczy, do obsługi matryc o rozdzielczości 24 Mpix i więcej, już zdecydowanie nie.
Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.
A7R II, JPEG, f/0.95 |
A7R II, JPEG, f/4.0 |