Fujifilm GFX 100 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Ustawienia własne wg wzorca (3 pozycje),
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.99 | 109.8 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.63 | 112.9 |
Pochmurny dzień | Auto | 17.8 | 129 |
Pochmurny dzień | Chmury | 4.25 | 112.2 |
3000K | Auto | 20.9 | 136.2 |
3000K | Żarówki | 6.64 | 105.8 |
3000K | 3000K | 6.54 | 104.8 |
5500K | Auto | 5.11 | 118.7 |
5500K | 5600K | 10.6 | 123.9 |
Automatyka dobrze poradziła sobie w świetle słonecznym oraz przy lampach 5500 K. Zaskakująco duży błąd zanotowaliśmy przy zachmurzonym niebie. To konsekwencja niebieskawej dominanty dodanej przez aparat. Co ciekawe, wzorzec „chmury” wypadł bez zastrzeżeń. W świetle żarowym sytuacja jest odwrotna – zabarwienie przy aktywnej automatyce jest wyraźnie ciepłe. Remedium na ten problem stanowią: wzorzec lub samodzielne ustawienie temperatury barwowej.
Tendencja do nadmiernego nasycania barw w testowanym aparacie jest łatwo zauważalna. Widać ją zarówno w świetle naturalnym, jak i sztucznym. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła w teście 17%.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.