Venus Optics LAOWA 15 mm f/2 ZERO-D - test obiektywu
7. Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.0 | Róg APS-C, f/2.0 | Róg FF, f/2.0 |
Centrum, f/2.8 | Róg APS-C, f/2.8 | Róg FF, f/2.8 |
Bardzo podobną sytuację widzimy na zdjęciach nieba. Parametry 2/15 na pełnej klatce to marzenie wielu astrofotografów, ale poniższy wycinek dość mocno studzi entuzjazm pasjonatów tego typu działalności.
A7R II, JPEG, f/2.0, róg kadru 1:1 |
Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy pionowymi i poziomymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł 11.2% i jest to wartość średnia. Warto jednak nadmienić, że jego wpływ dla samego maksymalnego otworu względnego jest duży, bo sięga tam aż ponad 19%.
Rozogniskowane krążki światła, jak na obiektyw ultraszerokokątny, wyglądają bardzo rozsądnie. W środku krążka możemy dopatrzeć się struktury cebulowego bokeh, ale nie jest to efekt mocny. Chyba większym problemem jest brak ukołowienia przysłony. Im mocniej ją przymykamy, tym bardziej kanciasty obraz uzyskujemy.
Centrum, f/2.0 | Róg APS-C, f/2.0 | Róg FF, f/2.0 |
Centrum, f/2.8 | Róg APS-C, f/2.8 | Róg FF, f/2.8 |
Centrum, f/4.0 | Róg APS-C, f/4.0 | Róg FF, f/4.0 |