Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Venus Optics LAOWA 15 mm f/2 ZERO-D - test obiektywu

8 marca 2018

8. Winietowanie

Najpierw sprawdzimy, jak winietowanie wygląda na mniejszej matrycy APS-C. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

A7R II, APS-C, f/2.0 A7R II, APS-C, f/2.8
Venus Optics LAOWA 15 mm f/2 ZERO-D - Winietowanie Venus Optics LAOWA 15 mm f/2 ZERO-D - Winietowanie


Na maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru wynosi 31% (−1.08 EV) i jest to wartość, biorąc pod uwagę wielkość detektora, zauważalna. Winietowanie dość wolno spada wraz z przymykaniem przysłony, bo na f/2.8 wynosi 25% (−0.83 EV), a na f/4.0 wciąż 20% (−0.64 EV). Co więcej, dalsze przymykanie przysłony nie przynosi już mierzalnych efektów.

----- R E K L A M A -----

Zobaczmy teraz, jak sytuacja zmienia się po przejściu na pełną klatkę.

A7R II, FF, f/2.0 A7R II, FF, f/2.8
Venus Optics LAOWA 15 mm f/2 ZERO-D - Winietowanie Venus Optics LAOWA 15 mm f/2 ZERO-D - Winietowanie
A7R II, FF, f/4.0 A7R II, FF, f/5.6
Venus Optics LAOWA 15 mm f/2 ZERO-D - Winietowanie Venus Optics LAOWA 15 mm f/2 ZERO-D - Winietowanie


Używając maksymalnego otworu względnego musimy liczyć się ze stratami światła w rogach na poziomie aż 66% (−3.13 EV). To bardzo duża wartość. Winietowanie jest ogromne także na przysłonie f/2.8, gdzie uzyskany przez nas wynik to 60% (−2.65 EV). Dużo problemów jest też na f/4.0, gdzie wada ta sięga 50% (−1.99 EV).

Dalsze przymykanie przysłony nie daje już wyraźniejszych efektów. Wyniki uzyskane na otworach względnych f/5.6 i f/8.0 sięgają wartości odpowiednio 44% (−1.69 EV) i 43% (−1.63 EV).

Szerze powiedziawszy, nie pamiętam w naszych testach obiektywu, który na przysłonach f/11 czy f/16 winietował na poziomie 40% lub większym.

Sony A7R II, JPEG, f/2.0
Venus Optics LAOWA 15 mm f/2 ZERO-D - Winietowanie