Venus Optics LAOWA 15 mm f/2 ZERO-D - test obiektywu
8. Winietowanie
A7R II, APS-C, f/2.0 | A7R II, APS-C, f/2.8 |
Na maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru wynosi 31% (−1.08 EV) i jest to wartość, biorąc pod uwagę wielkość detektora, zauważalna. Winietowanie dość wolno spada wraz z przymykaniem przysłony, bo na f/2.8 wynosi 25% (−0.83 EV), a na f/4.0 wciąż 20% (−0.64 EV). Co więcej, dalsze przymykanie przysłony nie przynosi już mierzalnych efektów.
Zobaczmy teraz, jak sytuacja zmienia się po przejściu na pełną klatkę.
A7R II, FF, f/2.0 | A7R II, FF, f/2.8 |
A7R II, FF, f/4.0 | A7R II, FF, f/5.6 |
Używając maksymalnego otworu względnego musimy liczyć się ze stratami światła w rogach na poziomie aż 66% (−3.13 EV). To bardzo duża wartość. Winietowanie jest ogromne także na przysłonie f/2.8, gdzie uzyskany przez nas wynik to 60% (−2.65 EV). Dużo problemów jest też na f/4.0, gdzie wada ta sięga 50% (−1.99 EV).
Dalsze przymykanie przysłony nie daje już wyraźniejszych efektów. Wyniki uzyskane na otworach względnych f/5.6 i f/8.0 sięgają wartości odpowiednio 44% (−1.69 EV) i 43% (−1.63 EV).
Szerze powiedziawszy, nie pamiętam w naszych testach obiektywu, który na przysłonach f/11 czy f/16 winietował na poziomie 40% lub większym.
Sony A7R II, JPEG, f/2.0 |