Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Obiektyw Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4

Cena: 2749 zł

Sprawdź

Test obiektywu

Venus Optics LAOWA 9 mm f/2.8 ZERO-D - test obiektywu

19 kwietnia 2018

4. Rozdzielczość obrazu

Test rozdzielczości obiektywu Venus Optics LAOWA 9 mm f/2.8 ZERO-D wykonaliśmy w oparciu o pliki RAW z aparatu Fujifilm X-T2. Pliki te zostały wywołane programem dcraw (z algorytmem 3-pass X-trans filter) i przeanalizowane przy pomocy pakietu Imatest.

Przypomnijmy, że najlepsze obiektywy stałoogniskowe systemu Fujifilm X testowane w ten sposób osiągają wyniki na poziomie 80 lpmm, a poziom przyzwoitości jest ustawiony w okolicach 44–45 lpmm. Ostatnio na X-T2 testowaliśmy Fujinona XF 50 mm f/2 R WR, który okazał się jednym z najostrzejszych obiektywów w systemie i zanotował maksymalne wyniki na poziomie 83 lpmm.

Zobaczmy więc, jak na tym tle wyglądają rezultaty Laowy 2.8/9. Odpowiedni wykres znajduje się poniżej.

----- R E K L A M A -----

Venus Optics LAOWA 9 mm f/2.8 ZERO-D - Rozdzielczość obrazu


Zachowanie w centrum kadru jest po prostu rewelacyjne. Nie dość, że maksymalne MTF-y są osiągane na maksymalnym otworze względnym, to jeszcze przysłony f/2.8 i f/4.0 dają rezultaty na świetnym poziomie 80–81 lpmm. Żeby docenić to, co pokazała Laowa, warto nadmienić, że jej wynik na f/2.8 jest lepszy niż rezultat niedawno testowanego i bardzo chwalonego Fujinona XF 80 mm f/2.8 LM OIS WR Macro, a przecież obiektywy makro należą najczęściej do najlepiej skorygowanych instrumentów optycznych na rynku.

To, co Laowa pokazuje na brzegu kadru, już nas zdecydowanie nie zachwyca. Ten rezultat był jednak do przewidzenia, jeśli wzięło się pod uwagę gabaryty testowanego obiektywu. Takie są prawa optyki. Stosunkowo jasny i mały oraz ultraszerokokątny obiektyw zawsze będzie niezmiernie trudny do skorygowania na brzegu kadru. Mimo wszystko Laowa poradziła sobie tutaj przyzwoicie. Tylko zachowanie na f/2.8 pozostawia trochę do życzenia, bo tam MTF-y są trochę poniżej poziomu przyzwoitości. Na f/4.0 mamy już osiągi na poziomie 50 lpmm, a to pozwala cieszyć się obrazem o w pełni akceptowalnej jakości. Szkoda jednak, że po dalszym przymknięciu MTF-y nie wzrastają już wyraźnie mocniej, przez co nigdzie nie jest osiągany poziom 60 lpmm.

Czy jesteśmy zaskoczeni tym, co pokazała testowana Laowa? Jeśli tak, to raczej pozytywnie, bo nie oczekiwaliśmy świetnych wyników na brzegu kadru, a te uzyskane w centrum są zdecydowanie ponadprzeciętne.

Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.

Fujifilm X-T2, JPEG, f/2.8
Venus Optics LAOWA 9 mm f/2.8 ZERO-D - Rozdzielczość obrazu
Fujifilm X-T2, JPEG, f/4.0
Venus Optics LAOWA 9 mm f/2.8 ZERO-D - Rozdzielczość obrazu