Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Venus Optics LAOWA 9 mm f/2.8 ZERO-D - test obiektywu

19 kwietnia 2018

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Przy tak dużym kącie widzenia i świetle f/2.8 korygowanie komy nie jest proste. Laowa poradziła sobie tutaj jednak przyzwoicie. Wadę tę daje się zauważyć, ale dalecy jesteśmy tutaj od poziomu, który możemy nazwać dużym.

X-T2, f/2.8, centrum X-T2, f/2.8, róg
Venus Optics LAOWA 9 mm f/2.8 ZERO-D - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 9 mm f/2.8 ZERO-D - Koma, astygmatyzm i bokeh
X-T2, f/4.0, centrum X-T2, f/4.0, róg
Venus Optics LAOWA 9 mm f/2.8 ZERO-D - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 9 mm f/2.8 ZERO-D - Koma, astygmatyzm i bokeh


Podobne obrazy widzimy fotografując nie tylko diodę w naszym studio, ale także kierując obiektyw na rozgwieżdżone niebo. Koma daje się tutaj we znaki w ograniczony sposób, przez co gwiazdy nie są mocno zniekształcone, choć pewien wpływ tej wady daje się jednak zauważyć.

----- R E K L A M A -----

Fujifim X-E1, JPEG, f/2.8, róg kadru 1:1
Venus Optics LAOWA 9 mm f/2.8 ZERO-D - Koma, astygmatyzm i bokeh

Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, sięgnął wartości 6%. To wynik uznawany przez nas za niewielki. Warto tutaj zaznaczyć, że astygmatyzm daje się we znaki głównie dla przysłony f/2.8, a od f/4.0 robi się już znikomy.

Przy parametrach, jakie ma Laowa 2.8/9, trudno o duże obszary nieostrości na uzyskiwanych nią zdjęciach. Wygląd nieostrości nie jest więc tym, co będzie decydowało o wyborze tego obiektywu. Może i dobrze, bo krążki światła wyglądają mało korzystnie. Widać w nich sporo gradientów jasności, zniekształceń, a także słabe ukołowienie 7-listkowej przysłony.

X-T2, f/2.8, centrum X-T2, f/2.8, róg
Venus Optics LAOWA 9 mm f/2.8 ZERO-D - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 9 mm f/2.8 ZERO-D - Koma, astygmatyzm i bokeh
X-T2, f/4.0, centrum X-T2, f/4.0, róg
Venus Optics LAOWA 9 mm f/2.8 ZERO-D - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 9 mm f/2.8 ZERO-D - Koma, astygmatyzm i bokeh
X-T2, f/5.6, centrum X-T2, f/5.6, róg
Venus Optics LAOWA 9 mm f/2.8 ZERO-D - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 9 mm f/2.8 ZERO-D - Koma, astygmatyzm i bokeh