Panasonic Lumix S5 - test aparatu
5. Balans bieli
- AWB – automatyczny balans bieli,
- AWBc – automatyczny balans bieli z zachowaniem zimnej kolorystyki,
- AWBw – automatyczny balans bieli z zachowaniem ciepłej kolorystyki,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Światło żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli (4 ustawienia),
- Temperatura barwowa (4 ustawienia).
Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne ustawienia to ±1, ±2 lub ±3 jednostki we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.2 | 106 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.18 | 106.8 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.84 | 112.1 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 6.43 | 113.5 |
3000K | Auto (AWB) | 17.7 | 128.7 |
3000K | Auto (AWBc) | 15.2 | 124.9 |
3000K | Auto (AWBw) | 18.4 | 130.2 |
3000K | Żarówki | 6.27 | 111.2 |
3000K | 3000K | 4.96 | 107.1 |
5400K | Auto | 4.62 | 111.3 |
5400K | 5400K | 6.47 | 112.6 |
Najlepsze wyniki odwzorowania kolorów zanotowaliśmy w słoneczny dzień oraz w świetle 5400K dla automatyki. Przy zachmurzonej pogodzie błędy są nieco wyższe, wciąż jednak nie można mieć do nich większych zastrzeżeń. Klasycznie automatyka w świetle żarowym zapewniła silnie ciepłe zabarwienie, co przekłada się na wysokie wartości dC. Każdy z jej wariantów wypadł w zasadzie podobnie, a zatem w opcji AWBc nie udało się zachować chłodniejszej kolorystyki. W tym celu należy wybrać wzorzec „żarówka” lub samodzielne ustawić wartość temperatury barwowej.
Nasycenie w każdym z naszych pomiarów przekracza wartość wzorcową. Największe odstępstwa widzimy przy zastosowaniu automatyki w świetle żarowym. Uwzględniając wszystkie przypadki, średnia odchyłka nasycenia wyniosła blisko 15%. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.