Panasonic Lumix S5 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Podstawowa regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji „Styl zdjęcia”, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Pozwala ona na wybranie jednego ze stylów zdjęcia:
- Standardowy,
- Żywe barwy,
- Naturalne,
- Płaski,
- Monochromatyczne (czarno-białe),
- L. Monochromatyczne (czarno-białe),
- L. Monochromatyczne D (czarno-białe),
- Krajobraz,
- Portret,
- Własne (1–10),
- Cinelike D,
- Cinelike V,
- Rec.709,
- Standard HLG (tylko w trybie HLG),
- Monochromatyczne HLG (j.w.).
Funkcja Styl zdjęcia pozwala również na ręczną kontrolę parametrów obrazu, takich jak kontrast, wyostrzanie, nasycenie i poziom odszumiania. Wszystkie te parametry można zmieniać w przedziale od −5 do +5 ze skokiem jednostkowym. Ponadto w stylu monochromatycznym mamy jeszcze opcję „efekt filtra”, która naśladuje działanie kolorowych filtrów w fotografii czarno-białej. W opcji tej mamy następujące ustawienia: żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony, wyłączony.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Na początek warto zauważyć, że wygląd JPEG-ów z testowanego Lumiksa S5 oraz S1 w praktyce różni się w minimalnym stopniu. To dobry znak, bowiem jakość zdjęć w S1 pozostawała bez zarzutu. Odwzorowanie szczegółów na niskich czułościach prezentuje się korzystnie, choć widać, że obraz jest nieco wyostrzony. Podobna sytuacja występuje w przypadku Sony A7 III, w Nikonie natomiast uwydatnienie w zasadzie nie występuje. W S5 bardziej niż u konkurencji daje o sobie znać mora, widoczna na wycinku po prawej stronie.
Szum przy ISO 6400 pozostaje na niewysokim poziomie. Nadal widzimy dużo detali i z ogólnej jakości można być zadowolonym. Pewne pogorszenie zauważymy dopiero dla kolejnej nastawy, przy czym lekkie rozmycie obrazu jest najprawdopodobniej spowodowane odszumianiem. Generalnie wszystkie trzy bezlusterkowce prezentują podobny poziom w tej kategorii, choć obraz z Nikona pozostaje dość miękki.
Wyostrzanie
W Panasoniku S5 mamy do dyspozycji 11-stopniową skalę wyostrzania plików JPEG (od −5 do +5 ze skokiem jednostkowym).
Panasonic Lumix S5, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Tryb kreatywnego sterowania – filtry efektowe
S5, podobnie jak inne Lumiksy, posiada również filtry efektowe. Do dyspozycji mamy następujące ustawienia:
- Ekspresyjny,
- Retro,
- Dawne czasy,
- Wysoka tonacja,
- Niska tonacja,
- Sepia,
- Monochromatyczny,
- Dynamiczne czarno-białe,
- Monochromatyczny Rough,
- Monochromatyczny Silky,
- Mocny obraz,
- Wysoka dynamika,
- Efekt krosowania,
- Efekt zabawki,
- Jasny i żywy efekt zabawki,
- Bleach bypass,
- Efekt miniatury,
- Miękka ostrość,
- Fantazja,
- Filtr gwiezdny,
- Obraz jednobarwny,
- Światło słoneczne.
Ponadto w każdym z filtrów mamy dostępne dodatkowe ustawienia związane z nim. Korygować możemy (w zależności od wybranego filtra) intensywność danego filtra, kontrastu, nasycenia itp.
Przykładowe zdjęcia z użyciem każdego z filtrów można zobaczyć np. w teście Lumiksa GX9.