Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix S5 - test aparatu

10 grudnia 2020
Maciej Latałło Komentarze: 55

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału prezentujemy tradycyjnie wykres pokazujący wyniki pomiaru szumu zarejestrowanego na zdjęciach JPEG. Liczne załamania oraz porównywalne wartości dla poszczególnych składowych (głównie R, G oraz Y) świadczą o działającym odszumianiu. Ustawienia „–5” nie można zatem traktować jako braku redukcji szumu. Zmierzony poziom zakłóceń nie jest wysoki, skoro nawet przy ISO 51200 przekracza on zaledwie 3%.

Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Panasonic S5 umożliwia kontrolę intensywności procesu odszumiania w dość szerokim zakresie. Do dyspozycji mamy 11-stopniową skalę, a zawiera się ona pomiędzy −5 a +5, ze skokiem jednostkowym. Poniżej prezentujemy wycinki naszej scenki testowej wykonane na czułościach ISO 12800 i 25600 z różnymi stopniami redukcji zakłóceń. Poza minimalnym (−5) i maksymalnym (+5) poziomem odszumiania, prezentujemy również poziom pośredni (0).


----- R E K L A M A -----

ISO 12800
Odszumianie −5
Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +5
Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie −5
Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +5
Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Odszumianie na najniższym poziomie jest już zauważalne. Widać, że kolejne stopnie przynoszą istotną zmianę w postaci coraz „gładszego” obrazu, co jednak siłą rzeczy odbija się w pewnym stopniu na utracie detali. Generalnie można uznać, że stopień „0” sprawdza się całkiem nieźle.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z S5 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Nikonem Z5 oraz Sony A7 III.

Podobnie jak w przypadku JPEG-ów, na RAW-ach także nie widać różnicy pomiędzy Lumiksem S5 i S1. Oba oferują świetną szczegółowość na niskich czułościach, podobnie zresztą jak konkurenci: Z5 i A7 III. Z drugiej strony, na wycinkach z Panasonika najmocniej rzucają się w oczy zakłócenia spowodowane efektem mory, widoczne także całkiem wyraźnie w przypadku Sony, a w niewielkim stopniu w Nikonie.

Poziom szumu oceniany wizualnie wydaje się zbliżony we wszystkich trzech aparatach nawet na wysokich czułościach, rzędu 12800, czy 25600 ISO. Podobnie jak w S1, nastawa ISO 6400 w S5 wydaje się użyteczna, bowiem zakłócenia nie degradują szczególnie obrazu.

Przyjrzyjmy się teraz wynikom pomiarów. Te uzyskaliśmy programem Imatest na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.

Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do przebiegu wykresu nie mamy zastrzeżeń. Wraz ze wzrostem czułości szum rośnie wykładniczo i nie widzimy niepokojących załamań. Dodatkowo, poszczególne składowe szumu są wyraźnie oddzielone. Nic zatem nie wskazuje na to, by surowe pliki były odszumiane. Przejdźmy więc teraz do porównania składowej luminancji dla testowanego bezlusterkowca i trzech innych aparatów. Odpowiedni wykres prezentujemy poniżej.

Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Choć wizualne różnice pomiędzy obrazem z wybranych modeli nie rzucają się mocno w oczy, porównanie wartości zmierzonych w Imateście pokazuje pewne rozbieżności. Dla nastawy ISO 6400 Lumix generuje niższy szum luminancji od konkurencji, a jego przewaga wynosi: nieco ponad 1 EV dla EOS-a R, ok. 0.7 EV względem Nikona Z5 i ok. 0.5 EV w porównaniu do Sony A7 III.

Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i 14-bitowych RAW-ów. Te pierwsze pokazujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Pliki RAW natomiast wywoływane są programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku S5 zakres ten wynosi od 255 do 768. Identyczny zakres ma również pozioma oś histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.

50 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do ISO 3200 kształt histogramów nie budzi większych zastrzeżeń, choć odbiega on od typowego rozkładu Poissona, ze względu na zaburzenie w środkowej części. Patrząc natomiast na darki, na najwyższych nastawach ISO dostrzeżemy pewne niejednorodności, choć ich intensywność pozostaje niewielka. To, rzecz jasna, zaliczamy testowanemu Lumiksowi na plus zwłaszcza, że w S1 zauważyliśmy znacznie większe nierównomierności zaszumienia w obrębie kadru.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 513 6
100 512 12.2
200 513 20.5
400 514 41.4
800 515 81.3
1600 519 157.6
3200 525 254.2
6400 539 405
12800 567 633
25600 617 943
51200 696 1273
102400 894 1689
204800 1326 2240

Na zakończenie prezentujemy także darki w formacie JPEG.

50 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 - Szumy i jakość obrazu w RAW