Sigma S 60-600 mm f/4.5-6.3 DG OS HSM - test obiektywu
10. Autofokus
W zakresie 400–600 mm ten czas odrobinę się wydłuża i wynosi 0.5–0.6 sekundy. Przy pracy od minimalnego dystansu do nieskończoności nie zauważyliśmy żadnych problemów. W drugą stronę, przy mniej kontrastowych scenach, albo przy słabszym świetle, obiektywowi zdarzy się zawahać i nie ruszyć od razu, co odrobinę wydłuża czas pracy. Oczywiście możemy też wspomagać się ogranicznikiem zakresu – domyślnie ustawionym na 6 metrów. W tym przypadku czas skróci się o 0.1–0.2 sekundy i pozbędziemy się zawahań. Warto dodać, że zakres ogranicznika możemy sobie skonfigurować sami podłączając obiektyw do USB Docka.
Myślę, że przy takim zakresie ogniskowych i możliwości konfiguracji oraz cenie oferowanego obiektywu, Sigma mogłaby rozważyć dodawanie urządzenia USB Dock w zestawie.
W przypadku starszego korpusu, jakim jest EOS 50D, prędkość pracy mechanizmu ustawiającego ostrość nie różni się znacząco. Autofokus jest tutaj jednak mniej pewny – szczególnie, gdy warunki świetlne są gorsze. Zadarza się sporo sytuacji, gdy autofokus przejeżdża właściwe położenie i dopiero wtedy cofa się i ustawia we właściwym miejscu. To oczywiście wydłuża czas pracy. Należy przy tym zaznaczyć, że takie sytuacje zdarzają się najczęściej dla najdłuższych ogniskowych, a nie występują praktycznie wcale w zakresie 60–150 mm.
Zawsze z pewną dozą zdziwienia czytam częste narzekania na autofokus Sigmy, które pojawiają się w komentarzach pod naszymi testami, na naszym forum, czy w innych miejscach w internecie. Użytkownicy opowiadają o mnóstwie czasu, jaki poświęcili kalibracji obiektywu przy pomocy USB Docka, a w efekcie obiektyw i tak pracuje loteryjnie. Nie wiem, czy my mamy wyjątkowe szczęście, czy może z autofokusem Sigm nie jest tak źle, jak o nim piszą niektórzy, ale tutaj takich problemów nie obserwowaliśmy. Co więcej, obiektyw bez żadnej, nawet najmniejszej próby kalibracji (ani poprzez USB Dock, ani poprzez mikrokalibrację w aparacie) został przez nas zabrany na zdjęcia przykładowe i sprawował się bardzo dobrze, na każdej ogniskowej i w każdej odległości od fotografowanego celu. Żeby zachować równowagę, warto nadmienić, że nie jest to tak świetne i pewne zachowanie, jakie obserwujemy w drogich, profesjonalnych stałkach klasy 2.8/400, 4/500 czy 4/600. Jak na obiektyw adresowany do amatorów, który kosztuje ułamek tego co wspominane stałki, jego zachowanie możemy oceniać jednak bardzo pozytywnie.
Canon 50D, 200 mm, f/5.6 |
Canon 50D, 400 mm, f/6.3 |
Canon 50D, 600 mm, f/6.3 |
Canon 5D Mk III, 200 mm, f/5.6 |
Canon 5D Mk III, 400 mm, f/6.3 |
Canon 5D Mk III, 600 mm, f/6.3 |