Sigma S 60-600 mm f/4.5-6.3 DG OS HSM - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Sigma S 60–600 mm, jak widać z poniższych zdjęć, nie ma problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Na ogniskowych 200 i 600 mm nie widać jej praktycznie wcale, natomiast na 400 mm nieznacznie akcentuje ona swoją obecność, bo obszary nieostrości są lekko zabarwione. Nie jest to jednak problem duży czy nawet średni, więc zachowanie obiektywu w tej kategorii oceniamy pozytywnie.
Tutaj krotność zooma daje jednak o sobie znać, bo rozrzut pomiędzy poszczególnymi ogniskowymi jest duży i jednocześnie wyraźnie większy niż u obiektywów np. takich jak Tamron SP 150–600 mm f/5–6.3 Di VC USD, Sigma S 150–600 mm f/5–6.3 DG OS HSM czy Nikkor AF-S 200–500 mm f/5.6E ED VR. Warto jednak nadmienić, że za rozrzut ten odpowiada głównie ogniskowa 60 mm, gdzie zachowanie jest słabe. W zakresie 100–600 mm aberracja nie przeszkadza jednak już wcale, bo obserwowane tam wyniki są małe lub bardzo małe i niczym nie różnią się od tego, co na podobnych ogniskowych pokazywali konkurenci. Trudno więc tutaj za coś mocno ganić testowany obiektyw, bo od konkurentów wypada słabiej tylko na tej ogniskowej, której Ci konkurenci nie posiadają…
Canon 5D III, RAW, 60 mm, f/4.5 | Canon 5D III, RAW, 200 mm, f/11.0 |
Aberracja sferyczna
Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale nie pokazują efektu „pływania” ogniska dla żadnej z prezentowanych ogniskowych. Krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem nie są zupełnie identyczne, ale różnice między nimi trudno nazwać dużymi, bo dotyczą w zasadzie tylko intensywności obwódki krążka. Można więc uznać, że testowana Sigma nie ma zauważalnych problemów z aberracją sferyczną.
Canon 5D III, 60 mm, f4.5, przed | Canon 5D III, 60 mm, f/4.5, za |
Canon 5D III, 300 mm, f/5.6, przed | Canon 5D III, 300 mm, f/5.6, za |
Canon 5D III, 600 mm, f/6.3, przed | Canon 5D III, 600 mm, f/6.3, za |