Sigma C 56 mm f/1.4 DC DN - test obiektywu
4. Rozdzielczość obrazu
Sprawdźmy więc, jak na tym tle wypada Sigma C 56 mm f/1.4 DC DN wyposażona w bagnet Sony E.
Jeśli chodzi o centrum kadru, pierwsze pytanie, jakie mi się nasuwa, to: „jak oni to robią?”. Zaczynam testować obiektywy na nowym mocowaniu. Biorę modele najróżniejszych producentów, w tym tak renomowanych i znanych z doskonałej jakości optyki jak choćby Zeiss. Zaczynam sprawdzać, jakie maksymalne osiągi jest w stanie wygenerować optyka na tej matrycy. Gdy wydaje mi się, że te maksymalne osiągi są już dobrze określone, przychodzi tania Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN i bez problemów je wyrównuje. Następnie biorę się za test równie taniej Sigmy C 56 mm f/1.4 DC DN i okazuje się, że wypada ona jeszcze lepiej, bijąc poprzedni rekord o kilka lpmm i ustanawiając nowy na wysokości aż 82.4 lpmm, a jednocześnie pokazując świetną jakość obrazu już od maksymalnego otworu względnego.
Trzeba jednak uczciwie powiedzieć o cenie, jaka została za to zapłacona. Seria „Contemporary” ma swoje ograniczenia zarówno gabarytowe jak i cenowe, przez co konstruktorzy optyki mieli naprawdę trudne zadanie. Musieli pójść tutaj na kompromis i zdecydowali się, by było nim zachowanie na brzegu kadru, które jest bardzo nietypowe.
Ów brzeg kadru nie daje nam złych obrazów, bo nawet na maksymalnym otworze względnym jesteśmy powyżej poziomu przyzwoitości. Brzydko i nietypowo wygląda zależność od wartości przysłony, która pokazuje wyraźny dołek dla f/2.8. Nie jest to błąd pomiarowy, bo efekt ten widzieliśmy na wszystkich tablicach testowych o różnych rozmiarach użytych w tym teście, a jednocześnie jego istnienie potwierdza fakt lokalnego maksimum niektórych aberracji, które występuje dokładnie dla f/2.8. Rozsądnie jest więc założyć, że to jeden z kosztów, jakie przyszło nam zapłacić za rekordy w centrum kadru. Tym bardziej, że podobne zawahanie w okolicach f/2.8 widzieliśmy także u Sigmy C 1.4/16.
Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.
Sony A7R II, JPEG, f/1.4 |
Sony A7R II, JPEG, f/2.8 |