Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Test obiektywu

Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - test obiektywu

23 sierpnia 2019

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Słabsze wyniki na brzegu kadru, jakie widzieliśmy omawiając rozdzielczość Tamrona 28–75 mm, mogą być częściowo wyjaśnione, gdy przyjrzymy się, jak jego optyka koryguje komę. Rzadko się zdarza, by obiektyw pełnoklatkowy pokazywał zauważalną komę w rogach matrycy APS-C. Tutaj tej wady nie zobaczymy tylko na 28 mm, ale w środku zakresu ogniskowych zaczyna ona być już widoczna, a na 75 mm jest już wyraźna. Róg pełnej klatki pokazuje już komę w pełnej krasie, choć w tym przypadku największy jej poziom widzimy dla ogniskowej 50 mm.

Centrum, 28 mm, f/2.8 Róg APS-C, 28 mm, f/2.8 Róg FF, 28 mm, f/2.8
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, 50 mm, f/2.8 Róg APS-C, 50 mm, f/2.8 Róg FF, 50 mm, f/2.8
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, 75 mm, f/2.8 Róg APS-C, 75 mm, f/2.8 Róg FF, 75 mm, f/2.8
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm rozumiany jako średnia różnica pomiędzy pionowymi i poziomymi wartościami funkcji MTF50 wyniósł 6.9% i jest to wartość niewielka. Warto jeszcze dodać, że największy wpływ na tę średnią miała ogniskowa 75 mm, gdzie astygmatyzm był zauważalnie większy niż w przedziale 28–50 mm.

----- R E K L A M A -----

Rzut okiem na rozogniskowane krążki od razu pozwala stwierdzić, że w konstrukcji użyto elementów asferycznych. To one są najprawdopodobniej odpowiedzialne za zauważalny cebulowy bokeh. Zastrzeżenia też można mieć do wyraźnego winietowania mechanicznego. Nawet przymknięcie przysłony do f/5.6 nie pozwala się od niego całkowicie uwolnić.

Centrum, 75 mm, f/2.8 Róg APS-C, 75 mm, f/2.8 Róg FF, 75 mm, f/2.8
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, 75 mm, f/4.0 Róg APS-C, 75 mm, f/4.0 Róg FF, 75 mm, f/4.0
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, 75 mm, f/5.6 Róg APS-C, 75 mm, f/5.6 Róg FF, 75 mm, f/5.6
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Koma, astygmatyzm i bokeh