Fujifilm X-H2S - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Auto z priorytetem bieli,
- Auto z priorytetem otoczenia,
- Ustawienia własne wg wzorca (3 pozycje),
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.81 | 107.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.2 | 109 |
Pochmurny dzień | Auto | 11.1 | 118 |
Pochmurny dzień | Chmury | 4.1 | 112.1 |
3000K | Auto | 20.8 | 136.5 |
3000K | Auto – priorytet bieli | 7.22 | 110.8 |
3000K | Auto – priorytet otoczenia | 23.1 | 142.5 |
3000K | Żarówki | 6.26 | 105.2 |
3000K | 3000K | 6.24 | 105.4 |
5400K | Auto | 4.21 | 111.6 |
5400K | 5400K | 4.62 | 111.9 |
Bardzo dobre odwzorowanie kolorów odnotowaliśmy w kilku sytuacjach: przy oświetleniu słonecznym, lampami 5400 K (LED) oraz w pochmurny dzień dla odpowiadającemu mu wzorca. Automatyka w tym ostatnim przypadku dała chłodne zabarwienie, co przekłada się na wyższy błąd dC. W świetle żarowym natomiast, całkiem dobrze wypadła opcja "Auto – priorytet bieli", zapewniając przyzwoitą kolorstykę ujęcia. Pozostałe warianty automatyki generowały wyraźną, pomarańczową dominantę.
X-H2S ma tendencję do przesycania kolorów, widoczną szczególnie przy korzystaniu z automatyki w świetle żarowym. Średnia odchyłka od wartości S wyniosła w całym teście niespełna 15%.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.