Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Test aparatu

Fujifilm X-H2S - test aparatu

31 sierpnia 2022
Maciej Latałło Komentarze: 45

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału pokazujemy tradycyjnie wykres prezentujący wyniki pomiaru szumu zarejestrowanego na zdjęciach JPEG. Na jego podstawie widzimy, że odszumianie na zdjęciach JPEG z pewnością zachodzi i od ISO 1600 jest całkiem wyraźne. Od tej nastawy poszczególne składowe przyjmują podobne wartości. Poza tym, łatwo zauważyć załamania w krzywych dla poszczególnych kanałów.

Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW



----- R E K L A M A -----

Fujifilm X-H2S posiada 9-stopniową skalę odszumiania JPEG-ów. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć obrazujące intensywność odszumiania na minimalnym (−4), średnim (0) oraz maksymalnym (+4) poziomie, na zdjęciach wykonanych przy czułości ISO 6400 i 12800.

ISO 6400
Odszumianie −4
Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +4
Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie −4
Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +4
Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
Ze względu na całkiem wyraźne odszumianie przy stopniu "-4", naszym zdaniem nie ma potrzeby ustawiać odszumiania na poziomie wyższym niż „0”. Po jej przekroczeniu, obraz zaczyna przypominać przysłowiową „akwarelę”.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z X-H2S wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy zdjęcia z aparatów OM System OM-1 oraz Panasonic Lumix GH6. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Pod względem szczegółowości, na niskich nastawach ISO X-H2S i GH6 idą praktycznie łeb w łeb, oferując bardzo dobrą jakość. Sensor aparatu OM System ma niższą rozdzielczość od wyżej wymienionych modeli, stąd w jego przypadku detale nie są tak dobrze widoczne.

Jeśli chodzi o zaszumienie obrazu, różnice pomiędzy wybranymi aparatami nie są drastyczne. Wizualnie, OM-1 generuje nieco większy poziom zakłóceń od reszty, natomiast X-H2S i GH6 radzą sobie w tej kategorii całkiem podobnie. Warto odnotować, że przy porównaniu w RAW-ach widać, że np. model X-T4 generuje obraz o mniejszym poziomie zakłóceń od nowego flagowca.

Sprawdźmy teraz, jak nasza wizualna ocena przekłada się na konkretne liczby. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na poniższym wykresie.

Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do przebiegu wykresu nie mamy zastrzeżeń. Wraz ze wzrostem czułości szum rośnie wykładniczo i nie widzimy niepokojących załamań. Dodatkowo, poszczególne składowe szumu są wyraźnie oddzielone. Nic zatem nie wskazuje na to, by surowe pliki były odszumiane.

Spójrzmy jeszcze na porównanie poziomu szumu pomiędzy testowanym modelem a aparatami konkurencji. W tym celu zestawiamy ze sobą na wykresie wartości składowej luminancji.

Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW

X-H2S oferuje generalnie najniższy poziom zakłóceń, choć różnica pomiędzy nim, a GH6 jest naprawdę subtelna. Większą przewagę flagowca Fujifilm widać względem OM-1 – dla ISO 6400 wynosi ona ok. 1/2 EV, a zatem nadal umiarkowanie.

Prezentujemy również wykres wykonany na postawie 48-bitowych TIFF-ów.

Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Natomiast surowe pliki wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób TIFF-y konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku X-H2S zakres ten wynosi od 800 do 1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 1 000 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
80 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
160 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
Na początek warto zauważyć, że matryca X-Tran CMOS piątej generacji posiada bias na tym samym, dość wysokim poziomie około 1024, co jej czwarta implementacja.

Jeżeli chodzi o wygląd histogramów, to w zakresie czułości natywnych nie mamy większych zastrzeżeń do ich kształtu, choć poissonowski rozkład jest zaburzony w maksimum sygnału. Dopiero dla nastaw rozszerzonych obserwujemy grzebieniowy charakter histogramu. Same darki natomiast wyglądają naprawdę dobrze, a niejednorodności, jakie obserwujemy, są w zasadzie minimalne.

X-H2S to kolejny model w którym zauważyliśmy błąd wskazań czasu naświetlania. Do 120 sekund, wszystko jest w porządku. Gdy naświetlamy 150 sekund, w EXIF-ie zdjęcia pojawia się informacja o ekspozycji o 10 sekund dłuższej. Z kolei w przypadku naszych darków, zamiast 180 sekund widzimy 200 sekund. Co ciekawe, zegar w aparacie odliczający czas przy dłuższych ekspozycjach działa bez zarzutu, co potwierdza równoległy pomiar zewnętrznym stoperem.

ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
80 1025 3.2
100 1023 4.2
160 1025 3.2
200 1023 4.2
400 1024 7.4
800 1023 10.1
1600 1024 20.8
3200 1024 34.6
6400 1027 70.2
12800 1016 138
25600 1011 210
51200 1007 226

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
80 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
160 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-H2S - Szumy i jakość obrazu w RAW