Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - test obiektywu

1 czerwca 2020

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Podłużna aberracja chromatyczna daje się troszkę we znaki na maksymalnej ogniskowej. Nie jest to efekt duży, ale daje się zauważyć. Żadnych problemów z tą wadą nie ma natomiast dla krótszych ogniskowych.

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Zobaczmy teraz, jak wygląda sytuacja w kwestii poprzecznej aberracji chromatycznej. Przebieg tej wady w zależności od ogniskowej i wartości przysłony jest zaprezentowany na poniższym wykresie.
----- R E K L A M A -----

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W przypadku krańców zakresu ogniskowych aberracja słabo zależy od wartości przysłony i niezależnie od niej trzyma się poziomu 0.04–0.06%. W przypadku ogniskowej 25 mm omawiana wada dość szybko rośnie wraz ze zmniejszaniem otworu względnego od poniżej 0.02% dla okolic f/4.0 do poziomu 0.05% w przedziale przysłon od f/11 do f/22. Trzeba jednak jasno zaznaczyć, że wartości do 0.04% uznajemy za znikome i praktycznie niezauważalne na zdjęciach. Przedział 0.04–0.06%, czyli maksymalne wartości jakie pokazuje Olympus, to granica poziomu bardzo małego i małego. W efekcie nasza ocena sposobu w jaki testowany obiektyw koryguje poprzeczną aberrację chromatyczną jest wysoka.

E-M5 II, RAW, 12 mm, f/16.0 E-M5 II, RAW, 25 mm, f/4.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z tego rozdziału widać wyraźnie, że obiektyw nie pokazuje efektu „pływania” ogniska. Krążki uzyskane przed i za ogniskiem nie są identyczne, ale nie pokazują też żadnych poważniejszych różnic. Wszystko to wskazuje na brak wyraźnych problemów z korygowaniem aberracji sferycznej.

Olympus E-M5 II, 25 mm, f/4.0, przed Olympus E-M5 II, 25 mm, f/4.0, za
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna
Olympus E-M5 II, 45 mm, f/4.0, przed Olympus E-M5 II, 45 mm, f/4.0, za
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna