Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - test obiektywu

1 czerwca 2020

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Trudno mieć zastrzeżenia do tego, jak Olympus M.Zuiko Digital ED 12–45 mm f/4.0 PRO koryguje komę. Obraz diody w rogach kadru nie jest idealnie punktowy, ale zniekształcenia są niewielkie i nie pozwalają na jakiekolwiek narzekania.

E-M5 II, 12 mm, f/4.0, centrum E-M5 II, 12 mm, f/4.0, róg
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh
E-M5 II, 25 mm, f/4.0, centrum E-M5 II, 25 mm, f/4.0, róg
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh
E-M5 II, 45 mm, f/4.0, centrum E-M5 II, 45 mm, f/4.0, róg
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł 3.5% i jest to wartość uznawana przez nas za bardzo małą. Można nadmienić, że wada ta pokazywała lekką tendencję wzrostową wraz ze wzrostem ogniskowej, od 2.0% dla 12 mm do 4.8% dla 45 mm.

----- R E K L A M A -----

Nieostrości, jakie widzimy u Olympusa 12–45 mm, nie są może brzydkie, ale do najładniejszych też nie należą. Widać w nich trochę niejednorodności spowodowanych najprawdopodobniej przez obecność elementów asferycznych, a także jaśniejszą obwódkę. Na szczęście wpływ winietowania mechanicznego przestaje być widoczny już po przymknięciu przysłony o 1 EV.

E-M5 II, 45 mm, f/4.0, centrum E-M5 II, 45 mm, f/4.0, róg
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh
E-M5 II, 45 mm, f/5.6, centrum E-M5 II, 45 mm, f/5.6, róg
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh
E-M5 II, 45 mm, f/8.0, centrum E-M5 II, 45 mm, f/8.0, róg
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh