Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 35 mm f/1.8 - test obiektywu

29 października 2020

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Z komą nie będziemy mieć problemów, dopóki ograniczymy się do detektora o formacie APS-C. W rogach pełnej klatki koma oraz wady wyższego rzędu wyraźnie zniekształcają punktowe obrazy źródeł światła i mają przez to swój spory wkład w ograniczenie rozdzielczości na brzegu kadru. Warto jednak zaznaczyć, że przymknięcie przysłony o 1 EV bardzo mocno poprawia sytuację.

Centrum, f/1.8 Róg APS-C, f/1.8 Róg FF, f/1.8
Sony FE 35 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 35 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 35 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.5 Róg APS-C, f/2.5 Róg FF, f/2.5
Sony FE 35 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 35 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 35 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł tylko 2.4%, co jest wynikiem świetnym. Tutaj testowany obiektyw zasłużył więc na zdecydowane pochwały.

----- R E K L A M A -----

Wygląd obrazów pozaogniskowych jest bardzo ładny. Pomimo zastosowania elementu asferycznego, rozkład światła w krążkach jest bardzo równomierny i nie widać tam śladów cebulowego bokeh. Jaśniejsza otoczka wokół krążka pojawia się dopiero po mocniejszym przymknięciu, ale nawet wtedy nie jest bardzo intensywna. Uwagę zwraca za to winietowanie mechaniczne, które w rogach pełnej klatki widać nawet po przymknięciu przysłony o 2 EV. Jak mocny jest to problem, przekonamy się w następnym rozdziale.

Centrum, f/1.8 Róg APS-C, f/1.8 Róg FF, f/1.8
Sony FE 35 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 35 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 35 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.5 Róg APS-C, f/2.5 Róg FF, f/2.5
Sony FE 35 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 35 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 35 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/3.5 Róg APS-C, f/3.5 Róg FF, f/3.5
Sony FE 35 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 35 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 35 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh