Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 24 mm f/2.8 G - test obiektywu

24 marca 2021

8. Winietowanie

Na początku warto zaznaczyć, że w przeciwieństwie do dystorsji, opcja dotyczącą korygowania winietowania jest dostępna i można ją wyłączyć, co tradycyjnie już uczyniliśmy. Warto jednak nadmienić, że wpływ na winietowanie ma automatyczne korygowanie dystorsji. Obraz jest wtedy trochę przycinany, w efekcie obszary, gdzie winietowanie jest największe, zostają usunięte ze skorygowanego pliku. W przypadku mniejszej dystorsji, z jaką mamy do czynienia na matrycy APS-C, różnice w winietowaniu pomiędzy JPEG-ami i RAW-ami sięgają 3–4%, a więc nie są jeszcze duże i tutaj możemy skupić się tylko na omówieniu zachowania na JPEG-ach. W przypadku pełnej klatki różnice są większe, więc tam osobno pokażemy zachowanie i na JPEG-ach i na RAW-ach.

Najpierw sprawdzimy więc, jak winietowanie wygląda na JPEG-ach mniejszej matrycy APS-C. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

A7R III, APS-C, JPEG, f/2.8 A7R III, APS-C, JPEG, f/4.0
Sony FE 24 mm f/2.8 G - Winietowanie Sony FE 24 mm f/2.8 G - Winietowanie

----- R E K L A M A -----


Na maksymalnym otworze względnym musimy liczyć się z tym, że w rogach kadru stracimy 30% światła (−1.03 EV). Po przymknięciu przysłony do f/4.0 wartość ta spada do 20% (−0.64 EV), a na f/5.6 zmniejsza się dodatkowo do 14% (−0.44 EV). Dalsze przymykanie przysłony nie ma już mierzalnego wpływu na omawianą wadę.

Po przejściu na większą matrycę pełnoklatkową problemów jest więcej i wyraźnie widać to na poniższych zdjęciach. Po lewej stronie mamy pliki JPEG, po prawej RAW-y.

A7R III, FF, JPEG, f/2.8 A7R III, FF, RAW, f/2.8
Sony FE 24 mm f/2.8 G - Winietowanie Sony FE 24 mm f/2.8 G - Winietowanie
A7R III, FF, JPEG, f/4.0 A7R III, FF, RAW, f/4.0
Sony FE 24 mm f/2.8 G - Winietowanie Sony FE 24 mm f/2.8 G - Winietowanie
A7R III, FF, JPEG, f/5.6 A7R III, FF, RAW, f/5.6
Sony FE 24 mm f/2.8 G - Winietowanie Sony FE 24 mm f/2.8 G - Winietowanie
A7R III, FF, JPEG, f/8.0 A7R III, FF, RAW, f/8.0
Sony FE 24 mm f/2.8 G - Winietowanie Sony FE 24 mm f/2.8 G - Winietowanie


Najpierw zajmiemy się JPEG-ami. W tym przypadku, na maksymalnym otworze względnym winietowanie sięga bardzo dużego poziomu 61% (−2.75 EV). Na f/4.0 wada ta zmniejsza się do 53% (−2.16 EV), a na f/5.6 spada do 48% (−1.89 EV). Nie będziemy mieli problemów z dojrzeniem jej na przysłonach f/8.0 i f/11.0, bo sięga tam odpowiednio 43% (−1.61 EV) i 38% (−1.37 EV). Nawet na f/16.0 daje się ona we znaki, bo odnotowany przez nas rezultat to 33% (−1.17 EV).

Jeszcze więcej problemów jest na RAW-ach. Tutaj na f/2.8 winietowanie wynosi 65% (−3.02 EV), by po przymknięciu przysłony f/4.0 zmniejszyć się do wartości 57% (−2.44 EV). Wyniki odnotowane na przysłonach f/5.6, f/8.0, f/11.0 i f/16.0 to odpowiednio: 54% (−2.27 EV), 53% (−2.17 EV), 51% (−2.04 EV) i 48% (−1.88 EV).

Wyniki Sony 2.8/24G są dość podobne do tego, co pokazywał Tamron 2.8/24. Oba te obiektywy wypadają lepiej od małego Samyanga, u którego winietowanie dochodziło aż do 74%.

Sony A7R III, JPEG, f/2.8
Sony FE 24 mm f/2.8 G - Winietowanie