Sony FE 24 mm f/2.8 G - test obiektywu
8. Winietowanie
Najpierw sprawdzimy więc, jak winietowanie wygląda na JPEG-ach mniejszej matrycy APS-C. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.
A7R III, APS-C, JPEG, f/2.8 | A7R III, APS-C, JPEG, f/4.0 |
Na maksymalnym otworze względnym musimy liczyć się z tym, że w rogach kadru stracimy 30% światła (−1.03 EV). Po przymknięciu przysłony do f/4.0 wartość ta spada do 20% (−0.64 EV), a na f/5.6 zmniejsza się dodatkowo do 14% (−0.44 EV). Dalsze przymykanie przysłony nie ma już mierzalnego wpływu na omawianą wadę.
Po przejściu na większą matrycę pełnoklatkową problemów jest więcej i wyraźnie widać to na poniższych zdjęciach. Po lewej stronie mamy pliki JPEG, po prawej RAW-y.
A7R III, FF, JPEG, f/2.8 | A7R III, FF, RAW, f/2.8 |
A7R III, FF, JPEG, f/4.0 | A7R III, FF, RAW, f/4.0 |
A7R III, FF, JPEG, f/5.6 | A7R III, FF, RAW, f/5.6 |
A7R III, FF, JPEG, f/8.0 | A7R III, FF, RAW, f/8.0 |
Najpierw zajmiemy się JPEG-ami. W tym przypadku, na maksymalnym otworze względnym winietowanie sięga bardzo dużego poziomu 61% (−2.75 EV). Na f/4.0 wada ta zmniejsza się do 53% (−2.16 EV), a na f/5.6 spada do 48% (−1.89 EV). Nie będziemy mieli problemów z dojrzeniem jej na przysłonach f/8.0 i f/11.0, bo sięga tam odpowiednio 43% (−1.61 EV) i 38% (−1.37 EV). Nawet na f/16.0 daje się ona we znaki, bo odnotowany przez nas rezultat to 33% (−1.17 EV).
Jeszcze więcej problemów jest na RAW-ach. Tutaj na f/2.8 winietowanie wynosi 65% (−3.02 EV), by po przymknięciu przysłony f/4.0 zmniejszyć się do wartości 57% (−2.44 EV). Wyniki odnotowane na przysłonach f/5.6, f/8.0, f/11.0 i f/16.0 to odpowiednio: 54% (−2.27 EV), 53% (−2.17 EV), 51% (−2.04 EV) i 48% (−1.88 EV).
Wyniki Sony 2.8/24G są dość podobne do tego, co pokazywał Tamron 2.8/24. Oba te obiektywy wypadają lepiej od małego Samyanga, u którego winietowanie dochodziło aż do 74%.
Sony A7R III, JPEG, f/2.8 |