Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Jeśli chodzi o podłużną aberrację chromatyczną, to w ogólności nie ma powodów do narzekań. Cała armada soczewek wykonanych ze szkła o niskiej dyspersji dobrze wykonuje swoją pracę. Co ciekawe, gdy przyjrzymy się poniższym obrazkom uważniej, zobaczymy że wada ta nie została jednak skorygowana idealnie i w tym przypadku widzimy dość oryginalny efekt. Nie mamy tutaj dużych zafarbów kolorystycznych, lecz stosunkowo szerokie obszary przed i za ogniskiem przybierają bardzo lekki odcień z jednej strony żółci, z drugiej strony niebieskiego. Jest to efekt subtelny i w przypadku zdjęć z życia wziętych, będzie trudny do zauważenia – jednak na naszych tablicach dał o sobie znać.
Przyczyna wybitnego zachowania ogniskowej 135 mm na brzegu kadru staje się trochę bardziej zrozumiała, bo właśnie tutaj aberracja chromatyczna została sprowadzona do poziomu praktyczne zerowego.
Skrajne ogniskowe pokazują przeciwne do siebie zachowania – dla 70 mm aberracja maleje wraz z przymykaniem przysłony od 0.06% do 0.04%, natomiast dla 200 mm rośnie od okolic 0.03% do 0.05%. Wszystkie te wartości są jednak bardzo małe i z omawianą wadą nie będziemy mieli żadnych problemów. Tutaj znów testowany obiektyw zasłużył na solidne pochwały.
W tej kategorii konkurencyjny Nikkor Z 70–200 mm f/2.8 VR S też radził sobie bardzo dobrze i także najlepiej korygował aberrację chromatyczną dla środka zakresu ogniskowych.
A7R III, RAW, 70 mm, f/2.8 | A7R III, RAW, 135 mm, f/2.8 |
Aberracja sferyczna
Pierwsze ujęcia zaprezentowane w niniejszym rozdziale oraz zdjęcia rozogniskowanych krążków światła pokazują, że aberracja sferyczna nie jest problemem, którym powinniśmy zaprzątać sobie głowę. Krążki uzyskane przed i za ogniskiem, niezależnie od użytej ogniskowej, nie pokazują istotnych różnic. Także dojrzenie efektu „pływania” ogniska jest naprawdę trudne. Wniosek jest więc jeden – konstruktorzy optyki Sony 70–200 mm f/2.8 II zadbali należycie także o korygowanie aberracji sferycznej.
A7R III, 135 mm, f/2.8, przed | A7R III, 135 mm, f/2.8, za |
A7R III, 200 mm, f/2.8, przed | A7R III, 200 mm, f/2.8, za |