Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Test obiektywu

Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - test obiektywu

13 października 2021

8. Winietowanie

Zobaczmy najpierw, jak Sony 70–200 mm f/2.8 II radzi sobie z winietowaniem na matrycy APS-C przy użyciu nieskorygowanego formatu JPEG. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

A7R III, APS-C, JPEG, 70 mm, f/2.8 A7R III, APS-C, JPEG, 70 mm, f/4.0
Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Winietowanie Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Winietowanie
A7R III, APS-C, JPEG, 135 mm, f/2.8 A7R III, APS-C, JPEG, 135 mm, f/4.0
Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Winietowanie Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Winietowanie
A7R III, APS-C, JPEG, 200 mm, f/2.8 A7R III, APS-C, JPEG, 200 mm, f/4.0
Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Winietowanie Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Winietowanie


Na mniejszej matrycy APS-C winietowanie możemy dojrzeć tylko i wyłącznie na maksymalnym otworze względnym, ale nawet tam trudno nazwać je problemem. Na kombinacji ogniskowej 70 mm i światła f/2.8 spadek jasności w rogach kadru wynosi 13% (−0.40 EV) i spada do zupełnie znikomej wartości 2% (−0.06 EV) po przymknięciu przysłony do f/4.0.

----- R E K L A M A -----

Bardzo podobna sytuacja panuje na ogniskowej 135 mm, gdzie na f/2.8 winietowanie sięga 15% (−0.46 EV) i ponownie spada do 2% (−0.05 EV) po przymknięciu przysłony do f/4.0.

Ciut więcej problemów jest na maksymalnej ogniskowej, gdzie na przysłonach f/2.8, f/4.0 i f/5.6 winietowanie sięga odpowiednio: 23% (−0.75 EV), 8% (−0.23 EV) i 2% (−0.05 EV).

Sprawdźmy teraz, jak sytuacja zmienia się po przejściu na pełną klatkę. Odpowiednie miniaturki są zaprezentowane poniżej.

A7R III, FF, JPEG, 70 mm, f/2.8 A7R III, FF, JPEG, 70 mm, f/4.0
Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Winietowanie Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Winietowanie
A7R III, FF, JPEG, 135 mm, f/2.8 A7R III, FF, JPEG, 135 mm, f/4.0
Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Winietowanie Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Winietowanie
A7R III, FF, JPEG, 200 mm, f/2.8 A7R III, FF, JPEG, 200 mm, f/4.0
Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Winietowanie Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Winietowanie


Tym razem omawianą wadę zdecydowanie łatwiej zauważyć, choć jak na standardy bezlustrzankowe wcale nie jest tutaj najgorzej. Na 70 mm i f/2.8 spadek jasności w rogach kadru wynosi 44% (−1.68 EV) i zmniejsza się do 23% (−0.77 EV) po przymknięciu przysłony do f/4.0. Problemy kończą się na przysłonach f/5.6 i f/8.0, gdzie uzyskane przez nas wyniki to odpowiednio: 14% (−0.42 EV) i 8% (−0.23 EV).

Po zmianie ogniskowej na 135 mm, wyniki są prawie takie same. Na f/2.8 winietowanie wynosi 42% (−1.56 EV), na f/4.0 sięga 20% (−0.66 EV), by na f/5.6 spaść do 11% (−0.33 EV). Na f/8.0 problem znika praktycznie całkowicie, bo odnotowana tam przez nas wartość to 5% (−0.15 EV).

Trochę większe wyniki notujemy na maksymalnej ogniskowej. Gdy zastosujemy przysłonę f/2.8, spadek jasności w rogach kadru sięgnie 46% (−1.76 EV), natomiast po przejściu do f/4.0 wada ta zmniejszy się do poziomu 26% (−0.88 EV). Na przysłonach f/5.6 i f/8.0 uzyskane przez nas wyniki to odpowiednio: 15% (−0.49 EV) i 8% (−0.24 EV).

Porównanie do Nikkora Z 70–200 mm f/2.8 pokazuje tutaj niewielką przewagę Sony. Nikon winietował mniej tylko na ogniskowej 70 mm, natomiast gorzej wypadał na 135 i 200 mm.

Sony A7R III, 70 mm, JPEG, f/2.8
Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Winietowanie
Sony A7R III, 135 mm, JPEG, f/2.8
Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Winietowanie
Sony A7R III, 200 mm, JPEG, f/2.8
Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - Winietowanie