Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - test obiektywu
8. Winietowanie
A7R III, APS-C, JPEG, 70 mm, f/2.8 | A7R III, APS-C, JPEG, 70 mm, f/4.0 |
A7R III, APS-C, JPEG, 135 mm, f/2.8 | A7R III, APS-C, JPEG, 135 mm, f/4.0 |
A7R III, APS-C, JPEG, 200 mm, f/2.8 | A7R III, APS-C, JPEG, 200 mm, f/4.0 |
Na mniejszej matrycy APS-C winietowanie możemy dojrzeć tylko i wyłącznie na maksymalnym otworze względnym, ale nawet tam trudno nazwać je problemem. Na kombinacji ogniskowej 70 mm i światła f/2.8 spadek jasności w rogach kadru wynosi 13% (−0.40 EV) i spada do zupełnie znikomej wartości 2% (−0.06 EV) po przymknięciu przysłony do f/4.0.
Bardzo podobna sytuacja panuje na ogniskowej 135 mm, gdzie na f/2.8 winietowanie sięga 15% (−0.46 EV) i ponownie spada do 2% (−0.05 EV) po przymknięciu przysłony do f/4.0.
Ciut więcej problemów jest na maksymalnej ogniskowej, gdzie na przysłonach f/2.8, f/4.0 i f/5.6 winietowanie sięga odpowiednio: 23% (−0.75 EV), 8% (−0.23 EV) i 2% (−0.05 EV).
Sprawdźmy teraz, jak sytuacja zmienia się po przejściu na pełną klatkę. Odpowiednie miniaturki są zaprezentowane poniżej.
A7R III, FF, JPEG, 70 mm, f/2.8 | A7R III, FF, JPEG, 70 mm, f/4.0 |
A7R III, FF, JPEG, 135 mm, f/2.8 | A7R III, FF, JPEG, 135 mm, f/4.0 |
A7R III, FF, JPEG, 200 mm, f/2.8 | A7R III, FF, JPEG, 200 mm, f/4.0 |
Tym razem omawianą wadę zdecydowanie łatwiej zauważyć, choć jak na standardy bezlustrzankowe wcale nie jest tutaj najgorzej. Na 70 mm i f/2.8 spadek jasności w rogach kadru wynosi 44% (−1.68 EV) i zmniejsza się do 23% (−0.77 EV) po przymknięciu przysłony do f/4.0. Problemy kończą się na przysłonach f/5.6 i f/8.0, gdzie uzyskane przez nas wyniki to odpowiednio: 14% (−0.42 EV) i 8% (−0.23 EV).
Po zmianie ogniskowej na 135 mm, wyniki są prawie takie same. Na f/2.8 winietowanie wynosi 42% (−1.56 EV), na f/4.0 sięga 20% (−0.66 EV), by na f/5.6 spaść do 11% (−0.33 EV). Na f/8.0 problem znika praktycznie całkowicie, bo odnotowana tam przez nas wartość to 5% (−0.15 EV).
Trochę większe wyniki notujemy na maksymalnej ogniskowej. Gdy zastosujemy przysłonę f/2.8, spadek jasności w rogach kadru sięgnie 46% (−1.76 EV), natomiast po przejściu do f/4.0 wada ta zmniejszy się do poziomu 26% (−0.88 EV). Na przysłonach f/5.6 i f/8.0 uzyskane przez nas wyniki to odpowiednio: 15% (−0.49 EV) i 8% (−0.24 EV).
Porównanie do Nikkora Z 70–200 mm f/2.8 pokazuje tutaj niewielką przewagę Sony. Nikon winietował mniej tylko na ogniskowej 70 mm, natomiast gorzej wypadał na 135 i 200 mm.
Sony A7R III, 70 mm, JPEG, f/2.8 |
Sony A7R III, 135 mm, JPEG, f/2.8 |
Sony A7R III, 200 mm, JPEG, f/2.8 |