OM System M.Zuiko Digital 20 mm f/1.4 PRO - test obiektywu
8. Winietowanie
Olympus E-M5 II, JPEG, f/1.4 | Olympus E-M5 II, JPEG, f/2.0 |
Olympus E-M5 II, JPEG, f/2.8 | Olympus E-M5 II, JPEG, f/4.0 |
Na maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru wynosi 37% (−1.35 EV). Nie jest to wynik mały, ale biorąc pod uwagę światło f/1.4 i kąt widzenia obiektywu, można uznać go za wybijający się na plus na tle konkurencji. Obiektyw czerpie tutaj pełnymi garściami z zalet wynikających z zastosowania mniejszego detektora.
Przymknięcie przysłony do f/2.0 powoduje spadek winietowania do 25% (−0.83 EV), natomiast zastosowanie otworu f/2.8 zmniejsza tę wadę do 19% (−0.63 EV). Z jeszcze mniejszym poziomem wynoszącym 14% (−0.44 EV) mamy do czynienia na f/4.0. Dalsze przymykanie przysłony zmniejsza winietowanie o co najwyżej 1%.
Ze względu na korygowanie niewielkiej dystorsji beczkowej przy przejściu od plików RAW do JPEG-ów, obrazy są w nieznacznym stopniu przycinane, co wpływa na pomiary winietowania. Różnice pomiędzy oboma typami plików były jednak małe i nie przekraczały poziomu 2–3%.
Olympus OM-D E-M5 Mark II, JPEG, f/1.4 |