Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test obiektywu

Sony FE 50 mm f/1.4 GM - test obiektywu

21 lutego 2023

6. Dystorsja i pole widzenia

Pole widzenia

Dysponując zdjęciami gwiaździstego nieba zdecydowaliśmy się zmierzyć rzeczywiste pole widzenia testowanego obiektywu na plikach JPEG, które w tym przypadku nie są korygowane, więc dobrze oddają rzeczywiste parametry sprzętu. W tym celu dokonaliśmy transformacji układu pikseli (X,Y) do współrzędnych równikowych (rektascencja i deklinacja) opisującego położenia gwiazd na niebie. Dzięki temu mogliśmy bardzo dokładnie wyznaczyć pole widzenia obiektywu, i to tak jak należy, czyli dla promieni padających z nieskończoności. Transformacja została oparta o ponad 100 gwiazd równomiernie rozłożonych na całym obrazku. Średni błąd dopasowania siatki wyniósł tylko 34 sekundy łuku.

Ponieważ do wyznaczenia pola widzenia używamy pikseli skrajnie położonych w rogach kadru, tam błąd dopasowania może być trochę większy. Porównując wyniki dla obu przekątnych możemy ocenić, że ostateczny błąd nie przekraczał tutaj poziomu 0.1–0.2 stopnia.

Wyznaczone w ten sposób pole widzenia wyniosło 48.1 stopnia. Jest to wartość trochę wyższa niż 46.8 stopnia, które daje rektalinearny obiektyw o ogniskowej 50 mm. Ponieważ, jak zobaczymy za chwilę, dystorsja testowanego obiektywu jest znikoma, większe pole widzenia niż deklarowane wynika najprawdopodobniej z zastosowania trochę mniejszej ogniskowej, która w tym przypadku jest bliższa 48 niż 50 mm.

----- R E K L A M A -----

Dystorsja

Na mniejszej matrycy APS-C zniekształcenia geometryczne są niezauważalne. Formalny wynik, który uzyskaliśmy, wynosi −0.27% i jest to wartość, która w granicach błędów pomiarowych ociera się o wartości zerowe.

Co ciekawe, na pełnej klatce dystorsja jest większa i ma inny znak. Mamy tutaj do czynienia ze zniekształceniami poduszkowymi wynoszącymi +0.60%. To wciąż wynik mały, który nie daje nam żadnych powodów do narzekań.

Zmiana znaku przy przejściu z jednego detektora na drugi może mieć dwojaką przyczynę. Po pierwsze, zawsze fotografowaliśmy tablicę o jednym rozmiarze, a to oznacza, że w obu omawianych przypadkach obiektyw stał od celu w różnej odległości. W efekcie obiektyw przybierał trochę inny układ optyczny, a to mogło mieć wpływ na wynik. Znacznie bardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem jest jednak wprowadzenie minimalnej dystorsji falistej, która jest ledwie zauważalną beczką w centrum, a następnie zmienia znak i odgina linie proste w drugą stronę na samym brzegu kadru.

Sony A7R III, 50 mm, APS-C
Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Dystorsja i pole widzenia
Sony A7R III, 50 mm, FF
Sony FE 50 mm f/1.4 GM - Dystorsja i pole widzenia