Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - test obiektywu
6. Dystorsja
Gdy spojrzymy więc na JPEGi uzyskane na matrycy APS-C, zobaczymy że owo korygowanie działa faktycznie świetnie. Wszystkie uzyskane przez nas wyniki są tutaj praktycznie zerowe. Formalne wartości dla ogniskowych 70, 100, 135 i 200 mm to odpowiednio: +0.01%, -0.04%, -0.04% i -0.02%.
Sony A7R III, APS-C, JPEG, 70 mm | |||
Sony A7R III, APS-C, JPEG, 100 mm | |||
Sony A7R III, APS-C, JPEG, 135 mm | |||
Sony A7R III, APS-C, JPEG, 200 mm | |||
Aby sprawdzić jak w rzeczywistości wygląda omawiana wada, musimy spojrzeć na pliki RAW wywołane neutralnym oprogramowaniem. I w tym przypadku zaczynamy już widzieć pierwsze symptomy problemów. Na ogniskowej 70 mm mamy jeszcze do czynienia z prawie niezauważalną dystorsją poduszkową, której wartość oceniliśmy na +0.50%. Na ogniskowej 100 mm zwiększa się ona do +1.14%, na 135 mm do +1.30%, natomiast na 200 mm sięga już +1.41%.
Sony A7R III, APS-C, RAW, 70 mm | |||
Sony A7R III, APS-C, RAW, 100 mm | |||
Sony A7R III, APS-C, RAW, 135 mm | |||
Sony A7R III, APS-C, RAW, 200 mm | |||
Teraz zajmijmy się omówieniem zachowania na matrycy pełnoklatkowej. Na początek spójrzmy na skorygowane pliki JPEG. Znów możemy pochwalić skuteczność oprogramowania aparatu, bo zmniejsza ono dystorsję do poziomów praktycznie zerowych. Na 70 mm mamy wartość +0.02%, na 100 mm +0.01%, na 135 mm -0.06%, natomiast na 200 mm +0.09%.
Sony A7R III, FF, JPEG, 70 mm | |||
Sony A7R III, FF, JPEG, 100 mm | |||
Sony A7R III, FF, JPEG, 135 mm | |||
Sony A7R III, FF, JPEG, 200 mm | |||
Prawdziwy obraz omawianej wady ukaże nam się dopiero podczas analizy plików RAW uzyskanych na pełnej klatce.
Na najkrótszej ogniskowej mamy do czynienia z "poduszką" o wartości +1.41%, która dość szybko zwiększa się do poziomu +2.63% gdy przejdziemy na 100 mm. Dalszy wzrost dystorsji wraz ze zwiększaniem ogniskowej jest już zdecydowanie wolniejszy, przez co na 135 mm uzyskaliśmy wartość +2.73%, natomiast na 200 mm +2.89%.
Wartości dystorsji nie przekraczające poziomu 3% nie są może bardzo dużym problemem, ale trzeba pamiętać, że mamy tutaj do czynienia z teleobiektywem o zakresie ogniskowych 70-200 mm. Takie układy nie są bardzo wymagające pod kątem korygowania zniekształceń geometrycznych więc szkoda, że producent nie zdecydował się powalczyć z tą wadą trochę bardziej.
Sony A7R III, FF, RAW, 70 mm | |||
Sony A7R III, FF, RAW, 100 mm | |||
Sony A7R III, FF, RAW, 135 mm | |||
Sony A7R III, FF, RAW, 200 mm | |||