Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - test obiektywu

12 lipca 2023

8. Winietowanie

Zobaczmy najpierw jak winietowanie wygląda na JPEG-ach uzyskanych w trybie APS-C. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

A7R III, APS-C, JPEG, 70 mm, f/4.0 A7R III, APS-C, JPEG, 70 mm, f/5.6
Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Winietowanie Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Winietowanie
A7R III, APS-C, JPEG, 135 mm, f/4.0 A7R III, APS-C, JPEG, 135 mm, f/5.6
Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Winietowanie Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Winietowanie
A7R III, APS-C, JPEG, 200 mm, f/4.0 A7R III, APS-C, JPEG, 200 mm, f/5.6
Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Winietowanie Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Winietowanie


W przypadku mniejszego detektora problemów z winietowaniem nie ma prawie wcale. Na ogniskowej 70 mm i maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru sięga tylko 15% (-0.47 EV) i zmniejsza się do niezauważalnego poziomu 5% (-0.15 EV) po przymknięciu przysłony do f/5.6.

----- R E K L A M A -----

W środku zakresu ogniskowych jest jeszcze lepiej, bo na maksymalnym otworze względnym winietowanie sięga 13% (-0.40 EV), a na f/5.6 już tylko 4% (-0.11 EV).

Lekki wzrost omawianej wady widać na maksymalnej ogniskowej, gdzie na f/4.0 mamy do czynienia z poziomem 22% (-0.70 EV), który jednak błyskawicznie spada wraz z przymykaniem przysłony, bo na f/5.6 mamy już wartość tylko 5% (-0.15 EV).

Sprawdźmy teraz, jak sytuacja zmienia się po przejściu na pełną klatkę. Odpowiednie miniaturki są zaprezentowane poniżej.

A7R III, FF, JPEG, 70 mm, f/4.0 A7R III, FF, JPEG, 70 mm, f/5.6
Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Winietowanie Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Winietowanie
A7R III, FF, JPEG, 135 mm, f/4.0 A7R III, FF, JPEG, 135 mm, f/5.6
Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Winietowanie Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Winietowanie
A7R III, FF, JPEG, 200 mm, f/2.8 A7R III, FF, JPEG, 200 mm, f/4.0
Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Winietowanie Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Winietowanie


Tym razem omawianą wadę zdecydowanie łatwiej zauważyć, choć jak na standardy bezlustrzankowe wcale nie jest tutaj źle. Na 70 mm i f/4.0 spadek jasności w rogach kadru wynosi 47% (−1.86 EV) i zmniejsza się do 28% (−0.95 EV) po przymknięciu przysłony do f/5.6. Problemy kończą się na przysłonach f/8.0 i f/11.0, gdzie uzyskane przez nas wyniki to odpowiednio: 13% (−0.41 EV) i 11% (−0.34 EV).

Po zmianie ogniskowej na 135 mm, wyniki są zauważalnie lepsze. Na f/4.0 winietowanie wynosi 34% (−1.18 EV), na f/5.6 sięga 16% (−0.51 EV), by na f/8.0 spaść do niezauważalnego poziomu 9% (−0.28 EV).

Trochę większe wyniki notujemy na maksymalnej ogniskowej. Gdy zastosujemy przysłonę f/4.0, spadek jasności w rogach kadru sięgnie 47% (−1.84 EV), natomiast po przejściu do f/5.6 wada ta zmniejszy się do poziomu 28% (−0.94 EV). Na przysłonach f/8.0 i f/11.0 uzyskane przez nas wyniki to odpowiednio: 15% (−0.46 EV) i 9% (−0.26 EV).

Warto nadmienić, że w przypadku obu detektorów analizowaliśmy zachowanie na plikach JPEG, które są korygowane na dystorsję i lekko przycinane. Ponieważ dystorsja nie jest tutaj wyjątkowo duża, owo przycinanie nie jest znaczące. Gdy jednak przeanalizujemy winietowanie na plikach RAW, będzie ono odrobinę większe. W przypadku matrycy APS-C, do zaprezentowanych powyżej wyników trzeba dodać typowo 1-2%, natomiast w przypadku pełnej klatki ta poprawka zwiększa się do 2-3%.

Sony A7R III, 70 mm, JPEG, f/4.0
Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Winietowanie
Sony A7R III, 135 mm, JPEG, f/4.0
Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Winietowanie
Sony A7R III, 200 mm, JPEG, f/4.0
Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Winietowanie