Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu

6 września 2024
Komentarze czytelników (55)
  1. r2mdi
    r2mdi 6 września 2024, 17:54

    Co to za czasy gdy udaje mi się napisać pierwszy komentarz. :(

  2. Arek
    Arek 6 września 2024, 17:58

    Spokojne :)

    Obiektyw wypadł bardzo dobrze, nie ma kontrowersji, wszyscy zadowoleni.

  3. sektoid
    sektoid 6 września 2024, 17:58

    Ostry za całe 9k pln :D

  4. wagant
    wagant 6 września 2024, 18:08

    Powiem, że okrutny jest ten obiektyw . Każdą niedoskonałość pokaże . Ogniskowa typowo portretowa , a ja portretów nie chciałbym nim robić .

  5. PDamian
    PDamian 6 września 2024, 18:15

    Spodziewałem się tego.

    Już wcześniej przeglądałem MTF'y producenta i według nich
    od FE 85mm F1.4 GM II link nie dorównuje
    FE 135mm F1.8 GM link

    a u was to odwrotnie.


  6. PDamian
    PDamian 6 września 2024, 18:40


    Wielkie dzięki Pani Amelii
    za pozowanie
    -prawie dokładnie 8 lat po zdjęciach do testu poprzednika
    link

  7. ad1216
    ad1216 6 września 2024, 20:39

    Arek: wszyscy zadowoleni oprócz psychofana Nikona, który jak zwykle nie może zdobyć się na w miarę obiektywny komentarz i doszukuje się wad u konkurencji swojego ukochanego Nikosia

  8. kazziz
    kazziz 6 września 2024, 20:59

    Powrót mojej ulubionej, przesympatycznej modelki, którą miałem okazję poznać w zamku Gniew bodajże :) yeah! a to zdjęcie link to Jej potencjalny partner/ka pewnie już ma na tapecie w telefonie, bo jest PRZE-PIĘ-KNE :)

    Uściski i pozdrowienia, zachęcamy do częstszego pozowania.

    A co do obiektywu - aż dziwne, że nie jest wyceniony na ~12.000 - ale w otwartym systemie Sony wie, że nie może się bawić z cenami jak Canon...

  9. Cichy
    Cichy 6 września 2024, 21:21

    Chciałem sobie porównać te wyniki z tutejszym testem Sigmy 85 DG DN, a tu zonk :) To przeoczenie, czy nie dostaliście tego modelu do testu ?

  10. Arek
    Arek 6 września 2024, 21:30

    Cichy - wtedy to chyba faktycznie było tak, że Sigma wolała dać to szkiełko najpierw wszystkim ambasadorom i innym testerom niż nam. A my mamy co robić i jak coś wypada z kolejki, to potem trudno do niej wrócić.

  11. Bahrd
    Bahrd 7 września 2024, 08:42

    "— Niezła rzecz." - jak powiedział Peter Marlowe w "Królu szczurów" na widok "the best fried eggs he had ever seen"...

  12. BeatX
    BeatX 7 września 2024, 09:24

    Perfekcja niesie za sobą nudę.. :D

  13. ikit
    ikit 7 września 2024, 10:03

    Jak zdjęcia z ''perfekcyjnego'' obiektywu są nudne to bynajmniej nie kwestia sprzętu;)

  14. zbytek3
    zbytek3 7 września 2024, 11:52

    A kiedy testy obiektywow do sredniego formatu, Hasselblad - producent obiektywow tej tajny... albo Leica S - moze sie kiedys doczekam...

    A tak w kwestii 35mm - robilem na Zlocie Leica 35 SL APO i odlecialem...

  15. Cichy
    Cichy 7 września 2024, 13:59

    @Arek

    Bardzo szkoda. O ile w przypadku 24 czy 35mm wolałbym chyba dołożyć do GM, to w przypadku 50 czy 85 już bym miał dylemat. Sigma 85 jest naprawdę malutka, ostra i szybka, no tylko ma sporą dystorsję ale mam wrażenie, że jakościowo byłoby jej bliżej do 85 GM II niż do wersji I. Ale to taki obiektyw z kategorii "must" jeśli chodzi o test bo to naprawdę jedno z najbardziej udanych szkieł Sigmy do bezluster. Niemniej jednak szacun dla Sony, że widzieli niedociągnięcia z 85 GM i zrobili takiego dobrego następcę.

  16. PDamian
    PDamian 7 września 2024, 14:49

    Dystorsja poduszkowata Sigmy może być zaletą przy bardzo ciasnych portretach -"łebkach" [ale do takich fotek i tak lepsze jest 135mm lub więcej]

    Można sobie to sprawdzić dodając te 3% dystorsji poduszkowatej do ciasnych portretów z obiektywów bez niej lub już skorygowanych elektronicznie.

  17. PDamian
    PDamian 7 września 2024, 15:19
  18. Jarun
    Jarun 7 września 2024, 18:31

    Zabawa dla bogaczy.
    Ale fajnie, że na rynku są takie instrumenty optyczne :-)

  19. yose
    yose 7 września 2024, 18:44

    Ja bym chciał dodać jeszcze coś w temacie „znikniętej” skrzynki pocztowej, pomimo , że padło już tu wiele zazwyczaj mocno sentymentalnych, większych i mniejszych słów i jej miejsce zdążyła zająć inna skrzynka mobilna:)

    Nie wiem czy w temacie jej przywrócenia coś się ew. dzieje ale:
    Skrzynka zapewne leży w rejonie odpowiedzialności jakiegoś lokalnego Urzędu Pocztowego.
    Trzeba by wytypować wstępnie np. 2-3 najbliższe skrzynce Urzędy, pójść do jednego, drugiego i dopytać się, ustalić czy to akurat ten Urząd odpowiadał za skrzynkę na danej ulicy i zwyczajnie poprosić o jej przywrócenie. Być może chcieliby aby aby napisać dla nich jakiś podkład, czyli np. pismo (prośbę) w sprawie przywrócenia skrzynki z uzasadnieniem, co zajęłoby pewnie kilkanaście minut pracy. A potem albo by skrzynkę przywrócili na miejsce albo nie.
    No i w sumie tyle, pracy mniej więcej tyle samo co z nadaniem listu poleconego na poczcie.
    Gdyby u mnie we wsi zlikwidowali skrzynkę ( a ta byłaby potrzebna) to pewnie poszedłbym albo zadzwonił na pocztę i dopytał się czy można ją przywrócić, ew. podszedłbym do kilku-, kilkunastu znajomych żeby się podpisali pod kwitkiem o przywrócenie skrzynki…. i tak by to wyglądało.

    PDamian wcześniej powiązał likwidację skrzynki z testami Sony 85mm f 1,4 GM co stanowi koincydencję dosyć nawet zabawną:) ale wg mnie najbardziej prawdopodobną wersją stojącą za usunięciem skrzynki są…. wybory i zmiana władzy politycznej w Polsce- co na pierwszy rzut oka wygląda równie kontrowersyjnie i zabawnie jak wersja Pdamiana.

    Ale:
    Wiadomo, że jakiś czas po wyborach i zmianie rządzących wymianie ulegają prezesi w spółkach państwowych, Skarbu Państwa lub w S.A. gdzie skarb państwa ma większościowe udziały i jednym z takich przedsiębiorstw jest Poczta Polska.
    Poczta Polska pod względem finansowym zazwyczaj nie stoi zbyt rewelacyjnie, więc zadaniem nowego prezesa (oprócz szeregu zarządzeń które przeważnie nie wnoszą nic nowego a tylko przesuwają coś z miejsca na miejsce i wk….ą pracowników:) ) jest zwiększenie rentowności firmy co polega m.in. np. na likwidacji najbardziej deficytowych Urzędów Pocztowych, pozwalnianiu części zartrudnionych itp. i usprawnieniu (likwidacji) jakichś innych procesów które ogólnie generują koszty.
    Np. jakieś 2 km od mojej wsi był kiedyś niewielki Urząd Pocztowy. Po jakimś czasie został on zlikwidowany i jego zadania przejął kolejny Urząd który był już kilkanaście kilometrów dalej. Obecnie ten Urząd też został okrojony do niewielkiej placówki i podlega pod kolejny, większy Urząd który znajduje się już ze 30 km ode mnie.

    Skrzynka pocztowa która od strony fotograficznej wzbudzała tyle sympatii, prawdopodobnie stała sobie gdzieś na uboczu, wpadało do niej niewiele listów a tak czy inaczej listonosz musiał do niej pojechać i zajrzeć co generowało czas i koszty. Więc stała się prawdopodobnie ofiarą szerszej akcji likwidacji takich nierentownych skrzynek w ramach jakichś zarządzeń nowej władzy mających na celu ograniczenie tego co nie przynosi żadnego zysku.

    Co nie znaczy, że przy odrobinie wysiłku nie dałoby rady jej przywrócić…

    No a gdyby nie dało rady, to cały czas aktualna jest moja propozycja, aby w tym miejscu postawić naturalnej wielkości pomnik tej skrzynki:) który w sumie spełniałby takie samo zadanie jak wcześniej skrzynka i byłoby to o tyle oryginalne, że w Polsce raczej nie ma żadnego innego pomnika skrzynki pocztowej ( o ile gdziekolwiek na świecie gdzieś jest).

    No ale podejrzewam, że to już jednak trochę zbyt wiele… :)

  20. PDamian
    PDamian 7 września 2024, 19:42

    Test poprzednika ukazał się też w piątek [6 września 2024] tylko wcześniej
    i po dobie od pierwszego komentarzy było 84.

  21. Cichy
    Cichy 7 września 2024, 20:57

    Raczej 9 września 2016.

  22. Arek
    Arek 7 września 2024, 21:35

    Ostatnio setkę komentarzy pod testem obiektywu przekroczyliśmy w marcu 2023 roku. Teraz kilkadziesiąt komentarzy to norma.

  23. gamma
    gamma 7 września 2024, 21:54

    @Wagant
    Brawo za komentarz! Masz 100% racji.

  24. maxtor
    maxtor 8 września 2024, 08:36

    @kazziz

    Modelka ma potencjał nie tylko w modelingu. W Żninie również fotografowała. Trzymam kciuki za sukces w obu dziedzinach :)

    link
    link
    link
    link
    link
    link
    link
    link
    link
    link
    link

  25. gamma
    gamma 8 września 2024, 11:02

    @Maxtor
    Kiedyś pewna dziewczyna chciała bym jej zrobił ładne zdjęcia modowe, bo chciała pójść do agencji modelek. Mówię: zróbmy zwykłe "polaroidy" w kostiumie kąpielowym i idź do 2 agencji zapytać się czy masz szansę. Poszła i nawet polaroidów nie oglądali, bo miała 167cm a wymagania było min 173cm. Potem dziewczę przez tydzień płakało.

    Także czy jest potencjał czy nie, to nie wiadomo...

  26. LiSzajFuj
    LiSzajFuj 8 września 2024, 14:14

    Wszystko fajnie ale piętnastoletnia konstrukcja ostrzejsza.
    link

  27. r2mdi
    r2mdi 8 września 2024, 16:10

    Jeszcze odnośnie zniknięcia tej skrzynki pocztowej. Może należałoby zgłosić do Poczty Polskiej aby postawili tę skrzynkę w tym samym miejscu, ale zaspawali wloty do tej skrzynki tak aby nie można było do niej wrzucać listów.
    Do tego adnotacja, że to jest eksponat muzealny i został pozostawiony na błagalną prośbę społeczności fotografów RP.

    Dzięki temu w ramach zapowiedzianych przez premiera spowiedzi powszechnych dyrektor Poczty Polskiej będzie mógł się wykazać podwójnymi oszczędnościami, tj. nie będzie tam już chodzić listonosz no i nie trzeba będzie tej skrzynki utylizować. Minister także wykaże się aktywnością przy ograniczeniu kosztów działania podległej organizacji oraz okaże uśmiechnięte serduszko.

    Jednym słowem skrzynka będzie cała i Donald będzie syty. Zgadzacie się. :)

  28. Cichy
    Cichy 8 września 2024, 18:13

    @LiSzajFuj

    Jak by się ją podpięło pod A7R3 to wtedy można by było porównać. A tutaj jest przykładowe zdjęcie z przymkniętą o 2EV przysłoną, z 18 MPx aparatu bez filtra dolnoprzepustowego na matrycy CCD ;) Trochę to słaby punkt odniesienia.

  29. yose
    yose 8 września 2024, 19:31

    @r2mdi
    No właśnie- pójść na pocztę, pogadać jak Naczelny z Naczelnikiem, a gdyby sprawę udało się załatwić to okrasić to potem barterem w postaci np. półtoralitrowej Finlandii (tudzież innej wysokoprocentowej delicji) i wszystko będzie tak jak powinno być.
    Gdyby w urzędzie nie było Naczelnika tylko Naczelniczka to zawsze można kupić kawę, Redsa i brzoskwinie tylko wszystko w podwójnym wymiarze, żeby wartościowo wyszło na to samo.
    No chyba że w stolicy się to inaczej załatwia ale myślę że tradycyjne polskie sposoby są wszędzie takie same.

  30. baron13
    baron13 8 września 2024, 19:46

    Popieram zdjęcia skrzynki. To jest dobre do porównywania obiektywów "na oko". Tak na marginesie. Nie planuję przejścia na Sony, możliwe jest, że kupię korpus, by móc używać któryś z obiektywów. Na razie nie. Współcześnie srzęt jest morderczo dobry. Owszem, ostatni się połapałem, że z R7 używam starszego modelu Canona 18-55. Coś mi się poplątało, zagubiło i w oglądzie 1:1 odkryłem, że widać aberrację chromatyczną, po rogach obraz jest rozjechany. Na zdjęciach o roboczych rozmiarach cokolwiek widać
    link
    link
    ale to widzę ja. Inni nie są ciekawi zdjęć i poświęcają im sekundę, dwie. Dla normalnego użytku kiepskie kitowe i dawno wyprodukowane szkło, jest dobre. Jest lepsze niż smartfony w zestawie z tym (R7) aparatem. Pogoń za lepszą optyką w dzisiejszych czasach w małym stopniu coś zmienia dla focisty, gdy dostaje się szkła o większej rozdzielczości. To daje "coś", nawet ciut zmniejsza widoczność szumu, ale, aby to zobaczyć, trzeba się wpatrzyć. Taki Samyang 84 mm f/1,2 daje trochę więcej światła i mniejszą GO. Kochani Producenci: coś takiego .

  31. Vendeur
    Vendeur 8 września 2024, 21:24

    Panienka ze zdjęć i z ostatniego zlotu do Top Model przypadkiem się nie wybiera? Mogłaby jednocześnie pozować i robić zdjęcia :).

  32. LiSzajFuj
    LiSzajFuj 8 września 2024, 21:49

    A wiesz, że ta fotka z linku była robiona kamerą z CCD-Sensorem
    18 megapixlów
    😀

  33. LiSzajFuj
    LiSzajFuj 8 września 2024, 21:52

    ^
    @Cichy

  34. Cichy
    Cichy 9 września 2024, 09:12

    @LiSzajFuj

    A co ja napisałem ?

  35. gamma
    gamma 9 września 2024, 16:20

    @Vendeur
    A niby po co? Przecież te programy nie promują uczestników, tylko prowadzących. Tania rozrywka dla mas.

  36. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 9 września 2024, 18:34

    Nie ma sie czym podniecac, obiektyw jak obiektyw. 90% sukcesu dobrej foty zalezy od fotografa oraz warunków (pogody, scenerii, swiatla, lokalizacji itp.) sprzet tylko rejestruje to, co chcemy pokazac na zdjeciu. Jest duzo takich szkiel nawet od chinczykow. Np viltrox 85mm f1.8 - bardzo dobre szklo, ktore jest 5 razy tansze od tego gm'a, albo pod apsc 75mm f1.2 - praktycznie obiektyw bez wad, ktory jest 4 razy tańszy. Moze nie jest tak szybki af, moze ma jakies mankamenty, ale czy konsument to zauwazy?? Nie xD Czy konsument dostajac produkt bedzie wiedzial, ze sesja zostala zrobiona gm za 9k czy viltroxem za 1,8k? Niee... Zdjecie ma sie po prostu podobac, a dobre zdjecie mozna zrobic kazdym obiektywem w sumie poza kitowymi, bo one naprawde sa slabe, chcociaz np. Fujinon 18-55 f2.8-4 jest naprawde spoko, ale wyjatek nie potwierdza reguly, wiec kity sobie odpuscie, ale kazde szklo 35/50/85 czy to sigma, czy systemowe itd. jest dobrym szklem. Ja mysle, ze te kosmetyczne usprawnienia, odswiezania itd. To sztuka dla sztuki, dla fanatykow i masochistow, ktorzy zamiast koncentrowac sie na dobrym kadrze, to doszukuja sie jakiegos wloska, ktory nie jest ostry jak zyleta.

  37. Szabla
    Szabla 9 września 2024, 22:38

    Tak, Jupiterem-9 również można zrobić dobre zdjęcie, ale nie o tym tu mowa.

  38. PDamian
    PDamian 9 września 2024, 23:13


    -Czy profesjonaliście zapłacą 2 albo 5 razy więcej za zdjęcia
    bo były zrobione GM II
    ?

    -Czy ostrzejsze portrety są lepsze
    i dobrze jak widać każdy por na skórze i włosek na twarzy
    ?

  39. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 10 września 2024, 08:17

    Niekoniecznie. Czasami tak ostre zdjecia moga sprawiac wrazenie nienaturalnych, sztucznych, wygenerowanych przez AI. Ludzkie oko tez nie jest idealne, kazdy ma jakies wady wzrokowe. Jeden widzi lepiej, drugi gorzej... Nie jestem przekonany, co do takiego hardcorowego wyostrzania.

  40. Bahrd
    Bahrd 10 września 2024, 08:18

    Damian, a jeśli dzięki temu, że obiektyw jest ostrzejszy, układ AF ma łatwiejsze zadanie i w trudnych warunkach pewniej i szybciej ustawi ostrość?
    A w opcjach aparatu jest pewnie "zerowe wyostrzanie", która w studio będzie jak znalazł!

    Za PRL-u krążyła taka legenda, że kamera pokazująca Irenę Dziedzic na zbliżeniu podczas wywiadu miała założoną pończochę jako filtr zmiękczający. Nie wiem, ile w tym prawdy, a ile złośliwości, ale teraz takie pończochy w post procesie można nałożyć szybko i łatwo?


    Można oczywiście nadal zapytać przewrotnie: czy Sony, ustawiając teraz poprzeczkę na poziomie Duplantisa, będzie w stanie w innych szkłach sobie samej dorównać?
    Ale jakby nie odwracać kota ogonem, to i tak część pod ogonem pozostanie z tyłu kota... ;)

  41. Szabla
    Szabla 10 września 2024, 08:19

    Mamy też 85/1,8 który jest już "normalnie" ostry i nie ma makro. :P

  42. _Tomek_
    _Tomek_ 10 września 2024, 09:30

    Szklo, które zebrało jako ostatnie ponad 100 komentarzy to była świetna portretowka do Fuji APS-C, więc budziła kontrowersje, bo ludzie nie rozumieli (pewnie nadal nie rozumieją) jak można wydać tak dużo pod niepelnoklatkowa matrycę. Tutaj kontrowersji nie ma.

  43. dARTi
    dARTi 10 września 2024, 11:26

    yyyy.. podoba Wam się plastyka tego szkła? Ja nie znalazłem jednego zdjęcia po zobaczeniu którego byłbym choć odrobinę mniej sceptyczny. Po mojemu jest gorzej niż u poprzednika. Poziomu Samyanga Af 85 1.4 Fe nie oczekiwałem ale porażki też nie... Chętnie zobaczyłbym zdjęcia wykonane tymi dwoma szkłami (najtańszy Samyang i najdroższe Sony) w identycznych warunkach bo odnoszę wrażenie jakby te z GM II były robione symulatorem DoF..

  44. Szabla
    Szabla 10 września 2024, 13:06

    Tak to jest, gdy wady optyczne są zminimalizowane.

  45. Szabla
    Szabla 10 września 2024, 15:53

    ...no i do zdjęć domowych kotów się nadaje ;) link

  46. Vendeur
    Vendeur 10 września 2024, 16:54

    @gamma

    Bzdura. Prowadzący już dawno się wypromowali. A przykładów, w których uczestnicy osiągnęli spore sukcesy po występie w akurat tym programie, jest naprawdę sporo.

  47. JarekB
    JarekB 10 września 2024, 22:14

    @_Tomek_

    To jest dużo pod niepełnoklatkową matrycę?
    link

    Potrzymaj mi piwo...
    link

    Tamta dyskusja nie była o tylko cenie, lecz (w dużej części) o przeliczankach :-)

  48. cube
    cube 10 września 2024, 23:50

    Mjazga. Choć z drugiej strony wady są tak dobrze skorygowane ze obrazek jest sterylny. Przypomina mi czas jak wymieniłem C85/1.2 na nowszego 85/1.4 IS, który był pod każdym względem lepszy - ostrzejszy, szybszy, lepiej trzymał kontrast... Sęk w tym że zdjęcia z tego nowego przestały mi się podobać i w końcu sprzedałem. Z tego Sony zawodowcy będą zadowoleni bo dostaną wysokiej jakości materiał do obróbki. Dla mnie jest jak wzorowy uczeń, same 6ki ale brak charakteru.

  49. Bahrd
    Bahrd 11 września 2024, 08:06

    cube: "Dla mnie jest jak wzorowy uczeń, same 6ki ale brak charakteru."

    To stąd się wzięły czerwone paski u kujonów z Canona... :D

  50. RobKoz
    RobKoz 11 września 2024, 08:59

    @dARTi

    "podoba Wam się plastyka tego szkła? Ja nie znalazłem jednego zdjęcia po zobaczeniu którego byłbym choć odrobinę mniej sceptyczny."

    To szkło nic od siebie nie dodaje. Dla jednych to wada dla innych zaleta. Ja generalnie lubię taki spokojny bokeh.

    Osobiście nie lubię portretów gdzie głównym bohaterem jest nerwowy bokeh a nie fotografowana postać.

  51. Szabla
    Szabla 11 września 2024, 09:05

    Otóż to

  52. brt
    brt 11 września 2024, 11:25

    @JarekB, 4899zł za odpowiednik 85mm 1.8 to jest dużo, ale fakt że 6290zł za odpowiednik 90mm 2.4 to już kosmos...

  53. JarekB
    JarekB 11 września 2024, 11:48

    @brt
    W jednym niedługim zdaniu popełniłeś aż 2 błędy. Dlaczego piszesz tak nieuważnie?

  54. brt
    brt 11 września 2024, 13:35

    @JarekB, fizyki i geometrii nie oszukasz.

    Obrazek z 56/1.2@APS-C będzie taki sam jak z 85/1.8@FF, a z 45/1.2@m43 (pomijając idiotyczne proporcje matrycy m43) taki sam jak z 90/2.4@FF.

    Na matrycy FF będziesz musiał ustawić odpowiednio wyższą czułość żeby uzyskać te same czasy, ale ostatecznie i tak efekt będzie lepszy z FF, zwłaszcza jeśli porównamy rzeczywiste czułości, a nie te deklarowane przez producenta :-P

  55. JarekB
    JarekB 11 września 2024, 14:31

    @brt
    ´fizyki i geometrii nie oszukasz´

    A jednak to robisz: ´Na matrycy FF będziesz musiał ustawić odpowiednio wyższą czułość żeby uzyskać te same czasy´.


    Z mojej strony - EOT. Za 176 odcinek o przeliczaniu ´jasności´ serdecznie dziękuje.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.


Następny rozdział