Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test obiektywu

Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu

6 września 2024

5. Aberacja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

W przednim układzie optycznym Sony FE 85 mm f/1.4 GM II użyto dwóch dużych soczewek wykonanych z niskodyspersyjnego szkła ED, a to sugeruje, że obiektyw będzie dobrze korygował oba warianty aberracji chromatycznej.

Poniższe zdjęcia wykonane aparatami Sony A7R IIIa oraz Sony A7R V pokazują wyraźnie, że nie ma tutaj żadnych wpadek. Podłużna aberracja chromatyczna jest bardzo mała i to już nawet na maksymalnym otworze względnym.

----- R E K L A M A -----

Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - Aberacja chromatyczna i sferyczna

Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - Aberacja chromatyczna i sferyczna

Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, na którym mamy przedstawiony przebieg poprzecznej aberracji chromatycznej w zależności od użytej przysłony i wielkości zastosowanego detektora.

Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - Aberacja chromatyczna i sferyczna


Widać, że tutaj wyniki też są świetne. Na maksymalnym otworze względnym wada ta jest praktycznie zerowa, osiąga swoje maksimum dla przysłon f/2.0-2.8, a potem powoli spada. Nawet w owym maksimum uzyskane wyniki wciąż są jednak bardzo małe i powodują, że aberracji tej nie dojrzymy na zdjęciach z życia wziętych.

Ten stosunkowo szybki wzrost aberracji od poziomu praktycznie zerowego na f/1.4 do wartości maksymalnych na przysłonach f/2.0 i f/2.8, może być jedną z przyczyn nietypowego zachowania związanego z rozdzielczością na brzegu kadru w bliskich okolicach maksymalnego otworu względnego, o którym wspominaliśmy w poprzednim rozdziale.

A7R IIIa, RAW, f/1.4 A7R IIIa, RAW, f/2.8
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - Aberacja chromatyczna i sferyczna Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - Aberacja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z niniejszego rozdziału, nawet po dokładnej inspekcji, trudno dojrzeć efekt pływania ogniska. Pewne ślady niedokorygowania aberracji sferycznej widać jednak w krążkach światła uzyskanych przed i za ogniskiem. W pierwszym przypadku mamy miękkie brzegi, a w drugim jaśniejszą obwódkę. Efekt nie jest jednak mocny.

Problemy z aberracją sferyczną są więc zaakcentowane, ale konstruktorom optyki bardziej chyba chodziło tutaj o zadbanie o wygląd nieostrości. Brak pływania ogniska i bardzo dobra jakość obrazu na przysłonie f/1.4 pozwalają sądzić, że aberracja sferyczna jest jednak trzymana w rozsądnych granicach.

A7R IIIa, f/1.4, przed A7R IIIa, f/1.4, za
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - Aberacja chromatyczna i sferyczna Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - Aberacja chromatyczna i sferyczna