Sony Alpha DSLR-A200 - test aparatu
5. Balans bieli
Sony A200 posiada następujące tryby balansu bieli:
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Dzień zachmurzony,
- Światło żarowe,
- Światło jarzeniowe,
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Możliwe jest też ustawienie temperaturowej wartości balansu bieli lub filtru poprzez określenie tzw. CC (Color Compensation), czyli kompensację w składowych koloru G (Green) i M (Magenta).
Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów
GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.
Odwzorowanie kolorów w A200 jest na dobrym poziomie, co jest krokiem w przód w porównaniu z A100, która lubiła w wielu sytuacjach dołożyć lekką niebieską dominantę. Zdjęcia wykonywane w trakcie pochmurnego dnia, czy to przy balansie bieli Dzień pochmurny, czy automatycznym, charakteryzują się dobrym odwzorowaniem kolorów i dobrym nasyceniem. Podobnie jest przy wykonywaniu zdjęć z użyciem wbudowanej lampy błyskowej. W tym przypadku kolory są oddawane nawet dokładniej, bo z błędem poniżej 5.0, ale z niedosyceniem rzędu 10-20 w zależności, czy użyjemy balansu Auto czy Błysku. Jeśli balans bieli zostanie ustawiony za pomocą skali temperaturowej adekwatnie do temperatury barwowej światła (np. dla 3000 K), to błąd koloru jest na przyzwoitym poziomie, a nasycenie bardzo dobre. Oczywiście działanie automatycznego balansu bieli przy świetle żółtym (3000 K) jest kiepskie. Taką wadę mają jednak wszystkie lustrzanki, a producentom trudno jest się od niej uwolnić.
Balans bieli: | Auto | Chmury | Auto | Błysk | 3000K | Auto | |
Światło: | Chmury | Chmury | Błysk | Błysk | 3000K | 3000K | |
dC | A200 | 7.64 | 6.22 | 4.45 | 4.71 | 7.64 | 23.9 |
S[%] | A200 | 110.4 | 108.3 | 90.43 | 82.34 | 103.8 | 138.2 |