Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test aparatu

Sony Alpha DSLR-A200 - test aparatu

4 marca 2008
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 21

8. Zakres tonalny


Pomiaru zakresu tonalnego dokonujemy na zdjęciach tablicy szarości Stouffer 4410 za pomocą programu Imatest. Pliki RAW przekonwertowane zostają do 48-bitowych TIFF-ów i na nich liczony jest całkowity zakres tonalny oraz zakres tonalny uzależniony od ilości szumu na zdjęciu. W tym drugim przypadku pokazujemy na wykresie jego wartość mierzoną przy stosunku szumu do sygnału SNR=0.1 (wysoka jakość) i SNR=0.25 (dobra jakość).

Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny


Na wykresie widać, że przy wysokiej jakości zdjęcia zakres tonalny sięga poziomu 6.5+/-0.3 EV, co jest bardzo dobrym wynikiem biorąc pod uwagę klasę lustrzanki. W dalszym zakresie ISO również utrzymuje się on na względnie dobrym poziomie. Natomiast całkowity zakres tonalny utrzymuje się w całym zakresie czułości na poziomie 7.7+/-0.3 EV.


----- R E K L A M A -----

Dla osób, które wykonują i zapisują zdjęcia w formacie JPEG, pokazujemy wycinki testowej tablicy szarości. Przypominamy, że sąsiednie pola w tablicy Stouffer 4410 różnią się o wartość 0.3 EV. Można wiec łatwo wyliczyć sobie zakres tonalny na zdjęciach 24-bitowych wprost z aparatu.

ISO Granica bieli
100 Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny


Podobnie jak A100 i A700, A200 posiada funkcję D-Range Optimizer, która może automatycznie korygować zdjęcie pod względem kontrastu i jasności. W praktyce działa to na podobnej zasadzie jak procedura rozjaśniania ciemnych obszarów, czy uwydatniania cieni w programie do obróbki zdjęć. Opcje te nie zwiększają nam fizycznie zakresu tonalnego, a jedynie korygują zdjęcie. Korzystając z tej funkcji trzeba pamiętać, że w trakcie rozjaśniania zdjęcia, na wierzch wychodzić będzie szum. Należy więc mieć na uwadze, że na niedoświetlonych zdjęciach wykonanych przy wysokich ISO efekt ten będzie bardzo destrukcyjny dla fotografii.

Zobaczmy teraz jak zdjęcia z A200 reagują na przepalenia lub niedoświetlenia. Znany już nasz nocny kadr, wykonany przy czułości 100 i 1600 ISO i czasach odpowiednio 30 i 2 sekundy, przekonwertowaliśmy do do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie w programie Adobe Lightroom zdjęcia zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny


Przy rozjaśnianiu zdjęć zawsze następuje wzrost szumu. Im mniejszy szum na wejściu, tym więcej szczegółów otrzymamy na samym końcu operacji. Między innymi dlatego mniej szumiące matryce CMOS sprawują się pod tym względem lepiej niż CCD. Obniżenie szumu w A200, w stosunku do A100, zaowocowało nieco lepszą dynamiką tonalną, co widać poniżej. Rozjaśnienie przy czułości 1600 ISO dało w efekcie lepszy obraz niż analogiczny z A100. Obraz z A700 wydaje się jeszcze lepszy, choć z powodu silnej redukcji szumu dostrzec w nim większą ilość szczegółów to raczej karkołomne zadanie.

100 ISO
0 EV
+4 EV
A200
Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
A700
Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
A100
Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
1600 ISO
0 EV
+4 EV
A200
Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
A700
Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
A100
Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny


W jasnych obszarach także widać małą różnicę na korzyść nowego modelu. Obraz wydaje się być bardziej bogaty w szczegóły, ale należy wziąć pod uwagę mało powtarzalne warunki jakimi są lampy na kościele. Przyciemnianie zdjęć nie pokazało nic niepokojącego, a duży zakres tonalny może tylko potwierdzać prawidłowe zachowania matrycy.

100 ISO
0 EV
-4 EV
A200
Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
A700
Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
A100
Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
1600 ISO
0 EV
-4 EV
A200
Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
A700
Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny
A100
Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A200 - Zakres tonalny