Wyszukiwanie i komponowanie tematu zdjęcia
11. Łączenie rzemiosła i sztuki
Powiedzmy na przykład, że podczas pracy nad zdjęciem — zmieniania pozycji, zbliżania się i wykonywania tych wszystkich innych pozytywnych czynności, które już omówiliśmy — znajdziesz długość ogniskowej i pozycję aparatu, które stworzą cudowną kompozycję z idealnymi relacjami przestrzennymi, dobrze zrównoważonymi elementami, dobrze współgrającym połączeniem tematu i tła. Na tym etapie pracy może się okazać, że wszystko, czego jeszcze potrzebujesz, to mniejsza głębia ostrości, która pozwoliłaby jeszcze bardziej uwydatnić temat zdjęcia. Ustawiasz zatem większy otwór przysłony, posługując się funkcją Shift. Wybierasz połączenie parametrów, które zawiera mniejszą liczbę przysłony, a następnie używasz poglądu głębi ostrości, aby zobaczyć, jaki da to rezultat.
Potem możesz jednak stwierdzić, że równowaga całego zdjęcia opiera się na tym, iż lewa strona kadru jest zacieniona, ale cień ten nie jest wystarczająco ciemny. Używasz więc funkcji kompensacji ekspozycji i nie doświetlasz zdjęcia o 1/3 EV.
Robisz zdjęcie, a następnie korzystasz z podglądu, aby sprawdzić kompozycję i histogram, dzięki któremu będziesz wiedział, jak dobrze dobrałeś parametry ekspozycji. W ten sposób wiedza techniczna łączy się z wyborami artystycznymi w procesie tworzenia fotografii.
Inne książki wydawnictwa Helion S.A.: