Sony Alpha DSLR-A350 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Dzień zachmurzony,
- Światło żarowe,
- Światło jarzeniowe
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli,
- Skala temperaturowa od 2500 do 9900 K, skok 100 K.
Począwszy od balansu Dzień słoneczny, po Światło lampy błyskowej dostępna jest regulacja od -3 do +3 ze skokiem jednostkowym (Światło jarzeniowe od -2 do +4). Ustawienie konkretnej temperatury barwowej może być także dodatkowo regulowane poprzez filtr kolorowy (od G9 do M9).
Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.
Jedyne problemy jakie może sprawić balans bieli, to światło żarowe lub jarzeniowe przy automatycznym trybie WB. To częsta przypadłość aparatów, z którą konstruktorzy nie umieją sobie poradzić. Nastawienie odpowiedniej temperatury barwowej, albo skorzystanie ze wzorca bieli likwiduje wszelkie problemy do poziomu akceptowalnego. Automatyczny balans bieli radzi sobie bardzo dobrze w słoneczny dzień. Kiedy mamy do dyspozycji czyste, słoneczne światło warto przestawić jednak na ''Słoneczko'', aby uzyskać jeszcze lepsze odwzorowanie kolorów. Podobna sytuacja jest ze światłem wbudowanej lampy błyskowej. Jeśli jesteśmy na tyle dokładni i dysponujemy czasem potrzebnym na zmianę balansu bieli, to należy z trybu automatycznego przejść na tryb balansu bieli odpowiedni dla błysku. Powinniśmy wtedy otrzymać barwy o lepszym nasyceniu i o mniejszym błędzie.
Balans bieli: | Auto | Słońce | Auto | 3000K | Auto | Błysk | |
Światło: | Słońce | Słońce | 3000K | 3000K | Błysk | Błysk | |
dC | A350 | 5.59 | 5.03 | 24.1 | 7.95 | 7.87 | 6.93 |
S[%] | A350 | 106.0 | 103.7 | 139.0 | 109.0 | 96.2 | 97.0 |