Sony Alpha DSLR-A350 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Jeśli weźmiemy pod uwagę szum na zdjęciach, to zakres tonalny dla
najlepszej jakości obrazu (SNR=0.1) przy 100 ISO wynosi aż 7 EV. Jak na
amatorski model lustrzanki jest to bardzo dobry wynik. Przypomnijmy, że
analogiczna wartość dla Pentaxa K20D była o 1 EV niższa, a dla Olympusa
E-3 niższa o 1.3 EV. Całkowity zakres tonalny sięga 8 EV. Na wykresie
widać, że na najwyższych czułościach nienaturalnie on wzrasta. Należy jednak wziąć tam pod uwagę większy błąd tych wartości
związany z bardzo dużym szumem. Mogą też dawać o sobie znać ewentualne
procesy wprowadzające na siłę kontrast na granicy czerni i bieli, a
przez to Imatest (program którym liczony był zakres tonalny) zobaczył
sztuczne granice pól szarości. Na szczęście na ziemię sprowadza nas
wykres dla wysokiej i dobrej jakości obrazu uwzględniający poziom szumu
na zdjęciach.
Wykres jaki tu pokazujemy został wygenerowany z wyników uzyskanych za pomocą programu Imatest. Obliczenia przeprowadzono na zdjęciach RAW tablicy Stouffer 4410 przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Dodatkowo dla zobrazowania jakości zdjęć zapisywanych jako JPEG (24-bity) pokazujemy granice czerni i bieli z tablicy szarości. Sąsiednie pola różnią się o 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 |
Tradycyjnie przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy jak zachowują
się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy lub
przyciemniamy zdjęcie. Dwa nocne kadry wykonaliśmy przy czułości 100
i 1600 ISO, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW
zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie w
programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i
przyciemnione o -4 EV.
Poniższe porównanie A350, K20D i E-3 pokazywaliśmy już w teście
Pentaxa K20D. Przypomnijmy sobie jednak jak na ich tle wypadał
amatorski Sony A350. Wszystkie trzy aparaty charakteryzują się
podobną gęstością pikseli.
Względnie wysoki zakres tonalny w A350 objawia się dużą dynamiką tonalną na niskich czułościach. Zdecydowanie lepiej prezentuje się rozjaśnione zdjęcia z Sony niż z K20D czy E-3. Szum jest bardzo mały, a dzięki temu szczegóły są zachowywane. Zdecydowanie gorzej jest przy wysokich czułościach. A350 nie wypada jednak na tle konkurencji źle. Można tutaj mówić o podobnych, a nawet momentami lepszych wynikach.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
Przewagę dynamiki tonalnej w A350 widać także w przepaleniach.
Na zdjęciu oryginalnym widać mniejszy obszar przepalenia niż w przypadku
E-3 i K20D. Zatem jeśli na wejściu widać lepszą jakość zdjęcia, to
po przyciemnieniu go, będzie jeszcze lepiej.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|