Olympus E-520 - test aparatu
7. Szumy i jakosc obrazu w RAW
Wyniki obliczeń szumu wykonane programem Imatest na tablicy Kodak Q-14 przedstawiamy na poniższym wykresie. Potwierdzają one to co widzieliśmy w poprzednim rozdziale. Przy wyłączonej redukcji szumu na zdjęciach JPEG zaczynamy zauważać szum przy czułości większej niż ISO 200-400.
Osoby nieobrabiające zdjęć w komputerze mogą pozwolić sobie na włączenie
redukcji szumów, aby zminimalizować efekt ziarna na zdjęciach. E-520
posiada aż trzy ustawienia stopniujące siłę algorytmu redukującego
szum. Poniżej można ocenić wpływ NR na zdjęcie wykonane
przy maksymalnej czułości ISO 1600. Najlepszym kompromisem jest
najniższy stopień redukcji szumów, dzięki któremu ziarno jest
niwelowane, a jednocześnie nie widać znaczącego spadku w ilości
szczegółów.
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Zdjęcia RAW wywołaliśmy jak zawsze programem dcraw. Zobaczmy jak teraz
przedstawia się sytuacja z jakością zdjęć E-520 w podrównaniu do
Canona i Sony.
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
Sytuacja ze zdjęciami RAW w żaden sposób nie przypomina tego co
widzieliśmy w poprzednim rozdziale. Jest o wiele lepiej. Choć szum
szybko wzrasta - co widać na wykresie poniżej - to najwyraźniej
drobnoziarnista struktura tego szumu nie psuje wizualnie zdjęcia. Trzeba
się mocno przypatrzeć, aby go zobaczyć. Szum zaczyna być dostrzegalny
powyżej ISO 400, ale to co widzimy przy ISO 1600 jest względnie
akceptowalne. Producent ze czystym sumieniem mógłby umieścić w aparacie
czułość ISO 3200.
Policzony szum na zdjęciach RAW przekonwertowanych do 48-bitowych
plików pokazuje podobne do 24-bitowych wartości w całym zakresie ISO.
Przy maksymalnych wartościach ISO następuje obniżenie szumu
o około 0.5%.
Darki
Jakość matrycy w łatwy sposób, aczkolwiek mało ciekawy wizualnie, można ocenić wykonując długie ekspozycje bez dopływu światła. Na takich zdjęciach widać jedynie szum generowany przez matrycę. Trzyminutowe ekspozycje zapisujemy w aparacie jako JPEG i RAW. Surowe pliki wywołujemy programem dcraw (bez interpolacji) i zapisujemy jako 48-bitowe TIFF-y z ograniczonym do przedziału 0-255 sygnałem. Wartości powyżej 255 są na zdjęciu białymi punktami. Konwerter analogowo-cyfrowy w E-520 pozwala na zapis 12-bitowych RAW-ów, czyli z maksymalnym poziomem 4096. Białe punkty są to zatem wartości z przedziału 256-4096. Na histogramach RAW oś pionowa pokazująca ilość zliczeń w pikselu ma zakres od 0 do 100000.
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 (RAW) |
|||
100 (JPEG) |
|||
200 (RAW) |
|||
200 (JPEG) |
|||
400 (RAW) |
|||
400 (JPEG) |
|||
800 (RAW) |
|||
800 (JPEG) |
|||
1600 (RAW) |
|||
1600 (JPEG) |
Porównując kolejne histogramy widzimy, że statystyka załamuje się na
granicy ISO 400-800. Krzywa dzwonowata przesuwa się w lewą stronę i od
ISO 800 wiele pikseli ma wartość 0, co jest nie fizycznym zjawiskiem.
Przy ISO 1600 takich pikseli jest o wiele więcej, a krzywa jest połówką
Gaussa. Takie zachowanie świadczy niestety o redukcji sygnału przy
tworzeniu zdjęcia. Mówiąc prosto, aparat programowo odejmuje sobie
własnego ''darka'' zmniejszając szum.
Oprogramowanie w E-520 uległo najwyraźniej znacznym zmianom w porównaniu do poprzednich modeli E-510/E-410. Jak pamiętamy, analogiczna analiza darków w teście E-410 nie pokazała nic niepokojącego. W jego przypadku nawet odchylenie standardowe liczone na 48-bitowym TIFF-ie było dużo mniejsze dla każdej czułości. Programowe polepszenie jakości zdjęć w Olympusach było chyba tylko kwestią czasu. Przy tak gęsto upakowanych pikselach szum można zmniejszać jedynie w ten sposób. Producent musiał się w końcu na to zdecydować, aby nie odstawać od konkurencji.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 66 | 18 |
200 | 66 | 27 |
400 | 61 | 60 |
800 | 56 | 119 |
1600 | 68 | 202 |