Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
w tabeli prezentującej "średni poziom zliczeń wraz z odchyleniem standardowym dla uzyskanych obrazów prądu ciemnego dla plików RAW" wartości odchylenia standardowego są większe niż średnie wartości pikseli. Może kolumny się wam poprzestawiały?
cartman, kolumny są ok. Problem polega na tym, że te wartości średnie i odchylenia nie mają w zasadzie wartości statystycznej, bo wynikowy rozkład nie jest losowy. Nie mamy do czynienia z całym rozkładem a tylko z jego połową, bo część sygnału jest odejmowana. Dlatego wartości średnie są takie małe.
Pytanie: czy wada AF, którą zauważyliście może różnić się w zależności od innego modelu D90? Czy możliwe jest skorygowanie jej za pomocą aktualizacji oprogramowania? Szczerze to w swoim egzemplarzu też to zauważyłem ale zgoniłem winę na obiektywy... :/
Czekałem na ten test! Wkrótce zaopatrzę się w egzemplarz D90. Lv się przyda przy macro w terenie w ciężko dostępnych miejscach a możliwość kręcenia filmów na amatorskie produkcje ala youtube xD. Mnie D90 przekonuje głównie CMOS'em, Lv i możliwością nagrywania. Pewnie w komentarzach pojawią się złośliwe uwagi użytkowników D80, że to jest to samo, że wodotryski są zbędne itp. Nieprawda bo jest to bardzo użyteczne:D Również miłośnicy D300 będą w D90 doszukiwać się minusów bo samo twierdzenie, że D90 jest prawie jak D300 będzie ich oburzać;) Taka jest prawda D90 jest udanym egzemplarzem ze stajni Nikona i trzeba to przyznać. Pozdrawiam ekipę Optycznych.pl!!!
No nareszcie jakiś test, zaglądam codziennie i już prawie straciłem nadzieję ! Prawie cały tydzień kazaliście na niego czekać :) a jak wiadomo tydzień bez przeczytania choć jednego testu na Optycznych to tydzień stracony :D A ja się pytam na koniec sample zdjęć są a gdzie jakiś filmik ! ...minus macie ;)
Mea culpa Arek, ten rozdział przeleciałem zbyt pobieżnie bo zwykle coś takiego jak użytkowanie pozostawiam własnej subiektywnej ocenie organoleptycznej ;)
psze państwa co do matrycy to chyba 'wzięta z d300' jest lekkim nadużyciem, oficjalny product brief: The D90 incorporates a _newly developed_ DX-format CMOS image sensor with _technology directly inherited_ from the D300, Nikon's DX-format flagship
dynamika tonalna to wyszła nawet, nawet :) jeśli chodzi o rozjaśnianie niedoświetleń. Canon trochę zepsuł się na tym teście ;) ale ... jeśli chodzi o przyciemnianie zdjęć "przepalonych" Canon wraca na tron ! Niby piszecie że jest to test niezauważalny - jednakże tą różnicę widać diametralnie ! Ciągłość fugi na murze na całym fragmencie jednak to pokazuje ! I tu plus dla Canona !! :) (za różnicę w klasie cenowej). już nie mówiąc o szumach. Poczekam na Canona z filmem Full HD. (jeśli miałbym wybrać dla siebie).
Itey - produkt brief ktory cytujesz nie jest sprzeczny z tym ze napisalismy iz matryca jest wzieta z D300. Tak naprawde nie wiadomo jak szeroko pojete jest w tym wypadku "newly developed" a jak nalezy rozumiec "technology directly inherited". techmologia produkcji matryc CMOS jest znana od wielu lat wiec mozna mowic ze nie tylko zostala zapozyczona z D300 ale wielu innych urzadzen. natomiast "newly developed" moze oznaczac rownie dobrze tylko poprawienie softu. tak czy owak niemal jednakowie wyniki pokazuja ze okreslenie "wzieta z D300" nie jest naduzyciem.
nie moglem przeczytac dokladnie kazdego z rodzialow testu, wiec z gory przepraszam jesli to bylo poruszane. Jednak czy wbudowana funkcja korekty aberacji chromatycznej to nie jest plus aparatu? Na dpreview ze zdjec wynika ze sprawuje sie naprawde dobrze. Pozdrawiam
rolech, no właśnie moim zdaniem jest sprzeczne. Te new development było odnośnie matrycy, nie software'u. I nie chodzi też o CMOS generalnie. Ot mowa marketingowa. Poza tym gdyby matryca była taka sama jak w d300 zostałoby to napisane wprost, a nie jest. A że wyniki fajne to tylko pogratulować Nikonowi :)
To jak tak tylko dodam że mam już go od tygodnia i z dnia na dzień jestem coraz bardziej zadowolony z wyboru :) jeśli chodzi o jakość zdjęć to naprawdę nie ma się do czego przyczepić a wykonanie i ergonomia to naprawde klasa sama w sobie :) Super test dzięki :) Utwierdził mnie w tym, że jednak dobrze zrobiłem hehe :) alleluja
po wielu dylematach pierw co do wyboru body, a potem (masakra) co do wyboru szkieł - kupiłem dzisiaj D90 plus 18-105. Tak sobie wszedłem poczytać co mądre głowy mówią a tu miła niespodzianka :) fajnie, że są takie testy. pozytywnie bardzo. cieszę się. pozdro
Ale z tym AF to faktycznie wpadka :(, do tej pory Nikon miał opinię aparatu z najlepszym AF, a tu taka porażka. Oczywiście nie oczekiwałem rezultatów na poziomie D300, ale byłoby miło gdyby choć zbliżał się do poziomu D200, czy EOS 40D. IMHO dla kogoś potrzebującego sprawnego AF ten aparat się kompletnie nie nadaje (to już lepiej kupić Sony A700)
I jeszcze o zakresie tonalnym. Na ISO100 jest kiepsko. Ale pamiętajmy że dla D90 to sztuczna czułość i prawdziwy wgląd w możliwości tej matrycy dałby test na ISO200, obstawiam że będzie dużo lepiej niż na ISO100 - vide wyniki na dpreview: ISO 100: 7.6 EV; ISO 200: 8.3 EV, choć wszystko wskazuje na to że z tą matrycą najlepiej obecnie radzi sobie jednak Sony :(
O znalazł się pierwszy, któremu się nowy Nikon nie podoba bo ma AF niecelny. A, że iso 100 sztuczne... O_o 1. Jest to sprzęt dla wymagających amatorów. 2. Takie wady są nieistotne dla amatorów. 3. Aparat ma tyle funkcji, że głowa boli;) 4. Sony jest od telewizorów, zestawów kin domowych itp:P co jest do wszystkiego to jest do niczego(moje zdanie;) 5. Nie narzekajmy tylko zabierajmy się za robienie zdjęć;) Brt masz racje ale jak ktoś szuka czegoś więcej wskoczy na półkę D300 i w górę a ten aparat jest najlepszą opcją dla chcących zgłębić swoje fotograficzne pasje w pierwszej swojej lustrzance cyfrowej;)
Bad4u, akurat to że ISO100 jest sztuczne to mi nie przeszkadza, przeszkadza mi natomiast to że zrobiono test na tym sztucznym ISO100. Najważniejsze funkcje aparatu typu DSLR dla mnie to dobra jakość obrazu i sprawny AF, a niestety tutaj mam tylko obraz, tyle to mam staruszku D5d. Słaby AF mi przeszkadza, i wymagającemu amatorowi też będzie przeszkadzał, a gadanie że mam se kupić D300 jest śmieszne. Skoro Canon 40D może mieć sprawny AF i Sony A700 też to czemu u Nikona mam kupować D300? Canon jest za to od kopiarek i drukarek :-)
Bad4u ja tam wypowiedzi kolegi brt nie odczytałem jako takiej, z której wynika że d90 mu się nie podoba. No ale najwyraźniej nie umiem czytać. Za to Twoją odczytałem jako taką, w której wyraża się opinię ,że wszystko beeeeeeeeeee tylko nie nikon i biada jesli ktoś zwróci na coś uwagę.
No tak..... jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego. Chyba nie miałeś na myśli d90, który nagrywa również filmy. W mojej ocenie, mimo moim zdaniem zbędnego gadżetu to dobry aparat. Optyczni to potwierdzili. Chciałbym go mieć i żałuję, że niestety mnie na niego nie stać. A sony... no cóż, kiepskie, kiepskie aparaty chłopaki robią, zdjęć normalnie nie idzie nimi robić, za to zamówię sobie u nich pizzę.
-_- Powiadam wam prawdę piszecie ale...:P Zobaczymy jak w praktyce będzie z robieniem zdjęć. Wcale nie jest drogi bo istnieją jeszcze raty ale ja i tak się wstrzymuję z zakupem. Poczekam i po nowym roku do sklepu;) Canonem to ja teraz robię zdjęcia^^ Każdy aparat ma w sobie coś. D90 już sprawdzałem z kitem i za każdym razem ostrzył bez zarzutu. Hmm wyjdzie w praniu czy puszka będzie dobra. Pozdro!!!
Ja tylko dodam, że robie nim zdjęcia od tygodnia i (jak dla mnie amatora) AF działa bardzo przyzwoicie...bdw też chciałem czekać do stycznia, ale kasę mam i stwierdziłem, szkoda czasu bo później znowu pojawi się na horyzoncie coś nowszego też fajnego i będę miał znowu dylemat Wolę ten czas wykorzystać na focenie :)
Ps. jak narazie jedyną wadą którą oczułem w korzystaniu jest źle osadzony przycisk blokady ekspozycji...trzeba troche oko odstawiać przy blokadzie I dodam że nie jestem jakimś zapalczywym zwolennikiem jakiegoś systemu po prostu tak wybrałem i już. POZDRAWIAM
* Obrazki w rozdziale 6. Jakość obrazu JPEG różnią się mocno między D300 a D90. Obiektyw jak sądze ten sam. Skąd może brać się różnica, czy D300 wyostrza JPEGi i nie można tego wyłączyć, a D90 nie wyostrza? To byłoby dziwne. A może to własnie efekt niecelnego autofokusa? A może jednak D90 ma gorszą rozdzielczość matrycy?
* Czy zmiana trybu i częstości zdjęć seryjnych jest możliwa tylko w menu?
* Uwaga krytyczna do testu: może lepiej pokazywać szumy na jakichś ciemnych ujęciach (dłuższych czasach naświetlania), tam gdzie naprawdę użytkownik się z nimi zetknie?...
* Aparat świetny, cieszę się z pozostawienia dużej liczby przycisków. Biorąc pod uwagę świetny obiektyw kitowy, naprawdę, ten zestaw to rewelacja (dla kogoś nie dysponującego dwukrotnie większą kasą).
* Tylko Wasze wyniki celności AF są nieciekawe, trzeba będzie porównać z innymi testami, może mieliście wadliwy egzemplarz...
To mój pierwszy komentarz, chociaż serwis odwiedzam bardzo często i doceniam Waszą pracę. Pozdrawiam.
patczar - zdjecia w 6 rozdz sa rabione na najnizszym stopniu wyostrzania. w kazdym aparacie najnizszy stopien odpowiada innemu poziomowi wyostrzania. widocznie w D300 jest on wyzszy
a jesli chodzi o jakosc zdjec zestawu D90 + 18-105 to polecam te zdjecia: link link link wszystkie robione z reki na dlugich czasach (1/3s , 1/4s) i wysokich ISO. ogolnie wiekszosc zdjec z tej piwnicy jest udana pomimo bardzo dlugich czasow ekspozycji. tak wiec zestaw daje nie tlyko uzyteczne wysokie ISO ale tez swietna stabilizacje
Mam ten aparacik od końca września. Kupiłem od razu jak tylko znalazł się w hurtowni (nie popieram czekania bóg wie ile czasu aż stanieje czy też pojawi się znów coś nowego). Co prawda nie porobiłem jeszcze za wiele fotek, ale puki co bardzo mi się podoba i nie do końca się zgadzam z AF. Podobnie jak przedmówcy, myślę, że trzeba było by pod tym względem przetestować parę egzemplarzy. Możliwe, że była to kwestia pojedynczego modelu.
Co do zdjęć na wysokich ISO i przy słabym świetle, to ja od siebie dopowiem tylko tyle, że w galerii ze zdjęciami przykładowymi można takowe znaleźć (większość robiona z ręki). Co do AF to sam mam mieszane uczucia. Podczas całego okresu testowania aparatu nic nie wskazywało na to, że AF jest słaby. Sam byłem zaskoczony tymi wynikami testu na celność AF. Niestety, Nikon szybko się upomniał o testowany egzemplarz aparatu i nie było możliwości powtórzenia tego testu, a to mogłoby rozwiać ewentualne wątpliwości.
czy wyniki celności autofokusa zostały przeprowadzone dla nikona d200 i d300 również na obiektywie Nikkor AF 50 mm f/1.8D? w teście nikona d300 autofokus był testowany na Nikkor AF-S 70-200 f/2.8 VR i wyniki tego testu są wydaje się identyczne z tymi które służą za porównanie do D90 ze szkłem AF50... Co więcej w waszych testach obiektywów 70-200 jest bardzo chwalony za celny autofokus, w przeciwieńswiet do 50 /1.8. Dodatkowo oba obiektywy mają różne napędy. Czy zatem takie porównanie ma sens? Zakładając, że D90 z AF 50 /1.8 był porównywany do D300 z AF-S 70-200...
No właśnie mnie to też zastanawia... Nikkor 50mm f/1.8 celnością nie grzeszy (wg waszych testów pudłuje w 15% przypadków). Są pewnie lepsze i gorsze modele ale może by AF D90-tki przetestować z jakimś innym szkłem, bardziej sprawnym. Może inną 50mm lub jakimś AF-S, bo wyniki sieją trochę strachu... :P Być może całkowicie niepotrzebnego.
Bad4u to że jeżeli "coś jest od wszystkiego to jest do niczego" zazwyczaj tyczy sie produktów nie firm (czyli prędzej złośliwie można to powiedzieć o d90). Duża firma może sobie pozwolić by przejąć inną firmę, czy przejąć inny system. Sony jest potentatem w elektronice użytkowej, a Nikon? Można się zapytać jakie on ma pojęcie o elektronice. Tak dla przypomnienia w tym "Twoim" D90 jest matryca firmy od telewizorów i kamer (Sony). Ta wypowiedź miała być złośliwa, bo wkurza mnie podejście niektórych fanbojów (nie tylko tutaj). Sam posiadam tylko stare video firmy Sony i nic więcej.
11 listopada 2008, 13:12
To, że firma jest w stanie wykupić inną firmę, robi elektronikę czy matryce nie oznacza automatycznie, że zrobi super aparat fotograficzny. Przykładem jest choćby Samsung, który produkuje niemal wszystko a jakoś dobrych aparatów nie produkuje.
Borat Oczywiście masz rację. Tylko moja wypowiedź była odpowiedzią na to : " Sony jest od telewizorów, zestawów kin domowych itp:P co jest do wszystkiego to jest do niczego(moje zdanie;) ". Nie należy przeginać, ani w jedną, ani w drugą. Należy oceniać produkt ( i jeszcze w tym przypadku brać pod uwagę szanse na rozwijanie systemu).
A wracając do D90 Znam kogoś kto kupił właśnie D90 i używa tego jak kompaktu, tylko kożystając z trybu auto i ekranu, ale nie kupiłby nic innego bo to nie Nikon i jak moża kupić aparat co się nazywa Sony. Dlatego ostatnio torchę jestem cięty na podobne wypowiedzi, może niesłusznie.
Jak ktoś kupuje taki aparat i używa Auto to jest trochę niepoważny bo to samo może robić w kompakcie za 600 zl;] Jeżeli używa tego trybu ma w nosie czy aparat użyje iso 800 czy 3200 itd czy pomyli WB czy przepali ujęcie bo ktoś kto używa tego trybu nie ma pojęcia o robieniu w miarę dobrze technicznych ujęć. Szukam dla siebie aparatu i pstrykałem C 40D(dobrze leży w dłoni ale z gripem to już mnie nie bawi), N D90 bardzo dobrze mi pasuje z ergonomii, w Sony raczej mnie nic nie bawiło, Olki jak trzymałem to bałem się, że wypadnie mi zaraz z ręki, o Pentaxach nic nie piszę bo nie trzymałem nie pstrykałem. Póki co wyścig nadal wygrywa NIKON choć ma swoje wady:) Każdemu z nas aparat różnie się trzyma a chyba wygoda jest bardzo ważna? Jak czytam takie uwagi nawet złośliwe to mnie nie ruszają bo nikt nie zadecyduje o kupnie aparatu za mnie. To ma mi pasować a nie komuś;] Dlatego napisałem, że D90 jest świetny:D Życzę wszystkim udanych zdjęć:)
Z gory przepraszam za banalne (czytaj idiotyczne) pytanie, ale licze na cierpliwosc redakcji i wyrozumialosc czytajacych. Do tej pory nie mialem stycznosci z aparatem posiadajacym funkcje nagrywania video. To troszke jak wsteczny bieg w motorze, komus sie moze przydac.
Czy w trakcie nagrywania video migawka jest otwarta stale, az do czasu zakonczenia sekwencji (zapisania pliku na karcie/buforze), czy tez zamyka sie i otwiera 24 razy na sekunde ?
Uzasadnienie durnego pytania: wytrzymalosc migawki podana przez producenta : 100 000 cykli / 24 klatki = 4 167 sekund filmu / 60 sekund = okolo 70 minut / 5 minut max czas sekwencjii = okolo 15 filmow.
Mam nadzieje ze plote bzdury i migawka jest otwarta caly czas, a jedynie elektronika powoduje czytanie 24 klatek na sekunde.
Pytanie dodatkowe: Czy w przyszlosci uaktualnienie firmware (oprogramowania) zmieni parametry nagrywania ?
Niemniej bylbym wdzieczny gdyby ktos potwierdzil stan faktyczny. Prosze o wypowiedz jak jest, a nie jak sie komus wydaje, ze jest. Glownie z powodu, ze zamierzam nabyc D90 w ramach tanszej wersji D300.
Sie podnosi i nie opada.... Swoja drogą niezle sobie wykombinowales z tym podnoszeniem 25 razy na sekunde migawki.... D90 byłby wtedy na piedestale lustrzanek.
Bad4u niestety wiekszosc profesjonalistow pracujacych dla gazet uzywa trubu auto chociaz do tego sie nie przyzna:).Rozmawiajac ostatnio ze znajomym stwierdzil ze jesli chce miec dobre zdjecia korzysta z trybu auto:),powod prosty sprzet skomplikowany z lekka a czasu na ustawienia czasem brak.:].Takie popluwanie w komentarzach to chyba nie na miejscu:]
D 90 Aparacik przyzwoity ladnie lezy w dloni i jak sie juz opanuje klawiszologie robi bardzo dobre fotki.Nabylem takie pudeleczko z kitowym 18-105 i przyznam ze jestem usatysfakcjonowany w pelni.Dla zaawansowanego amatora zabaweczka znakomita.Dla profesjonalisty jako drugi aparat rowniez. Ogolnie bardzo dobry sprzecik do fotografowania,tryb video jakos tak nie bardzo:D
Test bardzo konkretny. Ale wkradł się mały błąd. Matryce w D90 i D300 to nie te same matryce. Podobnie jak w D80 (dwukanałowa) i D200 (czterokanałowa). Pozdrawiam redakcję.
@karrol96 faktycznie nagrywanie filmów w lustrzance cyfrowej nie można nazwać zaletą bo ni jak sie nie przyczynia do lepszej funkcjonalności ani do lepszej jakości chwytanych obrazów, nie mniej jednak jest to cecha dodatkowa poszerzająca możliwości sprzętu, trzeba zauważyć że 'zwyczajne' kamery nawet te z HD wyposażone są w optykę która nawet nie leżała obok optyki którą możesz przykręcić do swojego d90 :). Co do LV to dla mnie jest juz jak najbardziej zaleta, cecha która wielokrotnie ułatwia mi kadrowanie, kadrowanie kończę zawsze na wizjerku optycznym, ale wstępnie aparat często na statywie ustawiam z włączonym LV, nie musze przestawiać aparatu razem ze statywem przyklejony do wizjerka i z obawa ze zaraz sie o cos potknę :), wstępnie kadruje na LV a potem wizjerek już tylko drobne korekty, także niekiedy się przydaje, wiec dla mnie jest to jak najbardziej zaleta
co do aparatu, to przeszedł moje najśmielsze oczekiwania :) wiedziałem że będzie ok, za te pieniądze nie spodziewałem sie jakiegoś rozczarowania:) nie mniej w miarę zabawy nim i odkrywaniu kolejnych funkcji gęba coraz bardziej mi się śmiała :) w zasadzie moje amatorskie oczekiwania sa spełnione w 110%, jeśli już musiałbym narzekać lub też znaleźć w nim co za te pieniądze można by mu dołożyć to odchylany ekranik z LV, niekiedy strasznie sie gimnastykuje podczas kadrowania a to by jeszcze bardziej mi je ułatwiło :)
niezły sprzęt w swojej klasie, ale zdarza mu się nie ostrzyć i szumieć :/ wykorzystywałem go do robienia Wirtualnych Wizyt: link i miewałem z nim naprawdę sporo problemów. Jestem raczej tradycjonalistą jeśli chodzi o LV więc powiem tak: przy nawet nie dużym słońcu trzeba kombinować, a w wizjerze nie widać niestety balansu bieli, wiem wiem, wszystkie tak mają, ale niemniej jest to wada: w ostrym słońcu nie da się ręcznie ustawić WB. A w nikonach niestety z WB bywają problemy :/
13 listopada 2009, 13:38
Ceny D90 lecą na łeb (albo inaczej - wracają do normalności), zresztą trend ten dotyczy ogólnie wszystkich cen produktów Nikona.
Nikt o tym nie pisze, nie podaje przyczyn tego zjawiska - czy to dlatego, że Goldman-Sachs zajął długą pozycję dla złotówki? Czy też po wejściu D5000 (wiem, nie jest on godzien miana następcy D90) dystrybutorzy chcą pozbyć się zalegającego w magazynach D90? No cóż, obecnie cena D90 wynosi niewiele poniżej 2700 zł; ciekawe czy spadnie jeszcze bardziej, mysle ze za 2400-2500 bym sie skusil :)
Ja się skusiłem w kilka dni po jego premierze za dużo większe pieniądze i absolutnie nie żałuję... nic a nic. Takim sprzętem jak Nikon D90 można robić naprawdę bardzo dobre zdjęcia, a w dodatku ma śrubokręt AF, wyświetlacz na górze i całkiem poręczne body - szczególnie z gripem. Polecam!
Kupilem przed rokiem bo bylem ciekaw różnicy szumów między CCD (w D80 )a CMOS em . Faktycznie , przy ekwiwalentach powyżej 640 ISO przewga CMOS- a jest widoczna . Ale do portretów chętniej używam D80 ki ... Odcień skóry oddawany przez CCD bardziej mi (i modelkom )odpowiada . Oczywiscie pod warunkiem odpowiedniego dobrania WB . LV przydaje się przy statycznej makrofotografii , przy filmowaniu brakuje zewnętrznego mikrofonu . Podsumowując- godny następca D80-ki .
Swojego D90 kupiłem jakoś w czerwcu z 18-105 i kartą 8GB za 4200zł (jedna z tańszych ofert wtedy) i jak widzę teraz to z jednaj strony jestem załamany że tyle przepłaciłem i dałem ciała nie przesiadając się w styczniu lub grudniu ubiegłego roku... a z drugiej strony to co na fotografowałem to moje i odrazu mi się humor poprawia :)
Mam pytanie do testującego bądź innych znawców tematu. Użytkuję nikona d90 od roku i nigdy nie udało mi się uzyskac tak niskich szumów jak w teście. Redukcja ustawiona na normal. Dotyczy to raw jak i jpg.
Super pucha! Wykorzystuję do różnego rodzaju fotografii, głównie do lotniczej, z 70-300VR sprawdza się znakomicie, nie ma absolutnie problemów z ostrzeniem w trybie pojedynczym. W seryjnym już gorzej, ale i tak jest znośnie. Pozatym poręczny i praktyczny. Polecam gorąco.
Arturo: ilość szumów zależy nie tylko od ustawienia ISO, ale przede wszystkim od ilości światła, tj ekspozycji zdjęcia. Zdjęcie z -1/3EV będzie 2x bardziej zaszumione niż to z +1/3EV. Zobacz zdjęcie zamku królewskiego na iso6400 - tam gdzie jest ciemno (bruk i niebo) kasza jak stopięćdziesiąt, tam gdzie jest oświetlona halogenami ściana - gładko jak na iso200.
Boże, jak czytam te komentarze to mi się śmiać chce:P połowa komentujacych ku[iła D90tydzień po premierze za 4000zł, "bo zaraz coś lepszego może wyjść" - wyszło, po dwóch latach i różni się tylko tym, że ma uszczelki (ale i tak nie jest wodoodporne) i magnezowe body (jak upadnie i tak się zepsuje). Ja nawet przeczekałem okres, gdy dolar z 2,5zł zdrożał do 4zł i body kupiłem za 2400zł - taniej chyba nie kosztowało. Druga sprawa do manualnych onanizatorów: Ja używam automatycznej ekspozycji, automatycznego balansu bieli i automatycznego fokusa. po to wydałem 4400zł na zestaw, żeby to działało, a nie tak jak w małpce za 600zł. Ręczny balans bieli >>ssie
szit, urwało mi komentarz przez niedozwolone znaki:P Ręczny balans bieli "ssie"tylko przy oświetleniu żarowym - zdjęcia są wtedy żółte, ale to bardzo dobrze, bo nawet dla gołego oka MIMO AKOMODACJI biała kartka jest żółta - żarówka 60W prawie w ogole niebieskim nie świeci i tak ma być: gdybym chciał żby przy swietle żarówki twarze były trupio blado-niebieskie uzyłbym lampy, a w ogole to kupił małpkę za 600zł, a nie coś ze stałym światłem F2.8 i sensowną liczbą pikseli na centymetr kwadratowy matrycy (3,5Mpix/cm2 w D90 vs 35Mpix/cm2 w małpkach - 10x więcej czyli co najmniej 10x mniejsza czułość matrycy) Do tego ja sobie nie wyobrażam sposobu w jaki wy ustawiacie balans bieli - chodzicie z szarą kartą kodaka i za każdym razem mierzycie? Nie zawsze się da... Ustawiacie ręcznie, że jak jest słońce, to "słońce", a jak pochmurno to "chmurkę"? bez sensu, bo to są po prostu zafiksowane stałe wartosci temp. np. 5500K i 7300K, a rzeczywista temp barwowa swiatła zmienia się w sposób ciągły. Jako przykłąd podam wieczór, gdy stopniowo biel z niebieskiej robi się czerwona. Mógłbym ustawiać ręcznie kelwiny, ale to też nie ma sensu - nie trafię, a ekran LCD, choć ostry, to niuansów kolorów nie oddaje. Raz robiłem odbijajace się w wodzie niebo i mimo ustawienia VIVID na ekranie wszystko było cały czas idealnie bez koloru i szare. A w domu na monitorze już nie - miałem piękne błekitne i seledynowe odbicia nieba w wodzie! Auto WB jest w d90 na tyle dobre, że nie muszę się martwić że coś czasem się zepsuje - gdybym chciał mieć pewność, to strzelałbym RAWy i potem się WB bawił. Ale po co mi rawy, skoro aparat sam ustawi ekspozycje, balans bieli, odsumianie wyostrzanie, kontrast nasycenie odcień, jeszcze poprawi dynamikę (active D-lighting, który w ustawieniu max daje już widoczne "plamy" gdzie było rozjaśnianie/przyciemnianie). Kupiłęm zestaw za kupę kasy, teraz zmieniam tylko max ISO i przysłone, a reszte ustawia aparat:)
6 stycznia 2011, 13:01
"Ale po co mi rawy, skoro aparat sam ustawi ekspozycje, balans bieli, odsumianie wyostrzanie, kontrast nasycenie odcień, jeszcze poprawi dynamikę (active D-lighting, który w ustawieniu max daje już widoczne "plamy" gdzie było rozjaśnianie/przyciemnianie)." - bardzo ciekawe podejście, bardzo ciekawe... ;)
"Ale po co mi rawy, skoro aparat sam ustawi ekspozycje, balans bieli, odsumianie wyostrzanie, kontrast nasycenie odcień, jeszcze poprawi dynamikę (active D-lighting, który w ustawieniu max daje już widoczne "plamy" gdzie było rozjaśnianie/przyciemnianie). Kupiłęm zestaw za kupę kasy, teraz zmieniam tylko max ISO i przysłone, a reszte ustawia aparat:)" - No popisałeś się DeJotPe... moze weź poproś, żeby ktoś za ciebie zrobił zdjęcie...po co się męczyć ;-D
Dobry i chyba ostatni moment na kupno tej puszki. 2200pln za body to dobra cena. Następca D7000 ma matrycę z zakresem tonalnym o dziurę gorszym, a kosztuje 2x więcej. D90 to świetna puszka.
Chyba odwrotnie ;) Zobacz co da się wyczarować z matrycy D7000 (podobnie u Pentaksa K-5)...
3 listopada 2011, 13:18
Co nie zmienia faktu że D90 to nadal puszka o świetnych możliwościach i bardzo dobrej jakości obrazu. Na początek IMHO lepiej kupić D90 niż podobnie kosztującego D5100.
sektoid: "Następca D7000 ma matrycę z zakresem tonalnym o dziurę gorszym"
bzdura na resorach.
3 listopada 2011, 14:20
Przy czym przewaga D7000 nad D90 jest widoczna głównie wtedy gdy można pracować na ISO100. Jeszcze na 200 lekko przeważa D7000, a potem to już wszystko jedno.
MAF, to sprawdź sobie jeszcze raz - po sieci krążą różne sampelki pokazujące np. wyciąganie z cieni po kilka EV i wysokie czułości ;) Owszem, D90 to bardzo dobra pucha, ale D7000 jest jeszcze lepsza. Czy warto dopłacać to już każdy sam sobie musi odpowiedzieć.
W kontekscie tego ze nic nowego szybko z tym znaczkiem nie zobaczymy (bo sony chyba szybko matryc nie dostarczy bo chce troche swoich nowych dzieci czyli Next 5n , nex7, a65 i a77 posprzedawac najpierw) to rzeczywiscie jesli ma sie troche szkla i nie ma wyjscie , trzeba "zostac" w systemie to warto popatrzec w przeszlosc i pogrzebac a archiwalnych modelach.
Jakość obrazu choćby nawet z D3200 jest zdecydowanie wyższa - różnica między 12, a 24mp przy dobrej optyce jest bardzo zauważalna i znacząca, a pomimo upakowania pikseli na wysokich czułościach jest lepiej. Aparaty różnią się głównie ergonomia - staruszek D90 to przedstawiciel zamkniętej już serii aparatów dla zaawansowanych.
Ja rok temu zainwestowałem właśnie w megabudżetowego D3200 i jestem zadowolony z wyboru, zostało sporo kasy na obiektywy, które muszą być dobre, by wykorzystać potencjał matrycy. Ostatnio kupiłem teleobiektyw na wycieczki za 529zł i jak się okazuje nawet najtańsze tele 55-200/4-5.6 po przymknięciu przysłony może dać fotografie o świetnej jakości - link
Lepszą jakość i ostrość uzyska się przy D3300. Ja odstawiłem D90 do kąta i używam wyłącznie D3300. Matryca 6000 x 4000 brak filtra dolnoprzepustowego powoduje nieskazitelną ostrość. Używam D3300 z tamronem F2.8 17-55. Ostrość z tym obiektywem dopiera autofokus bez najmniejszego błędu - 98% ideał . D3300 to model z 2014 r. z najnowszym procesorem graficznym a D90 to produkt z 2008 r( staruszek).
Posiadam ten aparat od niedawna, kupiłem z drugiej ręki. Kupiłem Nikona D90 + Tarmon 17-50 f/2.8 za mniej niż 2000zł (przebieg 11,5k stan igła) i powiem wam że drugi raz kupiłbym taki sam zestaw. Jakość zdjęć niesamowita, ergonomia bardzo dobra. Dobrze leży w ręce + masa potrzebnych przycisków, dodatkowy ekran sprawiają że używanie tego aparatu to sama przyjemność.
@speecc - aparat to nie wyłącznie matryca. Pod względem ergonomii, liczby w pełni współpracujących obiektywów czy lamp błyskowych D90 jest kilka długości przed D3300. Obrazek w tym pierwszym nadal może się podobać o ile ktoś robi zdjęcia do oglądania a nie powiększania i analizowania na telewizorze UHD. Dziwię się, że ktoś używający D90 kupił D3300 - to jak przesiąść się z Mercedesa 190 do Suzuki Alto - swoje zalety może mieć, ale i tak będzie doskwierać w każdej chwili.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
Dzięki za test!
Widać że D90 to super aparat. Zobaczymy kiedy odpowie Canon (pewnie 500d)
w tabeli prezentującej "średni poziom zliczeń wraz z odchyleniem standardowym dla uzyskanych obrazów prądu ciemnego dla plików RAW" wartości odchylenia standardowego są większe niż średnie wartości pikseli. Może kolumny się wam poprzestawiały?
cartman, kolumny są ok. Problem polega na tym, że te wartości średnie i odchylenia nie mają w zasadzie wartości statystycznej, bo wynikowy rozkład nie jest losowy. Nie mamy do czynienia z całym rozkładem a tylko z jego połową, bo część sygnału jest odejmowana. Dlatego wartości średnie są takie małe.
Pytanie: czy wada AF, którą zauważyliście może różnić się w zależności od innego modelu D90? Czy możliwe jest skorygowanie jej za pomocą aktualizacji oprogramowania? Szczerze to w swoim egzemplarzu też to zauważyłem ale zgoniłem winę na obiektywy... :/
Czekałem na ten test! Wkrótce zaopatrzę się w egzemplarz D90. Lv się przyda przy macro w terenie w ciężko dostępnych miejscach a możliwość kręcenia filmów na amatorskie produkcje ala youtube xD. Mnie D90 przekonuje głównie CMOS'em, Lv i możliwością nagrywania. Pewnie w komentarzach pojawią się złośliwe uwagi użytkowników D80, że to jest to samo, że wodotryski są zbędne itp. Nieprawda bo jest to bardzo użyteczne:D Również miłośnicy D300 będą w D90 doszukiwać się minusów bo samo twierdzenie, że D90 jest prawie jak D300 będzie ich oburzać;) Taka jest prawda D90 jest udanym egzemplarzem ze stajni Nikona i trzeba to przyznać. Pozdrawiam ekipę Optycznych.pl!!!
No nareszcie jakiś test, zaglądam codziennie i już prawie straciłem nadzieję ! Prawie cały tydzień kazaliście na niego czekać :) a jak wiadomo tydzień bez przeczytania choć jednego testu na Optycznych to tydzień stracony :D A ja się pytam na koniec sample zdjęć są a gdzie jakiś filmik ! ...minus macie ;)
avalon - filmy sa w rozdziale "3. uzytkowanie" i to bardzo ladne wiec warto obejrzec ;-)
@kefano: zaraz po teście Canona 28/1.8 ;)
Mea culpa Arek, ten rozdział przeleciałem zbyt pobieżnie bo zwykle coś takiego jak użytkowanie pozostawiam własnej subiektywnej ocenie organoleptycznej ;)
avalon - arek to moj brat :-)
Pamiętajmy, że kanonem fotografii jest NIKON xD xD
ups, sorry... jeszcze jedna wpadka ;) Zmienię tamat.... kiedy następny test ;)
psze państwa co do matrycy to chyba 'wzięta z d300' jest lekkim nadużyciem, oficjalny product brief:
The D90 incorporates a _newly developed_ DX-format CMOS image sensor with _technology directly inherited_ from the D300, Nikon's DX-format flagship
dynamika tonalna to wyszła nawet, nawet :) jeśli chodzi o rozjaśnianie niedoświetleń. Canon trochę zepsuł się na tym teście ;)
ale ... jeśli chodzi o przyciemnianie zdjęć "przepalonych" Canon wraca na tron ! Niby piszecie że jest to test niezauważalny - jednakże tą różnicę widać diametralnie ! Ciągłość fugi na murze na całym fragmencie jednak to pokazuje !
I tu plus dla Canona !! :)
(za różnicę w klasie cenowej).
już nie mówiąc o szumach.
Poczekam na Canona z filmem Full HD. (jeśli miałbym wybrać dla siebie).
Itey - produkt brief ktory cytujesz nie jest sprzeczny z tym ze napisalismy iz matryca jest wzieta z D300. Tak naprawde nie wiadomo jak szeroko pojete jest w tym wypadku "newly developed" a jak nalezy rozumiec "technology directly inherited". techmologia produkcji matryc CMOS jest znana od wielu lat wiec mozna mowic ze nie tylko zostala zapozyczona z D300 ale wielu innych urzadzen. natomiast "newly developed" moze oznaczac rownie dobrze tylko poprawienie softu. tak czy owak niemal jednakowie wyniki pokazuja ze okreslenie "wzieta z D300" nie jest naduzyciem.
nie moglem przeczytac dokladnie kazdego z rodzialow testu, wiec z gory przepraszam jesli to bylo poruszane. Jednak czy wbudowana funkcja korekty aberacji chromatycznej to nie jest plus aparatu? Na dpreview ze zdjec wynika ze sprawuje sie naprawde dobrze. Pozdrawiam
rolech, no właśnie moim zdaniem jest sprzeczne. Te new development było odnośnie matrycy, nie software'u. I nie chodzi też o CMOS generalnie. Ot mowa marketingowa. Poza tym gdyby matryca była taka sama jak w d300 zostałoby to napisane wprost, a nie jest. A że wyniki fajne to tylko pogratulować Nikonowi :)
To jak tak tylko dodam że mam już go od tygodnia i z dnia na dzień jestem coraz bardziej zadowolony z wyboru :) jeśli chodzi o jakość zdjęć to naprawdę nie ma się do czego przyczepić a wykonanie i ergonomia to naprawde klasa sama w sobie :)
Super test dzięki :) Utwierdził mnie w tym, że jednak dobrze zrobiłem hehe :) alleluja
ale heca :)
po wielu dylematach pierw co do wyboru body, a potem (masakra) co do wyboru szkieł - kupiłem dzisiaj D90 plus 18-105. Tak sobie wszedłem poczytać co mądre głowy mówią a tu miła niespodzianka :) fajnie, że są takie testy. pozytywnie bardzo. cieszę się. pozdro
Ale z tym AF to faktycznie wpadka :(, do tej pory Nikon miał opinię aparatu z najlepszym AF, a tu taka porażka. Oczywiście nie oczekiwałem rezultatów na poziomie D300, ale byłoby miło gdyby choć zbliżał się do poziomu D200, czy EOS 40D. IMHO dla kogoś potrzebującego sprawnego AF ten aparat się kompletnie nie nadaje (to już lepiej kupić Sony A700)
I jeszcze o zakresie tonalnym. Na ISO100 jest kiepsko. Ale pamiętajmy że dla D90 to sztuczna czułość i prawdziwy wgląd w możliwości tej matrycy dałby test na ISO200, obstawiam że będzie dużo lepiej niż na ISO100 - vide wyniki na dpreview: ISO 100: 7.6 EV; ISO 200: 8.3 EV, choć wszystko wskazuje na to że z tą matrycą najlepiej obecnie radzi sobie jednak Sony :(
O znalazł się pierwszy, któremu się nowy Nikon nie podoba bo ma AF niecelny. A, że iso 100 sztuczne... O_o
1. Jest to sprzęt dla wymagających amatorów.
2. Takie wady są nieistotne dla amatorów.
3. Aparat ma tyle funkcji, że głowa boli;)
4. Sony jest od telewizorów, zestawów kin domowych itp:P co jest do wszystkiego to jest do niczego(moje zdanie;)
5. Nie narzekajmy tylko zabierajmy się za robienie zdjęć;)
Brt masz racje ale jak ktoś szuka czegoś więcej wskoczy na półkę D300 i w górę a ten aparat jest najlepszą opcją dla chcących zgłębić swoje fotograficzne pasje w pierwszej swojej lustrzance cyfrowej;)
Bad4u, akurat to że ISO100 jest sztuczne to mi nie przeszkadza, przeszkadza mi natomiast to że zrobiono test na tym sztucznym ISO100.
Najważniejsze funkcje aparatu typu DSLR dla mnie to dobra jakość obrazu i sprawny AF, a niestety tutaj mam tylko obraz, tyle to mam staruszku D5d.
Słaby AF mi przeszkadza, i wymagającemu amatorowi też będzie przeszkadzał, a gadanie że mam se kupić D300 jest śmieszne. Skoro Canon 40D może mieć sprawny AF i Sony A700 też to czemu u Nikona mam kupować D300?
Canon jest za to od kopiarek i drukarek :-)
Bad4u
ja tam wypowiedzi kolegi brt nie odczytałem jako takiej, z której wynika że d90 mu się nie podoba. No ale najwyraźniej nie umiem czytać. Za to Twoją odczytałem jako taką, w której wyraża się opinię ,że wszystko beeeeeeeeeee tylko nie nikon i biada jesli ktoś zwróci na coś uwagę.
No tak..... jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego. Chyba nie miałeś na myśli d90, który nagrywa również filmy. W mojej ocenie, mimo moim zdaniem zbędnego gadżetu to dobry aparat. Optyczni to potwierdzili. Chciałbym go mieć i żałuję, że niestety mnie na niego nie stać. A sony... no cóż, kiepskie, kiepskie aparaty chłopaki robią, zdjęć normalnie nie idzie nimi robić, za to zamówię sobie u nich pizzę.
-_-
Powiadam wam prawdę piszecie ale...:P
Zobaczymy jak w praktyce będzie z robieniem zdjęć. Wcale nie jest drogi bo istnieją jeszcze raty ale ja i tak się wstrzymuję z zakupem. Poczekam i po nowym roku do sklepu;) Canonem to ja teraz robię zdjęcia^^ Każdy aparat ma w sobie coś. D90 już sprawdzałem z kitem i za każdym razem ostrzył bez zarzutu. Hmm wyjdzie w praniu czy puszka będzie dobra. Pozdro!!!
Ja tylko dodam, że robie nim zdjęcia od tygodnia i (jak dla mnie amatora) AF działa bardzo przyzwoicie...bdw też chciałem czekać do stycznia, ale kasę mam i stwierdziłem, szkoda czasu bo później znowu pojawi się na horyzoncie coś nowszego też fajnego i będę miał znowu dylemat
Wolę ten czas wykorzystać na focenie :)
Ps. jak narazie jedyną wadą którą oczułem w korzystaniu jest źle osadzony przycisk blokady ekspozycji...trzeba troche oko odstawiać przy blokadzie
I dodam że nie jestem jakimś zapalczywym zwolennikiem jakiegoś systemu po prostu tak wybrałem i już.
POZDRAWIAM
a ja nadal czekam na test 17-55
* Obrazki w rozdziale 6. Jakość obrazu JPEG różnią się mocno między D300 a D90. Obiektyw jak sądze ten sam. Skąd może brać się różnica, czy D300 wyostrza JPEGi i nie można tego wyłączyć, a D90 nie wyostrza? To byłoby dziwne. A może to własnie efekt niecelnego autofokusa? A może jednak D90 ma gorszą rozdzielczość matrycy?
* Czy zmiana trybu i częstości zdjęć seryjnych jest możliwa tylko w menu?
* Uwaga krytyczna do testu: może lepiej pokazywać szumy na jakichś ciemnych ujęciach (dłuższych czasach naświetlania), tam gdzie naprawdę użytkownik się z nimi zetknie?...
* Aparat świetny, cieszę się z pozostawienia dużej liczby przycisków. Biorąc pod uwagę świetny obiektyw kitowy, naprawdę, ten zestaw to rewelacja (dla kogoś nie dysponującego dwukrotnie większą kasą).
* Tylko Wasze wyniki celności AF są nieciekawe, trzeba będzie porównać z innymi testami, może mieliście wadliwy egzemplarz...
To mój pierwszy komentarz, chociaż serwis odwiedzam bardzo często i doceniam Waszą pracę. Pozdrawiam.
patczar - zdjecia w 6 rozdz sa rabione na najnizszym stopniu wyostrzania. w kazdym aparacie najnizszy stopien odpowiada innemu poziomowi wyostrzania. widocznie w D300 jest on wyzszy
a jesli chodzi o jakosc zdjec zestawu D90 + 18-105 to polecam te zdjecia:
link
link
link
wszystkie robione z reki na dlugich czasach (1/3s , 1/4s) i wysokich ISO. ogolnie wiekszosc zdjec z tej piwnicy jest udana pomimo bardzo dlugich czasow ekspozycji. tak wiec zestaw daje nie tlyko uzyteczne wysokie ISO ale tez swietna stabilizacje
Mam ten aparacik od końca września. Kupiłem od razu jak tylko znalazł się w hurtowni (nie popieram czekania bóg wie ile czasu aż stanieje czy też pojawi się znów coś nowego). Co prawda nie porobiłem jeszcze za wiele fotek, ale puki co bardzo mi się podoba i nie do końca się zgadzam z AF. Podobnie jak przedmówcy, myślę, że trzeba było by pod tym względem przetestować parę egzemplarzy. Możliwe, że była to kwestia pojedynczego modelu.
Co do zdjęć na wysokich ISO i przy słabym świetle, to ja od siebie dopowiem tylko tyle, że w galerii ze zdjęciami przykładowymi można takowe znaleźć (większość robiona z ręki). Co do AF to sam mam mieszane uczucia. Podczas całego okresu testowania aparatu nic nie wskazywało na to, że AF jest słaby. Sam byłem zaskoczony tymi wynikami testu na celność AF. Niestety, Nikon szybko się upomniał o testowany egzemplarz aparatu i nie było możliwości powtórzenia tego testu, a to mogłoby rozwiać ewentualne wątpliwości.
1. Skad wiadomo, ze matryca w D90 to ta sama co w D300? I czemu w takim razie maja one w specyfikacji rozna ilosc pikseli?
2. Skad to ciagle tlumaczenie sie wobec wynikow dpreview? Dpreview jakos nie odczuwa takiej przemoznej potrzeby tlumaczenia wobec Waszych wynikow. :-D
Malutki chochik zjadl wyraz zdaję się w zdaniu:
"W przypadku Nikona D90 jesteśmy takich efektów nie obserwujemy" w części 7 - o Szumach.
Dzięki MikeFoto za zwrócenie uwagi. Już poprawione.
czy wyniki celności autofokusa zostały przeprowadzone dla nikona d200 i d300 również na obiektywie Nikkor AF 50 mm f/1.8D?
w teście nikona d300 autofokus był testowany na Nikkor AF-S 70-200 f/2.8 VR i wyniki tego testu są wydaje się identyczne z tymi które służą za porównanie do D90 ze szkłem AF50...
Co więcej w waszych testach obiektywów 70-200 jest bardzo chwalony za celny autofokus, w przeciwieńswiet do 50 /1.8. Dodatkowo oba obiektywy mają różne napędy.
Czy zatem takie porównanie ma sens? Zakładając, że D90 z AF 50 /1.8 był porównywany do D300 z AF-S 70-200...
No właśnie mnie to też zastanawia... Nikkor 50mm f/1.8 celnością nie grzeszy (wg waszych testów pudłuje w 15% przypadków). Są pewnie lepsze i gorsze modele ale może by AF D90-tki przetestować z jakimś innym szkłem, bardziej sprawnym. Może inną 50mm lub jakimś AF-S, bo wyniki sieją trochę strachu... :P Być może całkowicie niepotrzebnego.
Ale dyskusja . Miło sie czyta. Mam D300 i niebawem dokupię D90 :) Tak dla żonki :) i sam czasami coś pokręcę.
Bad4u
to że jeżeli "coś jest od wszystkiego to jest do niczego" zazwyczaj tyczy sie produktów nie firm (czyli prędzej złośliwie można to powiedzieć o d90). Duża firma może sobie pozwolić by przejąć inną firmę, czy przejąć inny system. Sony jest potentatem w elektronice użytkowej, a Nikon? Można się zapytać jakie on ma pojęcie o elektronice. Tak dla przypomnienia w tym "Twoim" D90 jest matryca firmy od telewizorów i kamer (Sony). Ta wypowiedź miała być złośliwa, bo wkurza mnie podejście niektórych fanbojów (nie tylko tutaj). Sam posiadam tylko stare video firmy Sony i nic więcej.
To, że firma jest w stanie wykupić inną firmę, robi elektronikę czy matryce nie oznacza automatycznie, że zrobi super aparat fotograficzny. Przykładem jest choćby Samsung, który produkuje niemal wszystko a jakoś dobrych aparatów nie produkuje.
Borat
Oczywiście masz rację. Tylko moja wypowiedź była odpowiedzią na to : " Sony jest od telewizorów, zestawów kin domowych itp:P co jest do wszystkiego to jest do niczego(moje zdanie;) ". Nie należy przeginać, ani w jedną, ani w drugą. Należy oceniać produkt ( i jeszcze w tym przypadku brać pod uwagę szanse na rozwijanie systemu).
A wracając do D90
Znam kogoś kto kupił właśnie D90 i używa tego jak kompaktu, tylko kożystając z trybu auto i ekranu, ale nie kupiłby nic innego bo to nie Nikon i jak moża kupić aparat co się nazywa Sony. Dlatego ostatnio torchę jestem cięty na podobne wypowiedzi, może niesłusznie.
Jak ktoś kupuje taki aparat i używa Auto to jest trochę niepoważny bo to samo może robić w kompakcie za 600 zl;] Jeżeli używa tego trybu ma w nosie czy aparat użyje iso 800 czy 3200 itd czy pomyli WB czy przepali ujęcie bo ktoś kto używa tego trybu nie ma pojęcia o robieniu w miarę dobrze technicznych ujęć. Szukam dla siebie aparatu i pstrykałem C 40D(dobrze leży w dłoni ale z gripem to już mnie nie bawi), N D90 bardzo dobrze mi pasuje z ergonomii, w Sony raczej mnie nic nie bawiło, Olki jak trzymałem to bałem się, że wypadnie mi zaraz z ręki, o Pentaxach nic nie piszę bo nie trzymałem nie pstrykałem. Póki co wyścig nadal wygrywa NIKON choć ma swoje wady:) Każdemu z nas aparat różnie się trzyma a chyba wygoda jest bardzo ważna? Jak czytam takie uwagi nawet złośliwe to mnie nie ruszają bo nikt nie zadecyduje o kupnie aparatu za mnie. To ma mi pasować a nie komuś;] Dlatego napisałem, że D90 jest świetny:D Życzę wszystkim udanych zdjęć:)
Bad4u:
Teraz to się z Tobą w 100% zgadzam :)
Witam,
Z gory przepraszam za banalne (czytaj idiotyczne) pytanie, ale licze na cierpliwosc redakcji i wyrozumialosc czytajacych. Do tej pory nie mialem stycznosci z aparatem posiadajacym funkcje nagrywania video. To troszke jak wsteczny bieg w motorze, komus sie moze przydac.
Czy w trakcie nagrywania video migawka jest otwarta stale, az do czasu zakonczenia sekwencji (zapisania pliku na karcie/buforze), czy tez zamyka sie i otwiera 24 razy na sekunde ?
Uzasadnienie durnego pytania: wytrzymalosc migawki podana przez producenta :
100 000 cykli / 24 klatki = 4 167 sekund filmu / 60 sekund = okolo 70 minut / 5 minut max czas sekwencjii = okolo 15 filmow.
Mam nadzieje ze plote bzdury i migawka jest otwarta caly czas, a jedynie elektronika powoduje czytanie 24 klatek na sekunde.
Pytanie dodatkowe: Czy w przyszlosci uaktualnienie firmware (oprogramowania) zmieni parametry nagrywania ?
Niemniej bylbym wdzieczny gdyby ktos potwierdzil stan faktyczny. Prosze o wypowiedz jak jest, a nie jak sie komus wydaje, ze jest. Glownie z powodu, ze zamierzam nabyc D90 w ramach tanszej wersji D300.
Z gory dziekuje i pozdrawiam.
Sie podnosi i nie opada.... Swoja drogą niezle sobie wykombinowales z tym podnoszeniem 25 razy na sekunde migawki.... D90 byłby wtedy na piedestale lustrzanek.
Bad4u niestety wiekszosc profesjonalistow pracujacych dla gazet uzywa trubu auto chociaz do tego sie nie przyzna:).Rozmawiajac ostatnio ze znajomym stwierdzil ze jesli chce miec dobre zdjecia korzysta z trybu auto:),powod prosty sprzet skomplikowany z lekka a czasu na ustawienia czasem brak.:].Takie popluwanie w komentarzach to chyba nie na miejscu:]
D 90 Aparacik przyzwoity ladnie lezy w dloni i jak sie juz opanuje klawiszologie robi bardzo dobre fotki.Nabylem takie pudeleczko z kitowym 18-105 i przyznam ze jestem usatysfakcjonowany w pelni.Dla zaawansowanego amatora zabaweczka znakomita.Dla profesjonalisty jako drugi aparat rowniez.
Ogolnie bardzo dobry sprzecik do fotografowania,tryb video jakos tak nie bardzo:D
Wydaje mi sie ze ta historia ze slabym AF to wina obiektywu uzytego w tescie, ja mam d90 z nikkorem 17-55 f2.8, AF jest bardzo szybki i celny:)
Nie rozumiem dlaczego zaletą lustrzanki cyfrowej jest tryb nagrywania filmów i live view?
Test bardzo konkretny. Ale wkradł się mały błąd. Matryce w D90 i D300 to nie te same matryce. Podobnie jak w D80 (dwukanałowa) i D200 (czterokanałowa).
Pozdrawiam redakcję.
@karrol96 faktycznie nagrywanie filmów w lustrzance cyfrowej nie można nazwać zaletą bo ni jak sie nie przyczynia do lepszej funkcjonalności ani do lepszej jakości chwytanych obrazów, nie mniej jednak jest to cecha dodatkowa poszerzająca możliwości sprzętu, trzeba zauważyć że 'zwyczajne' kamery nawet te z HD wyposażone są w optykę która nawet nie leżała obok optyki którą możesz przykręcić do swojego d90 :). Co do LV to dla mnie jest juz jak najbardziej zaleta, cecha która wielokrotnie ułatwia mi kadrowanie, kadrowanie kończę zawsze na wizjerku optycznym, ale wstępnie aparat często na statywie ustawiam z włączonym LV, nie musze przestawiać aparatu razem ze statywem przyklejony do wizjerka i z obawa ze zaraz sie o cos potknę :), wstępnie kadruje na LV a potem wizjerek już tylko drobne korekty, także niekiedy się przydaje, wiec dla mnie jest to jak najbardziej zaleta
co do aparatu, to przeszedł moje najśmielsze oczekiwania :) wiedziałem że będzie ok, za te pieniądze nie spodziewałem sie jakiegoś rozczarowania:) nie mniej w miarę zabawy nim i odkrywaniu kolejnych funkcji gęba coraz bardziej mi się śmiała :) w zasadzie moje amatorskie oczekiwania sa spełnione w 110%, jeśli już musiałbym narzekać lub też znaleźć w nim co za te pieniądze można by mu dołożyć to odchylany ekranik z LV, niekiedy strasznie sie gimnastykuje podczas kadrowania a to by jeszcze bardziej mi je ułatwiło :)
pozdrawiam i polecam.....
niezły sprzęt w swojej klasie, ale zdarza mu się nie ostrzyć i szumieć :/ wykorzystywałem go do robienia Wirtualnych Wizyt: link i miewałem z nim naprawdę sporo problemów.
Jestem raczej tradycjonalistą jeśli chodzi o LV więc powiem tak: przy nawet nie dużym słońcu trzeba kombinować, a w wizjerze nie widać niestety balansu bieli, wiem wiem, wszystkie tak mają, ale niemniej jest to wada: w ostrym słońcu nie da się ręcznie ustawić WB. A w nikonach niestety z WB bywają problemy :/
Ceny D90 lecą na łeb (albo inaczej - wracają do normalności), zresztą trend ten dotyczy ogólnie wszystkich cen produktów Nikona.
Nikt o tym nie pisze, nie podaje przyczyn tego zjawiska - czy to dlatego, że Goldman-Sachs zajął długą pozycję dla złotówki? Czy też po wejściu D5000 (wiem, nie jest on godzien miana następcy D90) dystrybutorzy chcą pozbyć się zalegającego w magazynach D90?
No cóż, obecnie cena D90 wynosi niewiele poniżej 2700 zł; ciekawe czy spadnie jeszcze bardziej, mysle ze za 2400-2500 bym sie skusil :)
@ greg82
Ja się skusiłem w kilka dni po jego premierze za dużo większe pieniądze i absolutnie nie żałuję... nic a nic.
Takim sprzętem jak Nikon D90 można robić naprawdę bardzo dobre zdjęcia, a w dodatku ma śrubokręt AF, wyświetlacz na górze i całkiem poręczne body - szczególnie z gripem.
Polecam!
Kupilem przed rokiem bo bylem ciekaw różnicy szumów między CCD (w D80 )a CMOS em . Faktycznie , przy ekwiwalentach powyżej 640 ISO przewga CMOS- a jest widoczna . Ale do portretów chętniej używam D80 ki ... Odcień skóry oddawany przez CCD bardziej mi (i modelkom )odpowiada . Oczywiscie pod warunkiem odpowiedniego dobrania WB . LV przydaje się przy statycznej makrofotografii , przy filmowaniu brakuje zewnętrznego mikrofonu . Podsumowując- godny następca D80-ki .
Swojego D90 kupiłem jakoś w czerwcu z 18-105 i kartą 8GB za 4200zł (jedna z tańszych ofert wtedy) i jak widzę teraz to z jednaj strony jestem załamany że tyle przepłaciłem i dałem ciała nie przesiadając się w styczniu lub grudniu ubiegłego roku... a z drugiej strony to co na fotografowałem to moje i odrazu mi się humor poprawia :)
Mam pytanie do testującego bądź innych znawców tematu. Użytkuję nikona d90 od roku i nigdy nie udało mi się uzyskac tak niskich szumów jak w teście. Redukcja ustawiona na normal. Dotyczy to raw jak i jpg.
Super pucha! Wykorzystuję do różnego rodzaju fotografii, głównie do lotniczej, z 70-300VR sprawdza się znakomicie, nie ma absolutnie problemów z ostrzeniem w trybie pojedynczym. W seryjnym już gorzej, ale i tak jest znośnie. Pozatym poręczny i praktyczny. Polecam gorąco.
Arturo: ilość szumów zależy nie tylko od ustawienia ISO, ale przede wszystkim od ilości światła, tj ekspozycji zdjęcia. Zdjęcie z -1/3EV będzie 2x bardziej zaszumione niż to z +1/3EV. Zobacz zdjęcie zamku królewskiego na iso6400 - tam gdzie jest ciemno (bruk i niebo) kasza jak stopięćdziesiąt, tam gdzie jest oświetlona halogenami ściana - gładko jak na iso200.
Boże, jak czytam te komentarze to mi się śmiać chce:P połowa komentujacych ku[iła D90tydzień po premierze za 4000zł, "bo zaraz coś lepszego może wyjść" - wyszło, po dwóch latach i różni się tylko tym, że ma uszczelki (ale i tak nie jest wodoodporne) i magnezowe body (jak upadnie i tak się zepsuje). Ja nawet przeczekałem okres, gdy dolar z 2,5zł zdrożał do 4zł i body kupiłem za 2400zł - taniej chyba nie kosztowało.
Druga sprawa do manualnych onanizatorów: Ja używam automatycznej ekspozycji, automatycznego balansu bieli i automatycznego fokusa. po to wydałem 4400zł na zestaw, żeby to działało, a nie tak jak w małpce za 600zł.
Ręczny balans bieli >>ssie
Ręczny balans bieli >>ssie
szit, urwało mi komentarz przez niedozwolone znaki:P
Ręczny balans bieli "ssie"tylko przy oświetleniu żarowym - zdjęcia są wtedy żółte, ale to bardzo dobrze, bo nawet dla gołego oka MIMO AKOMODACJI biała kartka jest żółta - żarówka 60W prawie w ogole niebieskim nie świeci i tak ma być: gdybym chciał żby przy swietle żarówki twarze były trupio blado-niebieskie uzyłbym lampy, a w ogole to kupił małpkę za 600zł, a nie coś ze stałym światłem F2.8 i sensowną liczbą pikseli na centymetr kwadratowy matrycy (3,5Mpix/cm2 w D90 vs 35Mpix/cm2 w małpkach - 10x więcej czyli co najmniej 10x mniejsza czułość matrycy)
Do tego ja sobie nie wyobrażam sposobu w jaki wy ustawiacie balans bieli - chodzicie z szarą kartą kodaka i za każdym razem mierzycie? Nie zawsze się da... Ustawiacie ręcznie, że jak jest słońce, to "słońce", a jak pochmurno to "chmurkę"? bez sensu, bo to są po prostu zafiksowane stałe wartosci temp. np. 5500K i 7300K, a rzeczywista temp barwowa swiatła zmienia się w sposób ciągły. Jako przykłąd podam wieczór, gdy stopniowo biel z niebieskiej robi się czerwona. Mógłbym ustawiać ręcznie kelwiny, ale to też nie ma sensu - nie trafię, a ekran LCD, choć ostry, to niuansów kolorów nie oddaje. Raz robiłem odbijajace się w wodzie niebo i mimo ustawienia VIVID na ekranie wszystko było cały czas idealnie bez koloru i szare. A w domu na monitorze już nie - miałem piękne błekitne i seledynowe odbicia nieba w wodzie!
Auto WB jest w d90 na tyle dobre, że nie muszę się martwić że coś czasem się zepsuje - gdybym chciał mieć pewność, to strzelałbym RAWy i potem się WB bawił.
Ale po co mi rawy, skoro aparat sam ustawi ekspozycje, balans bieli, odsumianie wyostrzanie, kontrast nasycenie odcień, jeszcze poprawi dynamikę (active D-lighting, który w ustawieniu max daje już widoczne "plamy" gdzie było rozjaśnianie/przyciemnianie). Kupiłęm zestaw za kupę kasy, teraz zmieniam tylko max ISO i przysłone, a reszte ustawia aparat:)
"Ale po co mi rawy, skoro aparat sam ustawi ekspozycje, balans bieli, odsumianie wyostrzanie, kontrast nasycenie odcień, jeszcze poprawi dynamikę (active D-lighting, który w ustawieniu max daje już widoczne "plamy" gdzie było rozjaśnianie/przyciemnianie)." - bardzo ciekawe podejście, bardzo ciekawe... ;)
"Ale po co mi rawy, skoro aparat sam ustawi ekspozycje, balans bieli, odsumianie wyostrzanie, kontrast nasycenie odcień, jeszcze poprawi dynamikę (active D-lighting, który w ustawieniu max daje już widoczne "plamy" gdzie było rozjaśnianie/przyciemnianie). Kupiłęm zestaw za kupę kasy, teraz zmieniam tylko max ISO i przysłone, a reszte ustawia aparat:)" - No popisałeś się DeJotPe... moze weź poproś, żeby ktoś za ciebie zrobił zdjęcie...po co się męczyć ;-D
Dobry i chyba ostatni moment na kupno tej puszki. 2200pln za body to dobra cena. Następca D7000 ma matrycę z zakresem tonalnym o dziurę gorszym, a kosztuje 2x więcej. D90 to świetna puszka.
Chyba odwrotnie ;)
Zobacz co da się wyczarować z matrycy D7000 (podobnie u Pentaksa K-5)...
Co nie zmienia faktu że D90 to nadal puszka o świetnych możliwościach i bardzo dobrej jakości obrazu.
Na początek IMHO lepiej kupić D90 niż podobnie kosztującego D5100.
sektoid:
"Następca D7000 ma matrycę z zakresem tonalnym o dziurę gorszym"
bzdura na resorach.
Przy czym przewaga D7000 nad D90 jest widoczna głównie wtedy gdy można pracować na ISO100.
Jeszcze na 200 lekko przeważa D7000, a potem to już wszystko jedno.
MAF, to sprawdź sobie jeszcze raz - po sieci krążą różne sampelki pokazujące np. wyciąganie z cieni po kilka EV i wysokie czułości ;)
Owszem, D90 to bardzo dobra pucha, ale D7000 jest jeszcze lepsza. Czy warto dopłacać to już każdy sam sobie musi odpowiedzieć.
W kontekscie tego ze nic nowego szybko z tym znaczkiem nie zobaczymy (bo sony chyba szybko matryc nie dostarczy bo chce troche swoich nowych dzieci czyli Next 5n , nex7, a65 i a77 posprzedawac najpierw) to rzeczywiscie jesli ma sie troche szkla i nie ma wyjscie , trzeba "zostac" w systemie to warto popatrzec w przeszlosc i pogrzebac a archiwalnych modelach.
warto go jeszcze kupić? czy szukać nowszych modeli np D5300?
Jakość obrazu choćby nawet z D3200 jest zdecydowanie wyższa - różnica między 12, a 24mp przy dobrej optyce jest bardzo zauważalna i znacząca, a pomimo upakowania pikseli na wysokich czułościach jest lepiej. Aparaty różnią się głównie ergonomia - staruszek D90 to przedstawiciel zamkniętej już serii aparatów dla zaawansowanych.
Ja rok temu zainwestowałem właśnie w megabudżetowego D3200 i jestem zadowolony z wyboru, zostało sporo kasy na obiektywy, które muszą być dobre, by wykorzystać potencjał matrycy. Ostatnio kupiłem teleobiektyw na wycieczki za 529zł i jak się okazuje nawet najtańsze tele 55-200/4-5.6 po przymknięciu przysłony może dać fotografie o świetnej jakości - link
Lepszą jakość i ostrość uzyska się przy D3300. Ja odstawiłem D90 do kąta i używam wyłącznie D3300.
Matryca 6000 x 4000 brak filtra dolnoprzepustowego powoduje nieskazitelną ostrość. Używam D3300 z tamronem F2.8 17-55. Ostrość z tym obiektywem dopiera autofokus bez najmniejszego błędu - 98% ideał . D3300 to model z 2014 r. z najnowszym procesorem graficznym a D90 to produkt z 2008 r( staruszek).
Posiadam ten aparat od niedawna, kupiłem z drugiej ręki. Kupiłem Nikona D90 + Tarmon 17-50 f/2.8 za mniej niż 2000zł (przebieg 11,5k stan igła) i powiem wam że drugi raz kupiłbym taki sam zestaw. Jakość zdjęć niesamowita, ergonomia bardzo dobra. Dobrze leży w ręce + masa potrzebnych przycisków, dodatkowy ekran sprawiają że używanie tego aparatu to sama przyjemność.
@speecc - aparat to nie wyłącznie matryca. Pod względem ergonomii, liczby w pełni współpracujących obiektywów czy lamp błyskowych D90 jest kilka długości przed D3300. Obrazek w tym pierwszym nadal może się podobać o ile ktoś robi zdjęcia do oglądania a nie powiększania i analizowania na telewizorze UHD. Dziwię się, że ktoś używający D90 kupił D3300 - to jak przesiąść się z Mercedesa 190 do Suzuki Alto - swoje zalety może mieć, ale i tak będzie doskwierać w każdej chwili.